Provkörning av Ford Kuga 2,0 TDCi 163 hk 4WD Titanium

Nya Ford Kuga, andra generationen, visar upp sig med mer återhållen och mogen design samtidigt som formatet stämmer bättre överens med skogsmullekaraktären.

Första intrycket

Kuga behåller greppet som en av de mer körglada kompaktsuvarna, men är inte lika leklysten som första generationen. Mognadsgraden märks även på bättre funktion för vardagligt bruk. Konkurrenskraftig prissättning gör att Kuga 2 känns som ett rekorderligt familjeval.

Familjevänlig

9/10

Prisvärd

8/10

Om tre år ska var tionde såld Ford i världen vara en suv. Nya – andra generationen – Kuga ska vara ett av verktygen till detta. På fem år såldes 300 000 Kuga av utgående modellen och målsättningen med nya bilen är givetvis att slå dessa siffror. Vem sa att europeisk bilindustri var i kris?
Designen på nya Kuga är mer rak och fyrkantig, fortfarande med ”muskelmassa” i karossveck och utbankade plåtbulor. Första intrycket är mognare jämfört med den tidigare Kugan, men det kräver att man är såld på det globala design- och säljkonceptet som kallas ”One Ford”, vilket innebär att en Ford ska se likadan ut över hela världen.
Europaproduktionen av Kuga 2 startade i Fords anläggning utanför Valencia i december. I Louisville, Kentucky, USA, tillverkas syskonmodellen Escape (samma bil men med annat namn) sedan snart ett år tillbaka och i Kina kommer bilen att tillverkas i Chongqing, i samma fabrik som bland annat bygger Volvo S80L. Likadan smak jorden runt således.

Kuga 2 har vuxit åtta centimeter på längden men i övrigt har den inte svällt, vilket är vanligt när en ny modell ersätter. På breddmåttet har nya Kuga till och med smalnat av något, minus fyra millimeter. Förlängningen märks interiört, baksätet och särskilt bagageutrymmet gör att Kuga nu kan användas fullt ut som en familje­bil, något som det var lite si och så med hos föregångaren. Bagageutrymmet rymmer 456 lådliter och är fyrkantigt utformat, men vi spanar resultatlöst efter smart fällning av baksätet. Konservativ 40/60-delning känns direkt osmart när Ford har mer funktionella klapplösningar på flera olika mpv-versioner (bland annat C-Max). Här hade vi önskat mer innovativt grupptänkande från Ford-folket.

Kuga baseras på Fords C-plattform vilket innebär Focusteknik. Motorerna känns igen, men någon Ecoboost-trepip kommer inte att leta sig ner under den veckade motorhuven. I stället är det bensinaren 1,6T i två effektuttag, 150 och 180 hästkrafter, som erbjuds. Den senare endast i kombination med AWD-fyrhjulsdrift och hederlig sexväxlad automatlåda medan den svagare kommer med framhjulsdrift och manuell låda. Dieselalternativen blir tvåliters TDCi på 140 respektive 163 hästar. Sexväxlad manuell eller dubbelkopplingslåda Powershift, den starkare motorn endast i kombination med AWD. Försäljningen startar redan i mars.
Trend, Titanium samt Titanium Plus heter modellvarianterna och instegs-Trenden har det mesta som behövs. För att sticka ut i villakvarteret kan Titanium vara att satsa på, då ingår bland annat eluppvärmd vindruta, 17 tums aluminiumfälg, aux-ingång och kommunikationsfunktionen Ford SYNC som synkar din Android-mobiltelefon med bilens omborddator. En rolig finess är bland annat automatisk röstuppläsning av mejl och sms-textmeddelanden.

Säkerhetsmässigt har Kuga presterat fem stjärnor i Euro NCAP men framför allt har den aktiva säkerhetsnivån höjts. Autostopp, filbytesvarning, vingelvarnare och vägmärkesindentifiering är nyheter. Ford SYNC kontaktar automatiskt larmtjänsten i det aktuella landet man befinner sig i och anger bilens koordinater om krockkuddar aktiveras eller bränslepumpen stängs av vid exempelvis en rullning.
Fyrhjulsdriften ”Intelligent All Wheel Drive” förlitar sig inte längre på Haldexteknik, i stället är det ett egenutvecklat system som bygger på en elektromekanisk koppling i bakaxelklumpen. På instrumenteringens infodisplay går det att följa kraftflödena ut till respektive drivhjul. Markfrigång på hyggligt höga 19 centimeter, men det gör inte Kuga till någon terrängbil. Mer som en förhöjd familjekombi med förbättrad framkomlighet, precis som flertalet av de moderna suv-kunderna önskar.
Provkörningen sker på vindlande bergsvägar högt ovanför Valencias kustremsa och snart guidar navigationen in mig på en gropig grusväg som knappt klamrar sig fast längs bergskanten. Tydligt att vägvalet ska ge ekipaget de rätta äventyrsvibbarna, men en Volvo 245 hade fixat framkomligheten lika bra. Duckar för rasande stenbumlingar och styr ut mot säkerheten igen, den salsgolvsläta spanska asfalten.

Körmässigt är nya Kuga inte lika alert som Focus, som utmärkt sig i Golfklassen, framför allt är det den elektromekaniska styrservon som laborerar bort närvarokänslan. Lealös runt mittläget och direkt könlös resten av rattvarvet. Chassimässigt är Kuga dock balanserad och jag kommer på mig själv att hålla hög ingångshastighet före kurvor. Något som mest verkar beröra min co-driver, bilen är tyst medan kollegan gnyr mer än däcksgummit mot asfalten. En av orsakerna till det balanserade uppträdandet – från Kuga, inte kollegan – är att bilen använder sig av en momentbroms som motverkar understyrning. Innerhjulet saktar in något för att stabilisera chassit, resultatet är att det går att köra relativt forcerat om så önskas.
Komfortmässigt rullar Kuga hårt och bestämt med extrautrustade 18-tumshjul, fjädringen är nästan för hård. Givetvis ett val för att bibehålla effektiva köregenskaper. Framstolarna har korta sittytor och trots att rattstången har lång teleskopisk skjutmån är det svårt att hitta en perfekt körställning. Att vänsterfoten landar dikt an mot hjulhuset är direkt obekvämt. För att få till snabb och enkel fällning av baksätet har dynan bak gjorts tunn, om kyrkbänksfeeling infinner sig får vi återkomma till i ett utförligare test.

Merparten av de uppskattade 1 500 Kuga som Ford Sverige planerar att sälja under året beräknas bli TDCi 140 hk med AWD. Antagligen en korrekt estimering. Dubbelkopplingslådan Powershift som går att beställa till TDCi kommer från Getrag men gör inte drivlinan rättvisa. Minst sagt ickekommunikativ i sitt uppträdande, växlingarna sker svajigt och motorns varvtal verkar leva sitt egna liv för att passa in i växlingsschemat. Givetvis ett val för den som bor i tätort med mycket kökörning, vi andra väljer den lättpetade och smidiga sexväxlade manuella lådan och får på köpet en betydligt mer harmonisk körupplevelse. På kuppen sparar vi slantar både i inköp och under körningen eftersom Powershift är cirka fem procent törstigare.
Konkurrensen är mördande i den kompakta suvklassen, C-segmentet, där Volkswagen Tiguan och Nissan Qashqai är bästsäljare. Dessutom finns klassens grundare, Toyota RAV4, i ny tappning. Ford Kuga 2 erbjuder som moteld harmoniska köregenskaper i ett användarvänligt skal till bra pris. Ett lagom val helt enkelt.

Rivaler

Mazda CX-5 2,2 DE AWD
Mazda CX-5 2,2 DE AWD
Testlagets nya favorit i suvsegmentet har bra pris och trevliga köregenskaper. Flexibla interiörlösningar lockar. 150 hk är tillräckligt, 175 hk kostar 43 400 kr extra.
Pris: 284 900 kronor.

Volvo XC60 D4 AWD
Volvo XC60 D4 AWD
Kostar drygt 50 000 kronor mer än Kuga med likvärdig utrustning, något som kommer att göra mindre skillnad som begagnad. Sveriges mest sålda suv kan få konkurrens.
Pris: 366 900 kronor.

Ford Kuga 2,0 TDCi 163 hk 4WD Titanium

Pris
Från 304 900 kronor.


Motor
Diesel. 4-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 16,0:1. Turbo. Borrning/slag 85,0/88,0 mm, cylindervolym 1 997 cm3. Max effekt 163 hk (120 kW) vid 3 750 r/min, max vridmoment 340 Nm vid 2 000 r/min.


Kraft­överföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell eller Powershift.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak multilänkaxel.


Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,0 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.


Hjul
Fälg 7,5 tum, däck 235/55 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 269, längd 452, bredd 184, höjd 174, spårvidd f/b 156/157. Markfrigång 19. Frigångsvinkel f/m/b 28/17/21. Tjänstevikt ca 1 692, maxlast ca 558, max släpvikt 2 100. Taklast 75. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 456-1 653 liter.


Fartresurser*
Toppfart 198 km/h. ­Acceleration 0-100 km/h 9,9 s.


Bränsleförbrukning*
Stad 0,72, landsväg 0,51, blandad körning 0,59 l/mil. CO2 154 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, lack 2 år, 12 år rost, fri assistans vid Ford-service.


Skatt
2 813 kronor per år.


* Tillverkarens uppgifter.

Motoralternativen till nya Ford Kuga

  • 1,6T
    framhjulsdrift, 150 hk, 154 g/km
  • 1,6T 4WD automat
    fyrhjulsdrift, 180 hk, 179 g/km
  • 2,0 TDCi
    framhjulsdrift, 140 hk, 139 g/km
  • 2,0 TDCi 4WD
    fyrhjulsdrift, 163 hk, 154 g/km
  • 2,0 TDCi 4WD Powershift
    fyrhjulsdrift, 163 hk, 162 g/km
Visa kommentarer