Familjebilen Ford Mondeo kommer äntligen med hybriddrift och kombikaross i kombination tillsammans med ett lätt ansiktslyft. Sent på tåget kan tyckas och snart lämnar kanske Mondeo-tåget perrongen för gott.

Det här är nytt!

Drivlina
Mondeo med kombikaross kommer som Hybrid. Ny diesel på två liter finns också på menyn.
Design
Små ändringar i fronten och baken.
System
Adaptiv farthållare, fartbegränsare och start & stopp-system kommer nu till modellen.

Oavsett om du hajar till vid denna provkröning eller den går dig förbi så förstår jag dig. Både modell och drivlina hör till gårdagens nyheter men nu finns de för första gången i kombination: Ford Mondeo kombi som lanserades 2016 och hybridteknik som funnits på marknaden i omkring 20 år.

Drivlinan, en tvåliters Atkinsonmotor och elmotor som tillsammans ger 187 hästkrafter har funnits i sedanversionen av Mondeo i tre år men nu finns den alltså i kombi- och hybridsuktande Sverige. Kanske ska det ta fart på försäljningen, blott 306 bilar har sålts i landet under årets första fem månader.

Ford Mondeo Kombi Titanium Business Ed. 2,0 HEV

Foto: Glenn Lindberg

Inne i Mondeo märks det att tiden har gått, snittet känns inte purfärskt men samtidigt finns det inget att anmärka på.

Om det har med dalande intresse för den specifika modellen eller segmentet att göra låter jag vara osagt, själv tycker jag det är skönt att få kliva in i en helt normal bil och inget högbygge med Darth Vader som största inspirationsskälla. Inne i Mondeo märks det att tiden har gått, snittet känns inte purfärskt men samtidigt finns det inget att anmärka på.

Elmotorn sätter bilen i rull men sedan tar bensinmotorn över, bara vid minimalt gaspedalstryck under gynnsamma förhållanden håller den kommandot på egen hand. Det ser jag via staplar och mätare till vänster om hastighetsmätaren – med blotta örat eller via vibrationer märks inte övergången alls.

LÄS MER: Ford ska bygga elbilar på VW-teknik

Bilen går tyst och tungt vilket har sin grund i att det är en stor bil som togs fram med även den nordamerikanska marknaden i åtanke. Vid konstant fart hör jag varken motorljud, vindbrus och knappt trafiken runt mig genom rutorna. Vägbrus hörs dock, mest från hjulhusen bak.

Ford Mondeo Kombi Titanium Business Ed. 2,0 HEV

Foto: Glenn Lindberg

Inget baktill avslöjar dig som hybridkörare. Den kromade listen över lamporna är ny. Dragkrok och nivåreglering kostar 6 500 kronor.

Tystanden bryts abrupt vid häftig acceleration – eller i alla fall försök till acceleration. Den steglösa växellådan har samma gummibandskaraktär som andra så kallade CVT-lådor på marknaden. När farten tillslut uppnåtts återställer sig lugnet i kupén.

Det var länge sedan jag körde en så komfortabel bil som Mondeo. Stolar passar olika kroppar men dessa elmanövrerade i halvskinn passar mina 178 och 65 (nåja) kg perfekt. Jag kan köra i timmar utan vare sig minsta ryggvärk eller döda skinkor. Jag klockar mig för en snittförbrukning på 0,65 l/mil enligt trippmätaren, vilket rimmar med WLTP-siffrorna men skiljer sig från Fords ursprungliga uppgift på 0,44 l/mil, och viker av från motorvägen.

Det är dags att fylla på bränsle i tanken som har krympt med 13,5 liter jämfört med ”vanliga” kombin för att ge plats åt batteripaketet. Tyvärr har det även inkräktat på bagageutrymmet både till volym och till användarvänlighet. Utrymmet har krymp med 122 liter och försvåras av en otymplig puckel på golvet direkt innanför bagageluckan.

Ford Mondeo Kombi Titanium Business Ed. 2,0 HEV

Foto: Glenn Lindberg

Puckeln i bagageutrymmet drar ner smilbanden.

Att kombiversionen fått hybriddrift är inte den enda nyheten, Mondeo som modell har fått ett lyft som kanske först är svår att ta. Ändringarna är dock inte helt busfärska utan kom först på den amerikanska tvillingbilen vid namn Fusion 2017. Grillen har ett lite nytt stuk för att bättre passa vid sidan av nya Focus och stötfångaren fram samt dimljusen har ny form. Baktill märks en kromlist som löper in i baklamporna men i övrigt känns plåtvecken igen.

LÄS MER: Mondeo firar 25 år – få bilar kvar

Körmässigt har nu Mondeo inte allt för nya funktioner som adaptiv farthållare, fartbegränsare och start & stop-funktion. Infotainmentsystemet SYNC 3 är av modernt snitt som speglar din Iphone, Android Auto finns dock ännu inte i Sverige när detta skrivs. Växelspaken är av vridtyp om du har valt den åttaväxlade automatlådan som finns till den nya tvålitersdieseln i de två högre effektuttagen på 150 och 190 hästkrafter. Bara den sist nämnda säljs i Sverige och utgör tillsammans med den tidigare bensinaren på 1,5 liter alternativen till hybriden.

Ford Mondeo Kombi Titanium Business Ed. 2,0 HEV

Foto: Glenn Lindberg

Inredningen i Mondeo känns inte ny men det finns få saker at irritera sig på. Växelspaken hade varit av modern vridtyp om jag kört en bil med stor diesel.

Blev du sugen på en ny Mondeo gör du bäst i att stövla till din Fordhandlare inom kort. Tillverkaren skär ner och med det stryks modeller i paletten, C-Max är först ut. Även om inte Mondeo är bekräftad så kan det mycket väl bli fallet. Då står Ford utan en helt vanlig bil i mellanklassen, något som känns märkligt. Det har varit märkets jaktmarker i årtionden.

Ford Mondeo Kombi Titanium Business Edition 2,0 HEV

Pris
409 250 kronor. Säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 12,3:1. Borrning/slag 87,5/83,10 mm, cylindervolym 1 999 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 173 Nm vid 4 000 r/­min. Elmotor 120 hk (88 kW), total effekt 187 hk, batterityp litiumjon, 1,4 kWh.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. Steglös automatlåda (CVT-låda).


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 12,4 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/40 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 285, längd 487, bredd 185, höjd 150, spårvidd f/b 159/158. Markfrigång 12,7. Tjänstevikt 1 830, maxlast 430, max släpvagnsvikt 750. Tank 49 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 403-1 508 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,4 s, toppfart 187 km/h.


Bränsleförbrukning
(NEDC): Stad 0,54 l/mil, landsväg 0,47 l/mil, blandad körning 0,49 l/mil. CO2 111 g/km. Bränsleförbrukning (WLTP): Låg hastighet 0,72 l/mil, medium hastighet 0,49 l/mil, hög hastighet 0,55 l/mil, extra hög hastighet 0,69 l/mil, blandad körning 0,61 l/mil. CO2 139 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
1 672 kronor per år per år under de tre första åren, därefter 360 kronor per år.

Rivaler

Volkswagen Passat Sportscombi GTE 2020

Volkswagen Passat GTE
Passat GTE är en laddhybrid som är tio centimeter kortare än Mondeo och nu kommer i uppdaterad version. Modernare, och dyrare.
Pris: 458 500 kronor.

Toyota Corolla Touring Sports 2,0 Hybrid 2019

Foto: Glenn Lindberg

Toyota Corolla Touring Sports 2,0 Hybrid
”Självladdande” hybrid som Forden. Stora motorn och Executive-paket krävs för att kunna mäta sig med Mondeo.
Pris: 322 500 kronor.

Visa kommentarer