Qubo är baserad på Postens nya brevbärarbil Fiorino men anpassad för folkfrakt före postlast. Synd bara att Fiat har satt portot – ehm, priset – så högt.

Första intrycket #149

Minstingen i Fiats fraktarfamilj överraskar med fina utrymmen, smartness och udda design. På minus­kontot hämmas det lilla skåpet främst av sitt höga pris.

Alternativen är fortfarande få om du letar efter en praktisk småbil som ska kunna lösa vardagens bekymmer som dagishätmning, i- och urlastning av barnvagn och samtidigt kunna husera en mindre bohagsflytt. De så kallade hantverkarbilarna konverterade till familjevagnar av typen Citroën Berlingo och VW Caddy är ibland en storlek för stora.

Fiat Qubo baseras på paketbilen Fiorino och är ensam om att erbjudas som fullglasat familjeskåp jämte kollegorna Citroën Nemo och Peugeot Bipper.

Finurligt namn är inte allt för Qubo. Baserad på Punto-teknik med 1,3-liters MJT-dieselmaskin, kopplad till femväxlad manuell låda är den en snål konstellation trots högbygge.
Upprätt körställning, med god skjutmån på stol och ratt gör att de flesta finner sin position. Stolens stumma stoppning visar sig även hålla för långkörningar.

Tyvärr röjer det ursprungliga lastarvet att chassit är onödigt hårt när man kör olastad. Returdämpningen är stentuff, vilket gör tomkörningar rejält struttiga. Synd, eftersom både styrning och växellåda förmedlar tillräckligt med feedback.

De smala skjutdörrarna ger enkel entré till baksätet som helst ska besittas av två, för tre blir det trångt om stjärtutrymmet. Endast i bakkant utvinklingsbara sidorutor ger tillsammans med mörktonat glas en viss känsla av instängdhet. Eller mysighet, välj själva.
På mindre än fyra meters längd kan man tro att Qubo skulle ta slut bakom passagerarna. Men icke. Bagageutrymmet är mer högt och brett än djupt, men rymmer förbluffande nog en barnvagn av modernt snitt utan att den ens behöver fällas ihop. Ett klart säljargument för vissa köpkategorier. Men vi tvivlar på att målgruppen barnfamiljer verkligen har råd med ett Qubo-köp.

Fiat Qubo 1.3 MJT

Pris

170 400 kronor.

Motor
Diesel. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 17,6:1. Borrning/slag 69,5/82,0 mm, cylindervolym 1 248 cm3. Max effekt 75 hk (55 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 190 Nm vid 1 750 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak halvstel axel.

Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 10,5 meter.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 6 tum, däck 195/55 R16.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 251, längd 396, bredd 172, höjd 174, spårvidd f/b 146/146. Tjänstevikt ca 1 275, maxlast ca 435, max släpvikt 600. Tank 45 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 330 – 2 500 liter

Fartresurser*
Toppfart 155 km/h. Acceleration 0-100 km/h 16,5 s.

Bränsleförbrukning*
Stad 0,57, landsväg 0,38, blandad körning 0,44 l/mil. CO2 119 g/km.

Garantier
Nybil, 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 8 år.

Skatt
Miljöbil.

* Enligt tillverkaren.

Visa kommentarer