Franska DS lanserar laddhybridversionen av stora 7 Crossback. Men håller den verkligen den lyxnivå som utstrålas och är den värd sina 600 000 kronor.

Det här är nytt!

Laddhybrid
För första gången kommer DS 7 Crossback med en laddhybriddrivlina.
4×4
Tack vare eldriften är 7 Crossback nu även fyrhjulsdriven, en av elmotorerna sitter vid bakaxeln och driver bakhjulen. Liknande teknik som bland annat Lexus använder.
Utrymme
Tack vare att batterierna sitter under golvet i kupén är lastutrymmet lika stort som tidigare.

I Paris sextonde arrondissement ligger den gamla simanläggningen Piscine Molitor, art deco-palatset som under början av 1900-talet var träningsplats för kändisar som Johnny Weissmuller. Liksom DS hade det en storhetstid innan det föll i glömska och förfall.

Ungefär samtidigt som DS bröt sig lös från Citroën för några år sedan påbörjades renovering av de nedgångna lokalerna. Nu när Molitor återfått sin forna glans passar den nya laddhybridversionen av DS 7 Crossback på att spegla sig i dess vatten. Båda som en hyllning till art deco. DS håller nämligen presskonferensen för lanseringen i en av bassängerna i Molitor och de okonventionella formerna hos 7 Crossback trivs som fisken.

DS 7 Crossback Puretech 300 4x4 E-Tense

Foto: Robin Törnros

Fransosen är mjuk och bekväm när den gungar sig fram genom det franska landskapet.

I kupén översköljs de åkande av rombformade detaljer vare sig det är i stolsklädsel, instrumentpanel eller infotainmentsystem. Den malplacerade startknappen lokaliseras och 7 Crossback vaknar ljudlöst till liv. Det 13,2 kWh stora batteriet är fulladdat och färddatorn säger att det ska mäkta med 34 kilometers elkörning. Trots att den officiella siffran är 58 kilometer.

19-tumshjulen rullar iväg över blöta kullerstenar och bakom ratten hörs endast ett dovt dunsande karaktäristiskt för underlaget, men överlag upplevs kupén väl ljudisolerad. Något som även stämmer när den kaosmässiga trafiken i Paris bytts ut mot trefilig motorväg då ett svagt vindbrus gör sig påmint och den digitala instrumenteringen visar 120 km/h.

DS 7 Crossback Puretech 300 4x4 E-Tense

Foto: Robin Törnros

Stolarna har ovanligt mönster men är bekväma, justering sitter på sidan.

7 Crossbacks beteende på vägen är ganska unikt sett till konkurrenterna, där majoriteten verkar haka på trenden att bygga hårt satta bilar som ofta känns stötiga i jakten på bilbranschens mest uttjatade karaktärsdrag. Det dynamiska. Fransosen är i stället mjuk och bekväm när den gungar sig fram genom det franska landskapet. Detta trots att den saknar den gashydrauliska fjädring vi förknippar dess föregångare med. I stället har 7 Crossback skruvfjädring men med hydrauliska ändlägen som fångar upp de flesta ojämnheter. Lika effektivt som farfar DS jobbar systemet dock inte.

DS 7 Crossback Puretech 300 4x4 E-Tense

Foto: Robin Törnros

Startknappen sitter ovanför infotainmentskärmen.

Den höga komforten har nästan fått mig att glömma tankarna om elräckvidd men blir snabbt varse att endast några kilometer kräm finns kvar i batteriet. När jag lagt cirka 35 kilometer Paristrafik och motorväg bakom mig sparkar den turboladdade 1,6-litersmaskinen under huven igång. Övergången är tyvärr inte lika sömlös som hos flera konkurrenter utan ett litet ryck märks av och brummandet är igång. Särskilt när motorn pressas blir dess närvaro uppenbar då ganska mycket motorljud tränger in i kupén.

DS 7 Crossback Puretech 300 4x4 E-Tense

Foto: Robin Törnros

Instrumenteringen kan bli mer eller mindre begriplig med ett knapptryck.

På smala landsvägar mellan små franska byar sväljer fjädringen effektivt ojämnheter, tack vare att bilen läser av framförvarande väg och förbereder fjädringen, och trots en vikt på närmare två ton känns 7 Crossback kvick. Även fast nivån i batteriet är för låg till enbart eldrift behålls tillräckligt med energi till några extra elknuffar vid acceleration. Alltså finns samtliga 300 hästkrafter till förfogande.

Batteriet laddas också när hastigheten tas ned tack vare bromskraft­återvinning, men till skillnad från många konkurrenter är nivån av ingreppet inte ställbar. Jag önskar att ingreppet hade varit större.

DS 7 Crossback Puretech 300 4x4 E-Tense

Foto: Robin Törnros

Batteriet laddar fullt på åtta timmar via vanligt vägguttag.

Med hybridiseringen har 7 Crossback också blivit fyrhjulsdriven, något DS vill skryta om med att leda ut mig på en terrängbana. Det har regnat kraftigt och vägen består mest av en leråker. Visst tar sig 7 Crossback framåt och att drivning även sker på bakhjulen känns, men detta är ingen bil lämpad för körning som denna. Däremot fungerar det säkerligen helt okej till vardaglig körning där fyrhjulsdrift ibland kan underlätta. Så som sista vägstumpen till stugan eller vid vinterväglag.

DS 7 Crossback E-Tense är en bil som på flera sätt kan mäta sig med konkurrenterna, lyxkänslan finns där även om den är mindre konventionell än vad vi är vana. En stor nackdel för 7 Crossback är dock priset som inte går att blunda för. Strax under 600 000 kronor är oerhört mycket pengar för en suv från ett bilmärke som inte är så etablerat, klarar 3,5 mil på eldrift och inte har samma välbyggda känsla som de flesta konkurrenterna. Med en mer sansad prislapp hade den kunnat bli en storsäljare för DS.

DS 7 Crossback Puretech 300 4x4 E-Tense

Foto: Robin Törnros

Trots utlovad WLTP-elräckvidd på 58 km tar batteriet slut efter 35 km. 7 Crossback E-Tense klarar av att köra på el i upp till 135 km/h.

Trots det så finns det troligen kunder som tröttnat på det konventionella hos andra biltillverkare och lockas av det lite utflippade DS erbjuder. Merkostnaden för hybriden jämfört med den tidigare toppversionen med 225-hästars bensinmotor är drygt 100 000 kronor.

DS 7 Crossback Puretech 300 4×4 E-Tense

Pris
599 900 kronor, säljstart januari, första kundleverans våren 2020.


Motor
Bensin-el. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 77,9/85,8 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 300 Nm vid 3 000 r/­min. Elmotor fram 110 hk (81 kW), bak 112 hk (83 kW), total effekt 300 hk, batterityp litiumjon, 13,2 kWh.


Kraftöverföring
Förbränningsmotor fram, elmotor fram och bak, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,5 m.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 235/55 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 274, längd 457, bredd 190, höjd 162, spårvidd f/b 162/163. Markfrigång 19. Tjänstevikt 1 900, maxlast 575, max släpvagnsvikt 1 200. Tank 42 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 555-1 752 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,9 s, toppfart 235 km/h.


Bränsleförbrukning (WLTP)
Blandad körning 0,13 l/mil. CO2 30 g/km. Elförbrukning 1,74 kWh/mil. Räckvidd 5,8 mil.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
360 kronor per år de första tre åren. Därefter 360 kronor per år.

Rivaler

P90281743_highRes_the-new-bmw-x3-m40i-

Foto: Uwe Fischer

BMW X3 xDrive30e
Samma pris som 7 Crossback men med 50 km elräckvidd och lite högre koldioxidutsläpp med 56 g/km. Hos BMW är det lyx som gäller.
Pris: 599 900 kronor.

Volvo XC60 T8 Inscription 2018

Volvo XC60 T8 Twin Engine
Gällande elräckvidd är det XC60 som drar det kortaste strået med 45 km. Sett till pris är den dock snäppet mer attraktiv. Pris: 569 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer