En av marknadens rymligaste kombibilar som också leder lastligan i tillåten maxvikt finns nu att få med fyrhjulsdrift. Vi snackar Mondeo Kombi i sitt dyraste och mest utrustade utförande och frågar oss; är detta verkligen Business–klass?

Det här är nytt!

iAWD. Ford har utvecklat sitt fyrhjulsdriftsystem själva och kallar det intelligent. iAWD ska kunna detektera hjulspinn redan innan det uppstår och skicka kraft till bakaxeln. Kraftfördelningen kan man följa i ett infofönster på instrumentbrädan, mest som en gimmick.

Trots att den är i det närmaste fulladdad med prylar är den ändå cirka 10 000 kronor billigare än (utgående) Volvo V70 AWD Momentum, som i och för sig är ganska välutrustad. Båda har det mesta i säkerhetsväg som exempelvis aktiv bromsa-själv-funktion. Ford Mondeo känns som en jättebil jämfört med många andra i klassen, och tittar man på de utvändiga måtten är den sex centimeter längre än V70. Ändå är Mondeo på det hela taget inte mycket rymligare. Nog skrivet om det. Stor är den.

Lååång och slank, men utrymmet i baksätet är inte så märkvärdigt.

Foto: Linus Pröjtz

Lååång och slank, men utrymmet i baksätet är inte så märkvärdigt.

Hoppar in på förarplats. Den elektriska stolen har tio inställningar och massage, och det låter väl lockande och skönt. Men hur jag än ställer in så känns det inget vidare. Skulle vilja sitta lägre i förhållande till ratt (som också är elektriskt inställbar) och instrumentbräda, men det går inte. Kanske alla elmotorer i stolsunderredet tar för mycket plats? Dessutom är dynan för hård i mitt tycke. Även om ”stjärtkuddarna” också går att justera (inte mina, stolens) så blir det inte bekvämt. Så även ryggstödet som har tre separata svankstöd. Nej, jag är inte nöjd. Och varför är dynlängden småbilskort? Varför är inte den justerbar? Tycker inte att jag är speciellt vanskapt och klagar sällan på stolar, men det här är inte bra nog. Tror faktiskt att den vanliga standardstolen utan dessa finesser är skönare.

Lite rörigt är det allt med alla knappar på ratten och mängder av information bland instrumenten.

Foto: Linus Pröjtz

Lite rörigt är det allt med alla knappar på ratten och mängder av information bland instrumenten.

Annars är Mondeo en bekväm och tystgående bil. En milslukare med underhållande och bra köregenskaper. Tvålitersdieseln med 180 hästkrafter räcker mer än väl och den sexväxlade automatlådan gör ett fint jobb. Stor tydlig skärm i mitten där man kan sköta det mesta i fråga om infotainment, navigation, uppkoppling och så vidare. Däremot är instrumentklustret inte lika tydligt. Mycket info som blir plottrigt och man vet inte riktigt var man ska fästa blicken. Många olika inställningar kan blippas fram i vänster mätarfönster via rattknapp, som färddator, olika säkerhetssystem, och hur fyrhjulsdriften arbetar, bland annat.

Stor lastyta men utrymmet blir inte helt plant när ryggstödet fälls, och bättre hade varit 40-20-40.

Foto: Linus Pröjtz

Stor lastyta men utrymmet blir inte helt plant när ryggstödet fälls, och bättre hade varit 40-20-40.

Ford kallar fyrhjulsdriften iAWD, alltså intelligent AWD och är utvecklad av Ford själva. En mängd sensorer, datorer och relästyrdon avgör hur kraften mellan axlarna ska fördelas via momentfördelare beroende av hastighet, gaspådrag, styrvinkel, upp/nedförsbackar, halka med mera. Det är ett aktivt system som överför kraft till bakaxeln innan hjulspinn uppkommer.

Det finns en uppsjö med inställningar för att göra färden bekvämare, men tyvärr, skribenten är inte nöjd.

Foto: Linus Pröjtz

Det finns en uppsjö med inställningar för att göra färden bekvämare, men tyvärr, skribenten är inte nöjd.

I ett kommande test ska vi köra bilen på våra nollfriktionsrullar och avgöra hur pass bra iAWD fungerar – men det verkar lovande. Vid start med relativt mycket gaspådrag kan man i infofönstret se hur kraften fördelas mellan fram- och bakaxel och vid jämn fart på torr asfalt är bilen framhjulsdriven. I extrema fall, exempelvis om framhjulen står på is och bakhjulen har fäste så kan 100 procent av momentet föras över till bakhjulen.
Så det mesta verkar Business-klass i den fyrhjulsdrivna Mondeon, men för min, Guds och andras skull – gör något åt stolarna.

Ford Mondeo Business Kombi 2,0 TDCI 180 hk MPS AWD

Pris
Från 344 700 kronor, säljstart nu, första kundleverans nu.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 16,7:1. Borrning/slag 85/88 mm, cylindervolym 1 997 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 3 500 r/­min, max vridmoment 400 Nm mellan 2 000-2 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
El-hydraulisk servo. Vändcirkel 11,6 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/50 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 285, längd 487, bredd 185, höjd 150, spårvidd f/b 160/160. Markfrigång 12,8. Tjänstevikt 1 685, maxlast 645, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 62,5 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 525/1 630 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,5 s, toppfart 220 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,61, landsväg 0,48, blandad körning 0,53. CO2 137 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 2 år.


Skatt
2 459 kronor per år.

Rivaler

Opel Insignia Country Tourer 2016
Opel Insignia Country Tourer
En av marknadens mest prisvärda, fyrhjulsdrivna kombibilar i mellanklass. Låt vara att den inte är bautarymlig men den nya tvåliters 170-hästarsdieseln går tyst och mjukt.

Pris: från 308 000 kronor.


Mazda 6 Wagon 2,2 D AWD 175 hk
Mazda 6 2,2D AWD Wagon
Sexan uppgraderades 2015 och fick bättre ljudisolering och dessutom tillvalet fyrhjulsdrift ihop med diesel. Underhållande köregenskaper, snitsig design och rymliga baksäten.

Pris: från 337 300 kronor.

Visa kommentarer