Efter förseningar och lång väntan är den äntligen här – nya Ford Focus RS. Vi har åkt till Valencia för en första provkörning där den fyrhjulsdrivna vilden får bekänna färg.

Det här är nytt!

Fyrhjulsdrift. Focus RS kan bara fås med fyrhjulsdrift och sexväxlad manuell låda.
Mustang-motor. Ecoboost-motorn på 2,3 liter är densamma som i Mustang. I Focus RS ger den dock 36 hk mer.
Drift Mode. Körläget Drift Mode hjälper föraren att köra på tvären.
Världsbil. Nya Focus RS blir den första RS-modellen som ska säljas även i Nordamerika och Kina. Alla bilar byggs dock i tyska Saarlouis.

Det krävs något alldeles särskilt för att göra väsen av sig bland de allra snabbaste och mest kompetenta GTI-bilarna. Mercedes-AMG A 45 kan skryta med en motor som ger mest effekt per liter, Honda Civic Type R kan stoltsera med rekordtid runt Nürburgrings nordslinga och Audi RS3 kan skrävla med sin nästan unika kombination av extremprestanda och vardagsfunktion.
In i detta getingbo kommer nya Ford Focus RS. På databladet ser den ut som mellanmjölk. Den är inte snabbast, starkast eller billigast och byggs dessutom på den nu nästan sex år gamla tredje generationen Focus. Låter det som en flopp i vardande? Tänk om!

Focus RS sticker minst sagt ut med trimmad Mustang-motor och avancerad fyrhjulsdrift.

Focus RS sticker minst sagt ut med trimmad Mustang-motor och avancerad fyrhjulsdrift.

Det officiella namnet på motorn är 2,3 Ecoboost och samma motorbeteckning finns till Mustang. Aluminiumblocket är detsamma på båda bilarna men i Focus RS-utförandet har motorn en twinscrollturbo med större kompressorhjul och en kraftigare laddluftkylare. Motorn har dessutom ett nytt topplock utvecklat av Cosworth.
Förändringarna gör att 2,3-litersmotorn ger maximalt 350 hästkrafter, jämfört med 314 i Mustang. Det maximala vridmomentet är 440 newtonmeter men under hård acceleration fås en kort overboost som ökar vridet till 470 newtonmeter.
Motorn byggs i Fords motorfabrik i Valencia och det är precis här den första provkörningen äger rum. På slingriga landsvägar och, under en alldeles för kort timme, på Moto GP-banan Circuit Valencia.

Så fungerar fyrhjulsdriften

Ford Focus RS

Fyrhjulsdriftsystemet i Focus RS är utvecklat av GKN. Den så kallade Twinster-kopplingen består av två elektriskt styrda hydraulkopplingar, en på varje sida om bakaxelklumpen. Vid körning rakt fram med mild belastning är kopplingarna öppna och bakhjulen får inget moment. Som mest kan bakhjulen få 70 procent av momentet och av dessa 70 procent kan allt gå till ett av bakhjulen. Det finns ingen mellandifferential och framhjulen behöver inte spinna innan bakhjulen kopplas in. Elhydraulkopplingarna uppdateras med information 500 gånger i sekunden och ventilerna reglerar momentet steglöst.

Nya Focus RS hade kunnat bli en utslätad kompromiss. Det här är den första RS-modellen från Ford som ska säljas globalt, i såväl Europa som Kina och USA. Det är tre väldigt olika marknader som ställer olika krav, men i stället för att vara en kompromiss upplevs Focus RS som en ovanligt lyckad blandning.
Till att börja med är motorn ett imponerande muskelpaket vars hårda turboladdning ger en jämn, linjär kraftutveckling utan ketchupeffekt. Max effekt nås vid 6 000 r/­min men maximalt vridmoment finns redan från 2 000 r/­min. Treans växel blir väldigt användbar på medelsnabba landsvägar och är så lång att man väldigt sällan behöver växla.

Manuell växellåda är enda alternativet. Lådan gör ingen besviken men är inte någon sensation. Kopplingen är lätt och snäll, växelspaken kort och medeltung att spaka. För att få till bästa möjliga acceleration finns därför en Launch Control-funktion. Starthjälpen aktiveras med knapparna på ratten, precis som burnout-hjälpen Line Lock i Mustang, men i stället för att maximera hjulspinnet skickar Launch Control i Focus RS iväg bilen helt utan spinn. 0-100 km/h ska gå på 4,7 sekunder, vilket är 1,2 sekunder snabbare än föregångaren.

Ford Focus RS

Föregångaren, Focus RS MkII, hade sin avancerade framvagnskonstruktion RevoKnuckle som skulle eliminera kraftryckningar i ratten. Det behövs inte i den nya bilen. Nytt för Focus RS är ett fyrhjulsdriftsystem, utvecklat av brittiska GKN. Ford säger sig ha utfört tester med en Haldex-koppling men inte uppnått de egenskaper man sökt och då vänt sig till GKN i stället.
Den så kallade Twinster-kopplingen fungerar på ett helt annat sätt än Haldex motsvarighet.
Vid aktiv körning får bakhjulen mer moment än framhjulen, upp till 70 procent. Det ger ett klart bakhjulsdrivet uppträdande. Dessa 70 procent kan dessutom fördelas steglöst mellan bakhjulen. I en högerkurva kan till exempel vänster bakhjul få 70 procent av motorns moment, vilket gör att bilen vrider sig runt sin egen axel.

Tillbaka till rötterna! Topplocket är specialutvecklat av gamla Ford-kollegorna på Cosworth.

Tillbaka till rötterna! Topplocket är specialutvecklat av gamla Ford-kollegorna på Cosworth.

Och det känns faktiskt! Circuit Valencia är en bred och förlåtande bana, men några kurvor är tajta. För varje varv som går får jag mer förtroende för Focus RS. Det går att komma in med alldeles för hög hastighet, vrida på ratten och gå på gasen. Forden svarar med att styra exakt dit man vill, bakhjulen vrider bilen i rätt riktning och framhjulen tappar aldrig greppet. När man börjar närma sig gränsen för greppet är det alltid baken som släpper, på ett väldigt förtroendeingivande och förutsägbart sätt.

3 frågor

Ford Focus RS

Tomas Sjöblom – Karossingenjör, Ford Performance.

Nya Focus RS är 130 kg tyngre än föregångaren, varför har den inte blivit lättare?
– Det stämmer att vi inte har sparat någon vikt mot gamla Focus RS. Det beror främst på fyrhjulsdriften som innebär extra vikt, men det beror också på homologeringen för USA-marknaden som kräver extra krockbalkar. Dessutom hade gamla Focus RS tredörrarskaross och på nya bilen gör bakdörrarna att vikten höjs.
Hur har man vägt körglädje mot prestanda och varvtider?
– Vi har definitivt prioriterat körglädje före prestanda. Det kan hända att några av konkurrenterna är snabbare om man tar ut dem på Nürburgring, men vi tror att man har roligare i vår bil.
I Sverige kostar Focus RS ungefär som en Mustang GT, vilken skulle du välja?
– Jag har redan valt. Jag köpte nyligen en Mustang 2,3 Ecoboost. Min fru hade en del i beslutet och eftersom hon tyckte att Focus RS var för extrem fick det bli en Mustang.

I RS-utförandet ingår fyra ­körlägen: Normal, Sport, Track och Drift. I Sport-läget hårdnar styrservon, gasresponsen vässas och avgassystemet smäller vid gasuppsläpp. I Track-läget styvnar även de magnetiska dämparna och ESP-systemet tillåter en hel del drift. Stötdämparnas hårdhet kan ställas oberoende av körläge i två steg med en knapp på blinkersspaken.
Drift-läget gör precis vad det låter som – optimerar drivlinan för något så omoget och härligt som sladd. Bakhjulen får massor av moment och ESP-systemet tillåter breda ställ men hjälper ändå till och motverkar rundpallar.

Focus RS kan ses som en vidareutveckling av ST-modellen och utseendemässigt är det inte så mycket som skiljer. Luftintagen i fronten är större, vingen på taket likaså och baktill finns en stor diffusor med centrerat backljus.
– Vi bestämde tidigt att vi inte ville ha några detaljer som inte fyllde något syfte. Alla luftintag och spoilers på Focus RS finns där för att de behövs. Vi diskuterade om vi skulle sätta luftslitsar på motorhuven men eftersom de inte behövdes togs de bort, säger Tomas Sjöblom, karossingenjör på Fords Performance-avdelning.

På insidan begränsas RS-behandlingen till blåa sömmar, kort växelspak, sportratt och Recaro-stolar. Recaro-stolarna kommer som standard och är riktigt kramiga. Sittdynan är i smalaste laget.

Skalstolarna är dyra och försämrar tyvärr körställningen. Standardstolarna är bättre.

Skalstolarna är dyra och försämrar tyvärr körställningen. Standardstolarna är bättre.

För 13 000 kronor extra får man skalstolar med fasta nackstöd, även de från Recaro. Dessa bör man dock undvika. När man är en drygt 190 centimeter lång reporter sitter man alldeles för högt i skalstolarna som inte går att höjdjustera. Ford-ingenjörerna säger sig vara medvetna om problemet och jobbar på en lösning för att kunna montera skalstolarna lägre.
Focus RS är inte lika städad och effektiv som Audi RS3, inte lika racemässig som Mercedes-AMG A 45 och inte lika lättfotad som Honda Civic Type R. Men den tillför ändå något som klassen har saknat – en vild och kompromisslös inställning till körglädje.

Ford Focus RS

Pris
394 300 kronor, säljs nu, leverans i april.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,4:1. Borrning/slag 87,6/94,0 mm, cylindervolym 2 261 cm3. Max effekt 350 hk (257 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 440 Nm mellan 2 000–4 500 r/­min (470 Nm vid overboost).


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,8 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/35 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 265, längd 439, bredd 182, höjd 147, spårvidd f/b 156/154. Tjänstevikt 1 599, maxlast 426, max släpvagnsvikt 0. Tank 51 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 260-1 045 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,7 s, toppfart 266 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 1,00, landsväg 0,63, blandad körning 0,77. CO2 175 g/km.


Garantier
Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 2 år.


Skatt
1 768 kronor per år.

Rivaler

Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Ännu mer bakåtvänd-keps-bil än Focus RS. 310 hk och 400 Nm till framhjulen. En hel sekund långsammare vid acceleration 0-100 km/h.

Pris: 327 900 kronor.


Volkswagen Golf R

Foto: Andreas Libell

Volkswagen Golf R
Den snabbaste Golfen, med 300 hk och fyrhjulsdrift, är inte alls lika vild som Focus RS. Aningen billigare, mycket snällare och mjukare.

Pris: 386 5000 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer