I Sverige älskar vi våra kombibilar, oavsett storleksklass. Men kompakt-mpv kan vara ett alternativ. Nymejslade Ford C-Max är ett av många alternativ i klassen.

Första intrycket

Halvvägs in i sin livscykel fräschas C-Max till. Fortfarande en trevlig bil i sin lite udda klass. När ska svensken förstå vitsen med dessa smarta kompakt-mpv?

Vardagsvän

8/10

Prisvärd

8/10

C-Max var Fords första bil i kompakta mpv-segmentet när den lanserades 2003, med tilläggsnamnet Focus, som den tekniskt baseras på. Tillägget föll senare bort, C-Max är tillräckligt smart eftersom det beskriver en maxad bil i det så kallade C-segmentet, ”Golfklassen”. Sju år senare kom andra generationen och nu modellår 2015-16 är det dags för ett uppryck mitt i dess livscykel. Stilistiskt är det jättegrin framtill, ny fälgdesign och nya baklampor. Det nya Aston Martin-inspirerade nyllet passar fint in på nya C-Max, linjespelet är smärt trots voluminösa mått. Interiört har instrumentbrädans tidigare överdrivna uttryck tonats ned och nya färgställningar tillkommit.

Hans Hedberg uppskattar körglädjen hos nya C-Max.

Hans Hedberg uppskattar körglädjen hos nya C-Max.

Motormässigt är det den fyrcylindriga 1,5-liters Ecoboost-bensinmotorn som är nyheten. En sådan finns under huven på den provbil som jag lägger beslag för första provkörningen på vårsoliga Mallorca. I Sverige säljs C-Max mest med trecylindrig 1,0T Ecoboost på 100 eller 125 hästkrafter. Den större 1,5T har 150 hästkrafter vilket ger C-Max raska prestanda, 0-100 km/h på 9,4 sekunder och toppfart 204 km/h. Prispåslaget för de extra kusarna är dryga 2 000 kronor per hästkraft, prisstegen är 12 000 kr mellan 1,0T 100 och 125 respektive 1,5T 150. Grundpriset för C-Max Trend 1,0T 100 är 178 400 kronor. Provbilen i maxat Titanium 1,5T 150-utförande kostar betydligt mer.

Lite mer slimmad look på bakdelen. Den större Grand C-Max har skjutdörrar bak, den korta har vanlig dörrtyp.

Lite mer slimmad look på bakdelen. Den större Grand C-Max har skjutdörrar bak, den korta har vanlig dörrtyp.

Även om den valda vägsträckningen inte är ett under av kurvorgier (Mallorcas bergsvägar är annars underhållande) så märks det att C-Max är med i matchen. Kommunikativ styrning, fin växelföring och balanserat chassi trots högbyggdheten. Den starka bensinmotorn gör omkörningarna av hitflugna elitmotionärer på sina rejstrampcyklar snabb och säker. Med rötterna i Ford Focus är C-Max kul att köra, kanske den allra roligaste i kompakta mpv-klassen.

Något mer ordning och reda på förarplats, men fortfarande virrigt.

Något mer ordning och reda på förarplats, men fortfarande virrigt.

Möbleringen passar fyra fullvuxna, trots de korta yttermåtten. En förlängd Grand C-Max med skjutdörrar baktill och reservbänk för två barn i bagageutrymmet gör modellen ännu mer praktisk, men formerna blir sisådär med klart udda proportioner. Man kan inte få allt. Plus 15 000 kronor kostar det att bli Grand-kund.
Förutom de tre bensinmotorerna finns C-max även med TDCI-dieselalternativ, 1,5-liters med effektuttag 95 och 120 hästkrafter samt tvåliters på hela 150 hk. Den senare endast i kombination med Titanium-utrustning. För miljömedvetna C-Max-kunder finns även gas- och bensindrivna 1,6-litersmotorn på 117 hk.

Konkurrenterna till C-Max är många, men i Sverige verkar vi inte falla pladask för denna praktiska biltyp, här det i stället ordinär kombi som gäller. Samt nya trenden med högbyggda, men i sammanhanget trånga, kompaktsuvar. Kanske kan ”fina” BMW:s entré i klassen med 2-serie Active och Grand Tourer ändra på detta? Nyfixade C-Max är i alla fall beredd på att fånga förnuftiga spekulanter.

Ford C-Max 1,5 Ecoboost

Pris
227 400 kronor.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kamrem. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 79,2/76,4 mm, cylindervolym 1 499 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 240 Nm mellan 1 600-4 000 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 6-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,7 meter.


Bromsar
Skivor fram, trummor bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,0 tum, däck 215/55 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 279, längd 438, bredd 183, höjd 161, spårvidd f/b 155/157. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 394, maxlast 509, max släpvagnsvikt 1 200. Tank 55 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 471-1 723 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,4 s, toppfart 204 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,78, landsväg 0,51, blandad körning 0,61. CO2 139 g/km.


Garantier
Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 2 år.


Skatt
976 kronor per år.

Rivaler

BMW 2-serie Active Tourer
BMW 218i Active Tourer
Baserad på körglad Mini-teknik är framhjulsdrivna 2-serie AT alert och kunnig. Finns även som 7-sitsig Gran Tourer.

Pris: 234 000 kronor.


volkswagen-golf-sportsvan
Volkswagen Golf Sportsvan GT TSI 150
Högbyggd Golf 7 innebär trevliga köregenskaper och uppdaterad teknik. Ställd mot nya C-Max är Ford en mer personlig produkt.

Pris: 238 500 kronor.

Visa kommentarer