Senaste tillskottet i märkets prestandaprogram är helt nya Ford Focus ST. Vi provkör på Fords testcenter och reder ut om Focus ST går i samma lekfulla fotspår som lillebror Fiesta ST.

Det här är nytt!

Motor
Cylindervolymen har ökat från 2,0 till 2,3 liter och hästkrafterna har gått från 250 till 280. Vridmoment från 350 till 420 Nm.
Körlägen
För första gången har Focus ST olika körlägen där bland annat stötdämpning, styrning och motorljud ändras.
Styrning
Focus ST har snabbare styrning än Fiesta ST och femton procent snabbare än vanliga Focus.
Bromsar
Rejälare bromsar med större skivor har presterat fyra gånger bättre i Fords utmattningstester jämfört med tidigare generation.

Testanläggningen är enorm och jag kan inte annat än fantisera om möjligheterna vi skulle ha med den här ytan till våra tester. Terrängbanor, halkbanor och komfortbanor med grov asfalt blandat med både kullersten och potthål är bara ett axplock av de varierande testbanorna som omringas av en högfartsoval.

Jag befinner mig strax utanför Belgiska staden Lommel på Fords testcenter – ett av de största privatägda i världen. Snabbt hittar jag min favorit bland testbanorna, Track 7, eller Handling Road som Fords personal oftast kallar den. En mil av slät asfalt som med sina vitt varierande kurvkomplex har till uppgift att reda ut, och utveckla, bilens körglada egenskaper.

Ford Focus ST

Foto: Ford

Körbarheten ligger på topp med motorns urstarka karaktär vid låga varv, men samtidigt är det kul att dra varvräknaren till stoppet tack vare ljudet och kraftutvecklingen.

Track 7 är lätt att förväxla med en racingbana men det simulerar i stället en kurvig, trafikfri och laglös landsväg. Buskul! 280 hästkrafter sätter direkt bra fart på den orangea Focusen. Rödmarkeringen ligger redan strax efter 6 000 r/­min och Ford är tydliga med att de har satsat på en vridstark, snarare än en varvvillig, turbomotor. Vilket inte minst märks på det höga vridmomentet, 420 Nm mellan 3 000 och 4 000 r/­min.

Körbarheten ligger på topp med motorns urstarka karaktär vid låga varv, men samtidigt är det kul att dra varvräknaren till stoppet tack vare ljudet och kraftutvecklingen. En kombination som inte är självklar för turbomatade fyror i den här effektklassen.

Växellådan lever upp till förväntningarna med riktigt sköna och tighta lägen. Kopplingen är hård och med den automatiska mellangasen är nedväxlingar ett rent nöje när fyran blir trean in i den första högersvängen.

Ford Focus ST

Foto: Ford

Baktill avslöjar de större utblåsen men Focus ST är en relativt anonym typ, förutom färgen då.

Den direkta styrningen är exakt och jag får genast ett stort förtroende för bilen. Det är en mekanisk känsla som förmedlas när den långa högersvängen blir tightare och bilen lägger maximal vikt på vänster hjulpar. Ner på tvåan i takt med att vägen svänger skarpt åt vänster och avgassystemet smattrar när den automatiska mellangasen gör sitt.

280 hästkrafter, och framför allt 420 Nm, kan ofta vålla problem för framhjulsdrivna bilar vid maximalt gaspådrag ut ur långsamma svängar som denna. Det spinner lätt på innerhjulet innan kraften förs över till högerhjulet med hjälp av den elektroniska differentialen från Borg Warner. Bilen drar sig ur svängen på ett väldigt imponerande vis och jag blir lika förvånad varje gång över hur bra nya framhjulsdrivna bilar lyckas få ner så mycket kraft i asfalten!

Kurvkombinationerna fortsätter pröva Focus ST men varken snabba eller långsamma kurvor avslöjar några brister. Inte ens i banans svåraste parti där vägen slingrar sig fram över höjningar och svackor. Trots minimalt tryck på marken när däcken nästan lättar från asfalten är balansen fortfarande där.

Ford Focus ST

Foto: Ford

Funktionerna styrs primärt via en lätthanterlig pekskärm.

Ovanligt på den här sortens vägar är ett parti med kullersten, men just det har Track 7 i slutskedet och här blir jag direkt påmind om den extremt hårda fjädringen. Focusen studsar fram och upplevs helt stelbent. Efter sekunder av famlande lyckas jag byte körläge med ett tryck på rattknappen och på bråkdelen av en sekund mjukar stötdämpningen upp sig rejält – aldrig tidigare har jag märkt en så stor skillnad hos elektroniskt ställbara stötdämpare. Vilket förvisso beror på att Focus ST som sagt är väldigt hård när den är hård.

Tillbaka i det sportigaste ”Track”-läget när underlaget återgår till asfalt och kupén fylls av det mulliga ljudet från turbofyran. Ljudet förstärks elektroniskt i de sportiga lägena men körandes är det inget jag reagerar på, det låter rätt och bra.

Det mest älskvärda med nya Focus ST kommer fram efter ytterligare varv då jag pressar den hårdare och hårdare. Ju hårdare körstil, desto bättre går bilen! Precis när det känns som att framhjulen ska tappa fotfästet glider bakvagnen ut en gnutta och hjälper i stället bilen att styra och det går att köra ännu fortare. En detalj som är så viktig för den där känslan att bara vilja köra mer och mer!

Ford Focus ST

Foto: Ford

– Väldigt kul att du kände så för det var ett av målen vi haft med Focus ST. Att föraren ska hitta, och lära sig, nya saker med sin bil, säger Leo Roeks, chef för Ford Performance Europa.

Vad Leo också nämner är att Focus ska vara en kul bil som funkar i vardagen. Vilket förklarar varför Ford inte redovisar någon varvtid runt Nürburgrings nordslinga eller försöker utmana med flest hästkrafter. En anledning till varför Ford tänker så med Focus ST är att det förmodligen kommer en ännu värre version: Focus RS. Värstingen som funnits i tre tidigare generationer hade senast 350 hästar och fyrhjulsdrift. En mycket hårdare typ helt enkelt.

Över den medvetet dåliga asfalten på nästa testbana är Focus ST inte lika imponerande som på den förra banan. Men komforten är bra för biltypen. Stötdämpningen funkar bra, drivlinan är lätthanterlig och stolarna ger ett bra stöd för kroppen. Men kanske viktigast för vardagsegenskaperna är att Focus ST kommer i kombiutförande med ett prispåslag på 6 000 kr. Och att 2,3 liters bensinaren går att byta ut mot 190 hästars diesel för samma pris.

Ford Focus ST

Foto: Ford

Växellådan är en fröjd att hantera, automatisk mellangas underlättar.

Varken kombi eller diesel finns för provkörning men med största sannolikhet är det klassens klart mest underhållande dieselkombi. Men det är med bensinmotorn Focus ST kommer till sin rätt, för då är den riktigt bra.

Tre frågor

Leo Roeks, Ford.

Foto: Ford

Leo Roeks – chef för Ford ­Performance i Europa.

Ford Fiesta ST är en väldigt bra bil. Har den varit målbild för nya Focus ST?
– Ja problemet vi hade var att överträffa just Fiesta ST som anses vara måttstocken i sin klass. Men vi tycker att vi har lyckats.
Vad var målet med Focus ST?
– Att bygga en bra och kul vardagsbil. Att det finns snabbare bilar i klassen bryr vi oss inte om.
Focus RS, vad kan du säga?
– Ja, nej, kanske, jag vet inte.

Ford Focus ST

Pris
359 000 kronor, säljs nu, första kundleverans hösten 2019.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 87,6/94,0 mm, cylindervolym 2 261 cm3. Max effekt 280 hk (206 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 420 Nm vid 3 000-4 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 7-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,3 m.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/40 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270, längd 439, bredd 183, höjd 146, spårvidd f/b 157/156. Markfrigång 12. Tjänstevikt 1 508, maxlast 492, max släpvagnsvikt 1 600. Tank 52 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 375-1 354 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,7 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
(NEDC): Stad 1,08 l/mil, landsväg 0,62 l/mil, blandad körning 0,79 l/mil. CO2 179 g/km. Bränsleförbrukning (WLTP): Ingen uppgift.


Garantier
Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistansgarantin förnyas vid varje service utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
8 223 kronor per år de första tre åren.

Rivaler

Honda Civic Type R 2019 bak

Foto: Patrik Lindgren

Honda Civic Type R
Snabbare, hårdare och obekvämare. Hondan är fortfarande klassens snabbaste bil men Focus är mer anpassad för vardagen.
Pris: 361 000 kronor.

Volkswagen Golf GTI TCR

Volkswagen Golf GTI
Golf GTI är varken motormässigt med sina 245 hk, eller med väguppträdandet lika kompetent som Focus. GTI-folkan borde vara billigare.
Pris: 350 400 kronor.

Visa kommentarer