Första intrycket

Den här motorn känns som ett rejält lyft för bilmodellen. Plötsligt faller alla pusselbitar på plats. Väcker visst habegär.

Basfakta

Motor
Diesel. 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 18,0. Turbo, laddluftkylare. Borrning/slag 82/90,4 mm, cylindervolym 1 910 cm3. Max effekt 130 hk (96 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 280 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.
Fjädring/hjulställ Skruvfjädring fram, fjäderben och undre triangellänkar. Bak torsionsaxel.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,0 m.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 6 tum, däck 205/45 R 17.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 251, längd 403, bredd 169, höjd 149, spårvidd f/b 146/147. Tjänstevikt 1 280, maxlast ca 485, max släpvikt 1 000. Tank 45 liter.

Fartresurser*
Toppfart 200 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,5 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 0,78, landsväg 0,47, blandad körning 0,58 l/mil. CO2 = 154 g/km.

*Enligt tillverkaren.


Nytt liv i Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto har fått många lovord, men också massiv kritik för klena, orkeslösa motorer. Slut på det nu med 1,9-liters dieselmotor på 130 hästar.

Grande Punto har egentligen allt för sig. Ett tilltalande utseende som faktiskt för tankarna till Maserati. Fem stjärnor i Euro NCAP. Bra förarmiljö.
Men allt det där har saboterats när man kört iväg med exempelvis en 1,4-liters fyrventilad bensinmotor. Den upplevs sina 95 hästkrafter till trots som stendöd mest hela tiden.
Med 1,9-liters turbodiesel, en likadan återfinns i Saab 9-3 och 9-5, blir det en helt annan sak. Plötsligt upplevs Fiat Grande Punto som både rapp, sportig och – kul att köra!
Motorn svarar piggt på gaspådrag och det känns minst lika rivigt som i Skoda Fabia RS.
Så återfinns motorn också bara i tredörrarskaross med Sportutrustning. Det är med andra ord lite Grande Punto GTI över anrättningen.
Toppfarten är 200 km/h och den klassiska sprinten från 0-100 km/h tar 9,5 sekunder, betydligt snabbare än någon annan i Grande Punto-familjen. Fiat uppger 11,4 sekunder för 1,4 16V men det är så mycket ljug så de borde rodna. Den verkliga siffran är 12,9 sekunder!

Sportbeteckningen innebär att fjädring och stötdämpning är något uppstyvat men aldrig så det känns besvärande.
Tvärtom känns bilen stadig både i låg och hög fart, faktiskt på ett sätt vi inte kan erinra oss ha upplevt i en Fiat tidigare. Grande Punto Sport 1,9 MJT känns helt enkelt fullvuxen.
Sportbeteckningen innebär annars inte så mycket. Ett diskret spoilerkit med små kjolar längs sidorna och en liten takspoiler. Höga 17-tums fälgar med 205/45-däck. 15 tum är annars standard på Grande Punto.

Sportstolar med ”unik” klädsel och design, ser ut som det sitter ett helt batteri med nitar i säte och rygg. Snyggt!
Instrumenten har vita mätartavlor och ratt, växelspaksknopp samt handbromsspak är klädda i läder.
Fiat Grande Punto 1,9 MJT (Multijetinsprutning) är en av de bästa Fiat vi kört på årtionden. Om inte den bästa.
Det vi har att invända är att växellådan inte är så lätt att hitta i, det blir lätt fel växel och att motorn förefaller betydligt törstigare än vad Fiat anger. Vår blandade testförbrukning hamnade på 0,8 liter per mil och det är mycket för en diesel.

Visa kommentarer