DS 5 är första modellen från nya märket DS. ”Femman” har rensats från alla Citroën-kännetecken, från Citroën-kuggar i grillen till emblem på bakluckan. Blev den bättre?

Första intrycket

Den stora nyheten är att DS nu är ett eget märke. Förändringarna på gamla DS 5 är så små att de knappast kvalificerar som facelift.

Avant-garde

8/10

Prisvärd

8/10

Provkörningen är förlagd till Paris, självklart. Det är mer än postadressen, det är själva essensen av varumärket DS. För även om DS tydligt vill positionera sig som ett premiummärke är man lika tydlig med att man inte strävar efter en position i omkörningsfilen på A7 mellan Kassel och Hannover.

Mikaels tvillingbror Daniel Stjerna har fått sina initialer på bilen.

Mikaels tvillingbror Daniel Stjerna har fått sina initialer på bilen.

Det handlar nämligen om fransk lyx, bilvärldens haute couture. Märkets tagline låter ”DS Automobiles – spirit of avant-garde”. DS 5 har fått jobbet som styrman när DS-skeppet nu lägger ut från den trygga Citroën-kajen vid Seine. DS-manifestetet utlovar bilar som är i framkant av design, komfort, material och detaljkvalitet.

Provbilen jag kör är topputrustad med skinnklädsel, navigation och glastak. Visst känns den premium. Den känns också väldigt mycket som en gammal bekant från 2011 som hette Citroën DS 5. De enda DS-unika förändringarna på utsidan är en ny grill och nya strålkastare.

I DS 5 är ingenting som vanligt. Alla Citroën-loggor är bortstädade.

I DS 5 är ingenting som vanligt. Alla Citroën-loggor är bortstädade.

Jag talar med Beatrice Garric, projekt­ledare för nya DS 5, som berättar att designen av DS 5 är så unik att den inte går att förbättra.
Jag vill minnas att det har sagts förut. Studebaker skrev i reklamen för 1966 års modell att redan 1965 års modell var perfekt, därför behövde man inte göra några förändringar. Sedan lades märket ned.
Åter till DS 5. Invändigt har styrvredet städats bort och i stället satsar man på en pekskärm med ”mirrorlink” som snabbt kan koppla upp smarta telefoner. Det är standard i lyxversionen som trots märkets uttalade ambitioner heter ”Sport”.
Under köandet på ringvägen, le Périphérique, ut ur Paris noterar jag att adaptiv farthållare saknas, liksom autobroms. Är det här verkligen avant-garde? Men man sitter bra i DS 5, en aning högre än i vanliga bilar.

DS 5 BlueHDi 180

Färden tar oss vidare till krokiga landsvägar utanför Paris utan att särskilt mycket bränsle går åt. Testbilen har nämligen den nyss miljöklassade versionen av PSA-gruppens tvålitersdiesel, nu på 180 hästkrafter. I Sverige säljs den bara med en fin, sexstegad automatlåda från japanska Aisin. Ingen extrem snabbväxlare men sparsam med dropparna. Basversionen med 17-tumsfälgar klassar precis in som miljö­bil med en förbrukning på 0,43 l/mil. Det betyder bilskattefrihet i fem år.

Priset för modellen med 180 hästkrafter och automatlåda är 314 900 kronor. Instegsmodellen med 120 hästkrafter och manuell låda går lös på 269 900 kronor.
Personligen har jag alltid gillat Citroën DS 5. Den har en design som sticker ut, den är rymlig i kupén utan att vara onödigt stor och bakom ratten bjuder den på en cockpitkänsla med knappar i taket.
Även utan Citroën-beteckning kvarstår de positiva egenskaperna för DS 5. Tyvärr kvarstår även de negativa sidor. Tittar jag bakåt kan jag reta mig på balken som delar bakrutan i två delar. En följd av den egensinniga designen. Bagageutrymmet är klent, lastvikten låg.

Styrningen har jag också svårt för, den drar påstridigt mot mittläget, man får hålla emot i långa kurvor. Och hur kan man 2015 lansera en bil utan plats för kaffekoppen?

DS 5 BlueHDi 180

Chassit var väldigt sportigt satt när modellen introducerades, och trots att det mjukades upp häromåret är DS 5 fortfarande i stötigaste laget. Men samma kritik kan riktas mot många Audi – och Mercedes-modeller. DS ska stå för ”avant-garde” och vara en bil som vågar mer, som väljer en egen väg. Det är dock lätt att konstatera att en bilmodell som redan är fyra år gammal, och som saknar den senaste tekniken – autobroms, adaptiva strålkastare, parkeringsassistens etc – har svårt att matcha märkets något storvulna löften om ”utrustning med high-tech teknologier”.

DS 5 BlueHDi 180 Aut6

Pris
314 900 kronor, säljs nu. DS 5 120 hk HDi 269 900 kr, DS 5 Hybrid4 379 900 kr.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamrem. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 85/88 mm, cylindervolym 1 997 cm3. Max effekt 181 hk (133 kW) vid 3 750 r/­min, max vridmoment 400 Nm vid 2 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,8 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 215/50 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 272, längd 453, bredd 187, höjd 154, spårvidd f/b 158/160. Markfrigång 11,3. Tjänstevikt 1 754, maxlast 371, max släpvagnsvikt 1 375. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 468-1 288 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,2 s, toppfart 220 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,51, landsväg 0,38, blandad körning 0,43. CO2 110 g/km.


Garantier
Nybil 3 år/10 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
Miljöbil, skattefri i fem år.

Rivaler

nya-bmw-3-serie-touring-f31-013
BMW 320d Touring automat
Måttstocken i premiumbilarnas mellanklass är BMW 320d. Numer rymligare än tidigare. Trevlig körkänsla, mycket fin motor och växellåda.

Pris: 354 400 kronor.


Volvo V60 D5 Twin Engine Special Edition 2015
Volvo V60 D4 automat 190 hk
Även Volvo V60 med automatlåda är miljöklassad, men åtskilligt dyrare – och mer alldaglig – än DS 5.

Pris: 356 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer