Basfakta

Motor
Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,3. Borrning/slag 82,0/82,7 mm, volym 1747 cm3. Max effekt 133 hk (98 kW) vid 6400 r/min. Max vridmoment 162 Nm vid 3500 r/min.

Kraftöverföring
Motorn, framhjulsdrift. 5-växlad. Aktivt antisladdsystem (ESP) och antispinn (ASR).

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson). Bak halvstel axel och längsgående bärarmar.

Styrning
Kuggstång, elektrisk servo med 2 program. 2,5 rattvarv. Vändcirkel 11,1 m.

Bromsar
Låsningsfria skivor fram (ventilerade) och bak. Bromsförstärkare.

Hjul/däck
Fälgbredd 6,5 tum, däck 195/65 R15.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 260, längd 452, bredd 176, höjd 157, spårvidd fram/bak 151/151. Tjänstevikt 1455, maxlast 440. Taklast 80. Släpvikt 1200. Tanken rymmer 58 liter.

Fartresurser*
Toppfart ca 200 km/h. Acceleration 0-100 km/h ca 10,8 s.

Bränsleförbrukning*
Landsväg 0,63, stad 1,17, blandad körning 0,83 l/mil.

*Tillverkarens uppgifter

Stilo höjer ribban

Kan en flexibel kombi vara räddningen för Fiat?

Pris: Från ca 150000 kr (november 2002)

När Fiat blöder som mest, spekulationer om uppköp ljuder starka (General Motors förväntas öka sitt nuvarande 20-procentiga innehav till 100 procent), storpermitteringar genomförs och nybilsförsäljningen pekar nedåt – då väljer Fiat att lansera, på papperet, en av sina starkaste produkter på länge. För vad är bättre än en hederlig familjekombi som profilerar sig med flexibilitet, säkerhet och ekonomi?
Nya Fiat Stilo Kombi landar kostnadsmässigt mitt i getingboet med konkurrenter som Peugeot 307, Ford Focus och Skoda Octavia. Räkna med ett påslag på drygt 5000 kronor jämfört med femdörrars Stilo.
Säkerhetsmässigt har vanliga Stilo mer karaktär av halvmesyr än av toppkandidat. Visserligen kan bilen extrautrustas med upp till åtta krockkuddar, men nyligen gav brittiska försäkringsbolaget Thatcham Stilo underkänt betyg i sin undersökning av pisksnärtskador (se TV 23/02). Dåligt på en nyutvecklad bil som aspirerar på att vara familjens favorit.
Stilos exteriör utmärker sig med en reko och ärlig uppsyn. Visst står den italienska linjesnitsen att finna här och där. Det övergripande intrycket är propert och välordnat. Lite som Fiat profilerade sig på 1960-talet säger mitt inre retrosinne.
Höga, rejäla dörrar med greppvänliga, kraftiga dörrhandtag öppnar till en förarplats/stol som de flesta kroppar finner komfortabel. Stolarna är breda, med en hårdare stoppning än förväntat av en italiensk bil. Inställningsmöjligheterna räcker för att ge långfärdskomfort.
Att Fiat höjt förarstolen ytterligare halvannan centimeter är för att utnyttja kombins ökade takhöjd och få en mer upprätt körställning. Själv finner jag mig sittande mer uppe än inne i bilen.
Instrumentpanelen är ett sammelsurium av plastkvaliteter, olika ytfinish, vinklar och vrår. Erinrar om svunna tider, med högbyggda och klossiga former som påminner mer om Fiat Ritmo än bilingenjörskonst år 2002.
Glipor och passningar skiljer mellan provvagnarna, vilket kan tyda på övergripande kvalitetsproblem. Reglage, knappar och vred fungerar överlag tryggt, särskilt farthållarens funktion är rejäl och lättbegriplig. Snitsigt och snyggt då? Nja, åtminstone funktionellt tillfredställande, och instrumentbrädans topprägling (typ grov asfalt) står inte Volvo 240 efter!

