Provkörning av Fiat Stilo 1,8

Basfakta

Motor
Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande
kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,3. Borrning/slag 82,0/82,7 mm, volym 1747 cm3. Max effekt 133 hk (98 kW) vid 6400 r/min. Max vridmoment 162 Nm vid 3500 r/min.

Kraftöverföring
Motorn, framhjulsdrift. 5-växlad. Elektroniskt stabilitetssystem (ESP) och antispinn (ASR).

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson). Bak halvstel axel.

Styrning
Kuggstång med elektrisk servo. Vändcirkel 11,1 m.

Bromsar
Skivbromsar, de främre ventilerade.

Hjul/däck
Fälg 6,5 tum. Däck 195/65 R15.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 260, längd 418 (5-d: 425), bredd 178 (176), höjd 148 (153), spårvidd fram/bak 151/151. Tjänstevikt ca 1325 (5-d: ca 1 380). Släpvikt 1200.

Fartresurser*
Toppfart ca 200 km/h. Acceleration 0-100 km/h ca 9,9 s.

Bränsleförbrukning*
Landsväg 0,61, stad 1,01, blandad körning 0,8 l/mil.

*Tillverkarens uppgifter

Styrning inte Stilos styrka

Fiat Stilo är en charmig men lite vinglig dubbelnatur.

Till våren får svenska bilköpare chansen att bekanta sig med Fiat Stilo, en intressant men inte okontroversiell nykomling i Golf-klassen.
Stilo ersätter Brava/Bravo och tillverkas enligt ett modulsystem ägnat att rationalisera produktionen. Bottenplattan kommer att användas till ett flertal kommande modeller inom General Motors, dit Fiat numera hör.
Stilo antyder systemets möjligheter genom att redan från debuten framträda i två premiärkostymer. Tre- och femdörrarskarosserna är olika i både storlek, utseende och utnyttjande av utrymmena. Den förstnämnda har sportig karaktär och lägre sittposition, femdörrars-versionen är högre och längre och med en helt annan fason.
Framifrån liknar Stilo mest av allt en Volkswagen, en händelse som rimligen måste ha en tanke bakom sig.
En bärande idé är att denna relativt billiga bil ska kunna förses med utrustning som brukar förbehållas exklusiva vagnar – exempelvis ett avancerat navigationssystem, farthållare med automatisk avståndskontroll till framförvarande bil, tillträde och start utan nyckel (den ersätts av ett id-kort du har i fickan), tillgång till internet och så vidare.
Även grundutrustningen verkar lovande: de modeller som är aktuella för Sverige har elektriska fönsterhissar fram, ratt som kan ställas horisontellt och vertikalt, förarstol med justering av höjdläge och svankstöd, färddator, radio med cd-spelare, farthållare, sidokrockkuddar och sidokrockgardin, antispinn- och antisladdsystem samt bromskraftförstärkare. Dynamic-utförandet har ett baksäte som kan förflyttas i längsled.
Sverige får tre motorer: bensindrivna på 1,6 l/103 hk och 1,8 l/133 hk samt 1,9 liters turbodiesel på 115 hk. I Europa säljs bland annat en femcylindrig Abarth på 2,4 l/170 hk och sekventiell växellåda.
Abarth har en rolig finess i form av ”automatisk Grand Prix-start”: man kopplar ur antispinnsystemet och trampar gasen i botten varvid ekipaget med spinnande drivhjul (dock under försök att moderera vridmomentet efter underlaget) förflyttar sig till nästa trafikljus, där den elektroniska bromskraftförstärkaren får visa sig på styva linan.
I första hand vill Stilo vara ett ekonomiskt mellanklassalternativ. Den har bra sittkomfort fram och hygglig bak (tredörrars är dock ett gränsfall). Fjädringen är stabil med god komfort och chassit är spänstigt.
Det är styrningen som är det kontroversiella. Den har som flera nya bilar elektrisk servo och den går enligt min och många kollegers mening för lätt.
När delar av Årets Bil-juryn väjningstestade Stilo 1,6 överraskade bilen med att styra in så villigt att den lämnade konbanan redan i inledningen. Efter tillvänjning gick det bättre, men testet föranledde Fiat att öka motståndet i styrningen till samma grad som i 1,8-litersmodellen.
Fast i min smak är även denna för lätt. Den ovane tar gärna i för mycket – och inte bara i det extra lätta City-läge som automatiskt kopplas bort när farten går över 40 km/h. Även på landsväg kan styrningen kännas orolig.
Bullret i kupén är relativt högt, särskilt från däcken men under acceleration är även motorsurret störande.
Priserna är inte satta men klart är att Stilo inte klarar konkurrerensen om den blir dyrare än klassens kung Peugeot 307. Snarare bör den vara tydligt billigare.
Jag gissar att Stilo blir en designsuccé och att många faller för den generösa utrustningen – men att köregenskaperna inte kommer att charma lika många.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer