Provkörning av Fiat Strada 1,2

Basfakta

Motor
4 cyl tvärställd radmotor, en överliggande kamaxel, två ventiler per cylinder. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 71/79 mm, 1242 cm3. Max effekt 60 hk (44 kW) vid 5000 r/min, max vridmoment 102 Nm vid 2500 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring fram (McPherson), krängningshämmare fram och bak, bak stel axel med stabilisatorstag och bladfjädring.

Styrning
Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,5 meter.

Bromsar
Skivor fram, trummor bak.

Hjul/däck
Fälg 5,5 tum, däck 175/80 R14 (extraförstärkta).

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 272,längd 440, bredd 166, höjd 160. Tjänstevikt ca 1150, maxlast 610, max släpvagnsvikt 1100. Tank 60 liter.

Fartresurser
Toppfart 141 km/h.
Acceleration 0-100 km/h 27 s.

Bränsleförbrukning
Stad 0,96 l/mil, landsväg 0,61 l/mil, blandad körning 0,74 l/mil (EU-norm).

Flakmoppig

Jämfört med en 30 år gammal Lambretta Lambro är Fiat Strada en förnämlig skapelse. Men bara då.

Pris: 108625 kr (juni 2002)

Om Fiat Strada varit en vanlig personbil skulle den här provkörningen varit möjlig att arkivera i lådan märkt Klassiska sågningar i Teknikens Värld – med Rapport från en surhink om Volvo 343 som närmsta granne.
Men Fiat Strada bär på en starkt förmildrande omständighet, vilken mäter 177 x 134 cm för att vara exakt.
Ett flak.
Detta faktum gör Fiat Strada till ensam spelare på det öppna fält som hädangångne Skoda pick up lämnat efter sig. För behovet av billiga smålastare kvarstår; för trädgårdsmästare, snickarfirmor, elarbetare och alla andra som kan dra nytta av en smidig och bensinsnål arbetskamrat. Man ser dem glatt pila runt på stan och med den motbjudande boomen för Cheva van i slutet av 1980-talet i färskt minne väcker småttingarna onekligen sympati. Det är knappast någon yrkeshemlighet vem som betalar hantverkarens bensinräkning.
Till en början ger Fiat Strada, som byggs i Brasilien på en bas av Palio, just ett sympatiskt intryck. Den ser kapabel ut med tjocka skärmbreddare, höga hjul och ett grovkornigt nylle. Flakbotten är klädd i oöm duralaluminium och baklämmen är stadig och tål tung belastning. Hytten skyddas av en rejäl konstruktion i stål. Strada ser nästan snabb ut!
Efter en veckas provkörning såväl tom som lastad, i stan och på landet, på grus och asfalt är bilden en annan. Fiat Strada är verkligen inte snabb utan sannolikt den slöaste fyrhjuling marknaden har att erbjuda, frontlastare bort-räknade. Motorn får något plågat över sig från det ögonblick man vrider om startnyckeln. Avsaknaden av ork är minst sagt besvärande. Utan last tar det 27 sekunder att nå 100 km/h. och regionen bortom 110 km/h är ett område man inte beträder ostraffat. Då är ljudet redan öronbedövande och gången slingrig. Innan 60-hästaren – som även exteriört tycks vara täckt av ett lager kolasås (rostskydd?) – är genomvarm bjuder den på ett ventilknack av begagnatkaraktär och vid belastning viner det ansträngt från växellådan.

Med maxlast 610 kg på flaket tangerar Strada begreppet ”trafikfarlig”. Bilen i sig strävar med tyngden tack vare den låga utväxlingen och skaplig fjädring. Men det finns aldrig någon kraftreserv att ta till när man lämnar den rena stadstrafiken bakom sig. Ute på vägarna blir också den oroliga styrningen tydlig i kombination med ett slemmigt väguppträdande. Man skulle kunna kalla det en robust brukskaraktär om man är snäll, men tankarna går till veteranbilkörning, en förnöjsam fritidssyssla. Men hela dagarna, i jobbet!?
Stradaföraren bör vara ensamföretagare och värdera firmans finanser före allt annat. Priset är lågt, 108625 kr inklusive moms, men då ingår ett flak och bara det. För att inte arbetsmiljön ska bli ett fall för skyddsombudet är luftkonditionering och låsningsfria bromsar bra tillval, men då hissas priset direkt till 121 425 kr. Vill man ha ett så kallat SLX-paket med centrallås, elhissar, elspeglar och lackerade stötfångare kostar det hela 126675 kr. Fast momsen kan ju företagaren tänka bort.
För Strada inte ska falla helt platt jämför vi med ”landsmannen” Lambro, den osnygga trehjulingen från Lambrettafabriken, med sportig tvåfärgslackering och falskt näbbformat luftintag i nosen. Årsmodellen är 1970 och skapelsen ägs av KG Karlevall i Västerhaninge.
Detta charmtroll till bil visar sig ha ett mer generöst flak som mäter 195 x 153 cm helt utan störande hjulhus. Vändradien överglänser också Fiat Stradas med hästlängder och det faktum att den fortfarande tillverkas i Indien skänker en känsla av världsmedborgare. Annars är det mesta jobbigt med Lambro, om man ska vara helt ärlig. Det bullrar frisk från tvåtaktaren under flaket, gången är instabil och komforten i nivå med en trädgårdstraktor.
Men till skillnad från Fiat Strada har man aldrig trott något annat.

Visa kommentarer