Nu har Ford hakat på hybridtåget med nya Ford Mondeo Vignale Hybrid, fast utan laddhybridteknik. Med nya drivlinan lanseras även lyxiga modellserien Vignale.

Det här är nytt!

Vignale. Fords nya lyxiga modellserie som fått namnet från Alfredo Vignale.
Hybrid. För första gången får Ford Mondeo hybriddrift.

Vi hämtar nya Ford Mondeo Vignale Hybrid i ett kallt, Stockholm. Ford har satsat på att göra sitt märke mer exklusivt med nya Vignale-modellserien och visst märks det. En helt ny grill och nya kromdetaljer i fronten, dubbla kromade avgasrör i bak, specialfälgar och inte minst de stora emblemen utmärker Vignale.
På insidan andas det ännu mer premium. Ljus läderklädsel och bruna metallister går bra ihop i testbilen, och det känns att de tänkt på designen kanske mer än på kvaliteten. Några fläktreglage knarrar och bagageluckan känns plastig.

ford_mondeo_hybrid_pl_009

Foto: Patrik Lindgren

Mondeo är första modellen på Fords svenska marknad som får hybriddrift, men varför är det inte en laddhybrid? Nej, Mondeon går inte att ladda med sladd i väggen utan batteriet laddas av bensinmotorn och av återvunnen bromsenergi. Liknande system som finns i Toyota och Lexus. Bland konkurrenterna finns både Volkswagen Passat GTE och Mercedes C 350 e som båda är ladd­hybrider.

Kromet och fälgarna avslöjar att det rör sig om en något lyxigare Mondeo.

Foto: Patrik Lindgren

Fördelen för Mondeon är då priset. Passaten kostar 411 000 kr och Mercedes 499 900 kr samtidigt som Forden i Titanium-utförande bara kostar 313 700 kr. Däremot klassas inte Mondeon som supermiljöbil och får inte 40 000 kr i supermiljöbilspremie. Vignale-utrustningen höjer priset till 386 200 kr men då är det mesta standard.

ford_mondeo_hybrid_pl_011

Foto: Patrik Lindgren

Förutom de tidigare nämnda yttre detaljerna är bland annat dynamiska LED-strålkastare, eljusterbara stolar, backkamera och elvärmd vindruta delar av standardutrustningen. På säkerhetsfronten är autobroms för både bilar och fotgängare i farter upp till 40 km/h standard liksom Lane assist. Adaptiv farthållare, dödavinkelövervakning och krockkuddar i säkerhetsbälten bak kostar extra. För att få Vignale-utrustningen behövs inte en hybrid. Det finns även en bensinmotor på 240 hk och tre ­dieseldrivlinor, 180 hk, 180 hk AWD och 210 hk som erbjuds med Vignale-utrustning.

Designen går före kvalitén vad gäller inredningen. Ljus skinnklädsel erbjuds i Vignalepaketet.

Foto: Patrik Lindgren

Att se att en Mondeo är hybrid är inte svårt, på framdörrarna står det stort och tydligt Hybrid. Är det något att skylta med? Siffrorna från Ford säger 0,42 l/mil vid blandad körning men från vår provkörning får vi fram en förbrukning på 0,68 l/mil. Jämför vi med förbrukning från en Mondeo med 180 hk diesel automat fick vi i nummer 19/2015 en testförbrukning på 0,70 l/mil. Så särskilt snål är inte Mondeo Hybrid.
Trots fullt batteri vill inte bilen gå på enbart el i morgonrushen in till Stockholm i farter under 30 km/h. I stället brummar motorn igång högljutt och lägger sig på ett relativt högt motorvarv.

Adaptiv farthållare kostar extra.

Foto: Patrik Lindgren

Ford har valt att utrusta Mondeo Hybrid med en steglös eCVT automatlåda. För att vara en sådan typ av låda är den bra men vid hårdare gaspådrag dånar det ordentligt med ett monotont motorljud. Vid konstant hastighet däremot är det tyst i klassen. För att dämpa kupéljudet sänds det ut inverterade ljudvågor från högtalarna.
Mondeo-hybriden är tung på grund av batteriet, och det märks under körning. Styrningen är också tung, och vid hård acceleration är bilen svårkontrollerad eftersom styrkänslan är vag och kraften drar bilen i sidled. Blir spännande att se hur den klarar av vårt manövreringsprov älgtestet i framtida test.
Lockar inte hybriddrift och extra­utrustning tillräckligt mycket så bjuds ägare av Fords Vignalemodeller även på egen kundtjänst, kostnadsfria biltvättar, upphämtning och leverans vid service och fri lånebil vid service.

Totalt kommer det ut 187 hästkrafter ur hybridlösningen, men bränsleförbrukningen är allt annat än imponerande.

Foto: Patrik Lindgren

Ford Mondeo Vignale 2,0 Hybrid eCVT

Pris
386 200 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin-el. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 87,5/83,1 mm, cylindervolym 1 999 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 173 Nm vid 4 000 r/­min. Elmotor 120 hk (88 kW), total effekt 187 hk, batterityp Litiumjon, 1,4 kWh.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. Steglös automatlåda (CVT-låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Kuggstång med elmotordriven servo. Vändcirkel 11,6 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/45 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 285, längd 487, bredd 185, höjd 149, spårvidd f/b 160/160. Markfrigång 13. Tjänstevikt 1 739, maxlast 511, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 62 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 525 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,2 s, toppfart 187 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,28, landsväg 0,50, blandad körning 0,42. CO2 99 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
360 kronor per år, skattebefriad de första 5 åren.

Rivaler

Volkswagen Passat Sportscombi GTE
Volkswagen Passat GTE
Passat GTE är en laddhybrid och går att bruka miljövänligt. Högre pris och mindre utrustning än Mondeo Vignale.

Pris: 411 000 kronor.


Lexus IS 300h

Lexus IS 300h
Samma hybridteknik och liksom Ford går IS300H att få i en exklusiv förpackning, fast något dyrare.

Pris: 349 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer