Provkörning av Ford Focus 1,0T 125 hk Kombi

Nya Focus Kombi växer med över en decimeter på längden och är fulladdad med säkerhet. Ska den vända trenden för ett krympande Ford?

Det här är nytt!

Uppkopplad
Infotainment SYNC3 med 6,5 tums skärm.
Cykeligenkänning
Nytt autobromssystem känner igen fotgängare och cyklister.
Cylinderavstängning.
Den trecylindriga motorn kommer vid lugn körning att gå på två cylindrar.

Nya Ford Focus väcker stora förväntningar. Dels för att det är en helt ny bil. Konstruktörerna fick en vitt papper och fria händer. Då borde det bli bra, i alla fall up-to-date. Dels för att Ford har alla skäl i världen att jobba stenhårt för att sätta Focus på kartan.

Försäljningsutvecklingen i Europa har för Ford blivit en mardröm. I slutet av 90-talet hade Ford hälsosamma tvåsiffriga marknadsandelar. Sedan började utförsbacken, och 2017 noterade man 6,6 procents marknadsandel. Åtta år i rad med sjunkande marknadsandelar. Som Fords volymmodell är det Focus uppgift att vända utvecklingen. Kommer den att klara av det?

Ford Focus 1,0T 125 hk kombi

Styrning är lagom avstämd, med bra vägkänsla. Framför allt gillar jag växellådan, med korta slag och distinkta lägen.

Första intrycket är positivt. Direkt när jag sjunker ned i stolen känner jag mig välkomnad, omfamnad. Stolen passar mig helt enkelt som hand i handske. Inte för att det betyder så mycket. Är det något 25 års biltestande har lärt mig så är det att människor har väldigt olika uppfattning om vad som är en skön stol. Det jag tycker är perfekt, ratas av andra.

Självklart är bilen ”connected”, och länken till the World Wide Web går via en bildskärm som sticker upp ur panelen. Där sitter den bra, man behöver inte ta ögonen från vägen för att se bildskärmsinformationen. Men man har inte gått 100 procent in för bildskärmslösningar. Under bildskärmen finns en klimatenhet där jag ställer temperaturen. Men den är samtidigt uppkopplad till bildskärmen. När jag vrider upp temperaturen en grad med vredet så poppar det upp en stor temperaturangivelse i bildskärmen, omöjlig att missa. Smart och tydligt.

Ford Focus 1,0T 125 hk kombi

Kombiversionen står för 70 procent av Focus-försäljningen.

Instegsversionen har Fords numer välbekanta enliters, trecylindriga bensinmotor på 100 och 125 hästkrafter. Det har varit en av marknadens bästa trepipor, relativt tyst och snål. Men det är inte en fullständig ”carry-over”. Ford har gett den en ordentlig översyn, och den klarar nu imponerande 108 gram CO2, alltså 0,48 liter per mil, i det nya, stränga WLTP-provet. Drar Focus lika litet i verkligheten är det en fjäder i hatten för Ford. Ett steg upp i modellprogrammet finns dieselmotorn på 1,5 liter, även den med två effektuttag, 95 samt 120 hästkrafter.

Dags att trycka på startknappen och se vad Focus går för. Provkörningen äger rum i södra Frankrike, och det betyder en mix av stadskörning, motorväg och en rejäl dos kurviga bergsvägar. Men initialt måste jag hitta ut från flygplatsområdet. Inte helt lätt, vägpusslet närmast Nice flygplats har nämligen getts formen av en labyrint. Till slut hittar jag den vinnande franska formeln och kan gasa i väg på A8, motorvägen som sträcker sig längs hela Rivieran.

Ford Focus 1,0T 125 hk kombi

Interiören är översiktlig. Klimatanläggningen har separata, fasta vred.

Kombimodellen jag kör har den stora dieseldrivna 1,5 liters-motorn. Den bjuder på ett väldigt fint gensvar, och det går knappast alls att höra att det är en diesel. I grunden är det samma motorblock som tidigare, men man har jobbat hårt för att få ner förbrukningen och NOX-utsläppen. Nya kolvar och kolvringar minskar friktionen, och en ny fyrventilstopp förbättrar prestandan och reducerar förbrukningen. Förra modellen andades med två ventiler. Även bränsleinsprutningen har man petat på. Allt som allt går den suveränt bra, passar väl till biltypen och storleken. Synd bara att ingen vågar köpa diesel nu för tiden.

En bit upp i bergen, ovanför Grasse, tätnar dimman samtidigt som vägarna smalnar av. Det är nu som nya Focus bekänner färg: Är det fortfarande en av de körgladaste i klassen? Svar: Ja. Styrning är lagom avstämd, med bra vägkänsla. Framför allt gillar jag växellådan, med korta slag och distinkta lägen. Ett trevligt brittiskt arv som Ford har tagit väl tillvara på. Fjädringen är varken stötig eller mjuk, ”lagom” är det ord som kommer först på läppen. Utrymmeseffektiv är den också, kombimodellen har en nyutvecklad bakvagn med halvliggande stötdämpare för att inte inkräkta på lastvolymen.

Ford Focus 1,0T 125 hk kombi

Den extra längden kommer både bagage och baksäte till del. Lastgolvet är 1,05 meter högt.

På ett fikaställe i bergen får vi byta provbil. På parkeringen noterar jag att kombimodellen har blivit stor som en mellanklassmodell. 4,67 meter lång, en decimeter längre än värsta konkurrenten Volkswagen Golf Sportscombi och lika mycket längre än föregående Focus Kombi. Lastutrymmet är bra, men ändå inte mer än likvärdigt med Golf om vi får tro tillverkarnas literuppgifter. Halvkombiversionen är 4,38 meter lång, nästan tre decimeter kortare, men fortfarande drygt decimetern längre än motsvarande Golf. Midjelinjen svänger uppåt längs bakdörren och bakåtsikten är, som vanligt i dagens bilar, inget annat än usel.

3 frågor

Helmut Reder

Helmut Reder – Ansvarig för C-plattformen (Focus, C-Max) hos Ford

Vad har du för förhoppningar för försäljningen?
– En helt ny kaross i kombination med ett betydligt bredare erbjudande tror jag gör att vi kommer att få se en ganska stark förbättring i framtiden.
Finns det inte en risk att det här segmentet kommer att glömmas bort bland alla suv-nyheter på marknaden?
– Segmentet har minskat i flera år. Men jag tror att den nya Active-versionen kommer att locka en del kunder som tittar åt suv-hållet. Många kunder har dock invändningar mot suvar, de är tyngre, törstigare, och för dem är C-segmentet fortfarande attraktivt.
Hur tror du dieselmotorförsäljningen kommer att utvecklas i Focus-segmentet?
– Vi är alla överraskade över den skarpa nedgången av dieselförsäljning. Hur framtiden kommer att se ut beror i hög grad på hur politiken utformas. I den renodlade företagsförsäljningen tror jag dock dieseln kommer att stå sig.

Min provbil har den uppdaterade bensinmotorn på en liter och 125 hästkrafter, den motorversion som jag tror får störst volym i Sverige. En sportig sak som bekymmerslöst varvar upp till 6 500 varv per minut på raksträckorna. På papperet ska den dra förbluffande 0,48 liter per mil i blandad körning, men det är siffror jag inte kommer i närheten av. Snarare verkar 0,6 liter per mil mer sannolikt.

Men den kommer att bli snålare med spännande teknik. Snart kommer nämligen Fords trecylindriga bensinmotorer att få cylinderavstängningsteknik. I lugn körning kommer motorn alltså bara att nyttja två cylindrar. Enligt Ford kommer tekniken att minska förbrukningen med 4-5 procent. Det låter mycket, men eftersom motorn även med tre cylindrar är snål betyder det bara två centiliter per mil. Någon motor med cylinderdeaktivering fanns tyvärr inte på plats vid provkörningstillfället, vi återkommer med provkörningsrapport när den är klar.

Nya Focus är självklart uppdaterad med de nya säkerhetssystemen. Adaptiv farthållare, autobroms med igenkänning av både fotgängare och cyklister och aktiv filhållning är standard på alla modeller. Skyltigenkänning och dynamiska LED-strålkastare är tillval. El-handbromsen frigör utrymme mellan stolarna och ger plats åt två kopphållare. Jag gillar de skjutbara kopp-grepparna, som passar både små och stora koppar.

Ford Focus 1,0T 125 hk kombi

Mikael Stjerna fokuserar på Focus. Nästa år kommer en kvarts miljon kunder i Europa köpa en Focus.

Nya Focus räcker långt. De nya assistansfunktionerna är standard, bildskärmslösningarna är användarvänliga och motorerna är – i alla fall på papperet – ovanligt bränslesnåla och miljövänliga. Speciellt kombiversionen har blivit stor och riktigt rymlig. Om det räcker för att charma marknaden får vi se redan i sommar. Först ut i augusti är halvkombimodellen, och den följs i oktober av kombiversionen, som är den egentliga storsäljaren. I december kommer för övrigt en nyhet i programmet, Focus Active, en lättsuv i Focus-skrud.

Ford Focus 1,0T 125 hk Kombi

Pris
Cirka 222 900 kronor, säljs nu, första kundleverans oktober 2018. (Focus 5-d 218 900 kronor, första leverans augusti 2018, Active Kombi leverans december 2018).


Motor
Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Cylinderavstängning kommer senare. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 71,9/82,0 mm, cylindervolym 998 cm3. Max effekt 125 hk (92 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 170 Nm mellan 1 400-4 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 10,6 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270, längd 467 (5-d 438), bredd 182, höjd 149 (5-d: 147), markfri höjd 13Tjänstevikt 1 383,maxlast 542, max släpvagnsvikt 1 000. Tank 52 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 608-1 653 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 10,3 s, toppfart 198 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,59 l/mil, landsväg 0,42 l/mil, blandad körning 0,48 l/mil. CO2 108 g/km


Garantier
Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 2 år.


Skatt
1 426 kronor per år i tre år.

Rivaler

Volkswagen Golf 1,0 TSI Sportscombi 110 hk
Prislistan hos Volkswagen och Ford ser relativt lika ut. Volkswagen lockar många kunder med privatleasing för 2 495 kronor per månad.
Pris: 214 400 kronor.

Foto: Patrik Lindgren

Toyota Auris 1,2 Touring Sports 116 hk
Toyota avviker från normen genom att fortfarande erbjuda en fyrcylindrig motor i sin instegsmodell. Privatleasing 2 595 kronor.
Pris: 208 900 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Ford Focus 1,0T 125 hk Kombi
NÄSTA Kaosloppet Belgiens Grand Prix 1998