Stilo erbjuds med en mängd extra utrustning. Kombin kommer liksom övriga Stilo i versionerna Active och Dynamic, där den senare är det lyxiga alternativet. Finessen med dubbla handskfack, det övre med smart kylfunktion, ingår om du beställt klimatanläggning.
Fiat anser att vanligt folk gärna vill ha det som erbjuds i verkliga lyxbilar. Därför finns möjligheten att välja till innovativa ting som regnsensor, parkeringssensor eller info-konsol med inbyggd navigator och telefon med möjlighet att spela mp3-musik, nerladdade från internet. I mina ögon är detta ett marknadsföringstrick vi sett förut.
Smart – och standard! – är den delade bakluckan. Luckan erbjuder möjligheten att öppna glasrutan separat. Bra när lättare saker skall på plats, det är trångt på parkeringsplatsen eller hunden skall vattnas.
Glasluckan öppnas med separat knapp. Handtaget till den vanliga bakluckan är ovanligt rejält, nästan lastbilsmässigt. Luckan öppnar stort och högt, jag (188 cm) står raklång under.
Bäst är baksätet. Bland de största i klassen med god funktionalitet och möjlighet till variation i sittställning (viktigt även för baksätespassagerare), alternativt utöka bagageutrymmet. Det går att luta ryggstödet eller skjuta fram sittdynan (båda med delning 60/40. Ett nerfällbart picknickbord (av den mer rangliga sorten) hänger bak på passagerarstolen.
Passagerarstolen kan fällas helt fram, fint när lång last skall fraktas. Med nedfällt baksäte och framfälld passagerarstol erbjuder högerplatsen bak schäslongkomfort!
Men någon ”Multi Wagon” (namnet i Europa på Stilo kombi) i ordets egentliga betydelse är bilen inte, därtill är den alltför traditionell i sin uppbyggnad.
Den svenska importören väljer att ta in tre motorer till Stilo kombi; två bensinmotorer på 1,6 liter/103 hk respektive 1,8 liter/133 hk, samt en diesel på 1,9 liter/115 hk. Samtliga är utrustade med Italientillverkad (!) femväxlad Getrag-låda.
Bensinmotorerna känns igen på bruksbetonad karaktär utan egentliga toppar. I en lastad kombi är kraft välkommen och 1,8-litersmotorns karaktär stämmer bättre till Stilo kombi. Bäst borde dieselmotorn stämma. Med ett vridmoment på 255 Nm vid 2000 r/min en kraftpjäs som knattrar omodernt högt, men på ett betryggande vis. En Fiat diesel kombi, när fanns en sådan i Sverige senast? Läge för hög unikfaktor!

Dock havererade kopplingen i ”vår” dieselprovbil under provkörningen i Italien, vilket föranledde teknikerna att medge tidigare växellådsbekymmer på Stilo. Varningsflagg härmed hissad!
Ljudnivån i Stilo kombi är knappt godkänd, jag önskar mig mer isolering och annan utväxling (kanske en sjätte växel?) på de släta vägarna kring Turin, där provkörningen äger rum.
Styrningen är av den simmiga sorten. Även om chassiet stundom inbjuder till livliga aktiviteter så tar de långsamma, och artificiella, rattrörelserna död på körglädjen. Noterbart är att 1,8-litersmotorn har mer precis styrning jämfört med övriga versioner, rattutväxlingen är här en annan (2,5 rattvarv mellan fulla utslag och vändcirkel på 11,1 meter jämfört med 2,9 rattvarv respektive 10,5 meter). Men riktigt bra är det inte ens i 1,8-versionen.
Med ”City”-knappen intryckt ökar den elektriska servon sin kraft. Känslan är artificiell värld.
Vägkontakten är noll, men lättstyrt, det är det! Funktionen fungerar endast i låg fart, och är ämnad för fickparkering.
Totalt säljs 600000 kombibilar i Europa, att jämföra med den allt mer stigande MPV-försäljningen som tangerar en miljon. Fiat hoppas ta åtminstone en procent av nybilsförsäljningen i Sverige år 2003. Av dem bör det bli åtskilliga Stilo kombi.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer