Då testchef Hans Hedberg gasade loss i nya Mustang Fastback i slutet av förra året fanns inte Convertible, eller cabben som vi säger. Men det gör den nu och Teknikens Värld skickade Borglund i flygande fläng till Tyskland för en provkörning.

Första intrycket

För första gången i sin livstid importeras Mustang till Europa via Ford och blir en del i det övriga sortimentet.
Kaxig som aldrig förr och prissatt för folket.

Bullitt Proof

9/10

Prisvärd

9/10

Nya Mustang är i mina ögon en grym bil för överkomliga pengar. En sportbil för folket, så som Mustang varit sedan starten 1964.
Dagen för provkörningen skiner solen, fåglarna kvittrar och den blå Mustangen lockar med nedfällt tygtak. Trycker på startknappen och 2,3 EcoBoost vaknar upp. När Hans Hedberg körde den klagade han på ljudet, eller snarare frånvaron av ljud. Nu har man tydligen rättat till det för den låter – bra. I alla fall när man sitter i bilen eftersom den har ljudförstärkare via högtalare. Det mullrar lite dovt och det ökar med varvtalet. Glider ut ur den pittoreska byn vid Tegnersee. Sjön ligger blank och allt är välstädat så som det alltid är i tyska, rika småbyar. Fäller ner gaspedalen och lämnar byn med ett vrål men trafikintensiteten tillåter inte så mycket mer av den varan. Okay, det är en cab, en glidarbil men man vill ändå se vad den går för. En miss är att mustangfolket inte utvecklat någon vindavvisare. Det blåser en del bakifrån, mer när det går fortare. Vid kaffestoppet påpekar jag det för Tom Barnes, utvecklingschef för Mustang. Han säger att det fanns till förra generationen men att ingen köpte det. Okej, men detta är Europa och här kör vi fortare, och nu säljs bilen här. Vi behöver vindavvisare. Bara något enkelt man fäller upp, ingen komplicerad airscarf som i en fläskig Mercedes. Tom lovar att titta på saken.

Ford har försiktigt förädlat de gamla formerna och gjort nya Mustang till ögonmagnet.

Ford har försiktigt förädlat de gamla formerna och gjort nya Mustang till ögonmagnet.

Lämnar kaffet och fäller upp suffletten. Elektrisk men med ett manuellt låsvred. Den sluter tätt och verkar välvadderad då inget vindbrus letar sig in. Hinner upp i 190 km/h på autobahn innan trafiken sätter stopp. Öppna bilar är mindre vridstyva än täckta men Mustangen flexar väldigt lite. Det ruskar till lite i ratten över ojämnheter men det är helt okej. Chassit är lite uppstyvat på europaversionen men inte så förtvivlat hårt som det brukar vara när jänkarna ska europaanpassa. I mitt tycke är den bra avvägd, varken för hård eller för svampig. Styrningen är verkligen fin och kan tillsammans med gasrespons ändras i tre lägen via vippströmbrytare. Den sexväxlade lådan kommer från Getrag och har korta, exakta slag som kräver en fast hand. För den som inte vill växla själv finns förstås automatlåda. Inredningen är ömsom hårdplast och ömsom mjukare material. Det kunde varit finare men fungerar tillfredsställande, eller ”good enough”. Layouten är en flirt med gamla Mustanger och det duger för mig. Det passar här.

Instrumenten i strutar, så som det en gång var. Plastigt och prydligt på samma gång.

Instrumenten i strutar, så som det en gång var. Plastigt och prydligt på samma gång.

2,3 EcoBoost lämnar 317 ­hästkrafter och 432 Newtonmeter vid 3 000 r/­min. Momentkurvan är flack vilket ger en avslappnad körstil, men har en topp högre upp i varvtalsskalan. För övrigt kommer samma motor i Ford Focus RS men i annat trim. Motorn överraskar i positiv bemärkelse eftersom den är stark nog – och snål om man kör lugnt. Det fanns faktiskt fyrcylindrigt på 70/80-talet i Mustang II, men få tyckte om den. Den nya fyran är klart mycket bättre och piggare. Men V8 är V8, vilket de flesta köpare kommer välja, och hör hemma i en amerikansk muskelbil. Ljudet och kraften är magiskt. Lite synd att det står 5,0 på framskärmarna. Det klassiska kubiktumsmåttet 302 hade sett snyggare ut på en bil med uppdaterade linjer från förr.

Litet och trångt men ändå ett baksäte. Här blåser det ordentligt.

Litet och trångt men ändå ett baksäte. Här blåser det ordentligt.

Ford Mustang Convertible 2,3 EcoBoost

Pris
Från 356 500, säljs nu.


Motor
Bensin. Längsmonterad 4-cyl radmotor med dubbla överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 87,55/94 mm, cylindervolym 2 300 cm3. Max effekt 317 hk (233 kW) vid 5 550 r/­min, max vridmoment 432 Nm vid 3 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 6-stegad automat.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre tvärlänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Kuggstång med elektrisk servo. Vändcirkel 12,2 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Aluminium. Fälgbredd 9 tum, däck 255/40 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 272, längd 478, bredd 208 (med speglar), höjd 139, spårvidd f/b 158/166. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 785, maxlast i. u. Tank 59 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 332 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,9 s, toppfart 233 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,8. CO2 179 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.


Skatt
1 600 kronor per år.

Rivaler

2016 Chevrolet Camaro Convertible
Chevrolet Camaro 6,2 Convertible
6,2-liters V8 ger 400 hästkrafter eller 580 om motorn har kompressor. Camaro är direkt konkurrent till Mustang.

Pris: från 463 000 kronor.


chevrolet-corvette-stingray-cabriolet-2014-22
Corvette C7 Stingray Convertible
En riktig best med väghållning i bästa europeiska klass och som kan ge Porsche en match. Men den kostar som två Mustanger.

Pris: från 724 000 kronor.

Visa kommentarer