Ford är amerikanskt, Mazda japanskt. Men Ford Ranger och Mazda BT-50 är tvillingsjälar som tillverkas på samma lina. I Thailand.

första intrycket

En blåkopia av Mazda BT-50. Bättre än sin föregångare, men har en del brister.

Mazda var först med att introducera sin version i början av året. Nu kommer Ford med sitt alternativ Ranger. Det är förutom namnet bara kosmetik som skiljer dem åt.

Ford har en större och aggresivare front som anknyter till de jättetruckar de säljer i USA. Strålkastarna är också annorlunda, mer fyrkantiga, och huven har en rakare skärning i framkanten.
Även baklyktorna skiljer sig åt, de är större och mer pick-up-liknande på Ranger.
Ford säger också att de riktar in sig mest på företagskunder, alltså sådana som kommer att använda bilen i tjänst mer än som privatbil.
En allt större del av kunderna till bilar av den här typen (Mitsubishi L200, Nissan Navara med flera) kör även sin pick-up till vardags. Men de allra flesta av dessa är förstås egna företagare som kan dra av momsen.

Ford Ranger kommer i tre olika karossutföranden. Dels som tvåsitsig och tvådörrars med långt flak, och dels som fyradörrars i två utföranden.
Double Car har fyra konventionella dörrar och riktigt baksäte. Super Cab har bakdörrarna upphängda på bakåtvända gångjärn och saknar B-stolpe. Det gör det enkelt att komma åt baksätet som med sitt nödbaksäte gör sig bäst som bagageutrymme. Men det är fullt möjligt att skjutsa två personer bak om än kanske inte så långt.
Motormässigt är Ford Ranger och Mazda BT-50 identiskt utstyckade med en 2,5-liters turbodiesel på 143 hästkrafter.
För den som till äventyrs tycker att det är lite för segt introduceras en treliters dieselmotor på 156 hästkrafter i maj, men detta bara i Ford Ranger.
Den har ungefär lika många hästkrafter som Ford Ranger V6 hade 1990, då var den Sveriges starkaste minipick-up. Nissan Navara med 176 hästkrafter leder den kampen i dag.

Trots det fick Ranger V6 bara lasta 500 kilo och det övertrumfar 2007-års modell minst sagt med råge. Beroende på modell talar vi nu om en maxlast på runt 1 000 kilo och det är bra i det här segmentet. Litermässigt rymmer flaket som mest 1 266 liter vilket är 166 liter mer än föregångaren. Den stora konkurrenten vad gäller last heter inte oväntat Mazda BT-50. Konstigt vore det annars då de två delar allt väsentligt.
Det innebär till exempel en bakvagn som inte är så rolig när vägen blir ojämn, det studsar rejält. Ford Ranger kändes aningen bättre än Mazda men det berodde på att den rullade på vinterdäck.
Den manuella, med spak, inkopplingen av fyrhjulsdrift och lågväxel är också densamma som i Mazda liksom en femväxlad manuell låda. Med den större motorn finns möjlighet att välja automatlåda.
Precis som i fallet Mazda väntar också Ford Ranger på antisladdsystem, enklare inkoppling av 4WD och inte minst partikelfilter till dieselmotorn. 
Priserna för en fyradörrars/fyrhjulsdriven Ford Ranger börjar på 253 000 kronor, några tusenlappar mer än vad Mazda begär för en likadan bil.

Spak för inkoppling av fyrhjulsdrift känns inte direkt modernt 2007.

 

 

Kromat stag på lastutrymmet kostar extra.

 

 

Den fyrcylindriga 2,5-litersmotor har 143 hästkrafter.

 

Ford Ranger 4+4 2,5 TDCI

Pris  
Från 253 000 kronor.

Motor 
Diesel. 4-cyl längsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 18,0. Borrning/slag 93/92 mm, cylindervolym 2 499 cm3. 
Max effekt 143 hk (105 kW) vid 3 500 r/min, max vridmoment 330 Nm vid 1 800 r/min.
Kraftöverföring Motorn fram, bakhjulsdrift med inkopplingsbar fyrhjulsdrift. Lågväxel. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ 
Fram skruvfjädring med övre och undre triangellänkar och krängningshämmare. Bak stel axel med bladfjädring.

Styrning 
Kulmutter med servo. Vändcirkel 12,6 meter.

Bromsar 
Ventilerade skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul 
Fälg 6,5 tum, däck 235/75 SR 15. 

Mått/vikt (cm/kg) 
Axelavstånd 300, längd 508, bredd 180, höjd 175, spårvidd f/b 148/147. Tjänstevikt ca 1 850, maxlast ca 1 070, max släpvikt 3 000 (med E-kort). Tank 70 liter.

Fartresurser* 
Toppfart 158 km/h. Acceleration 0-100 km/h 17,9 s.

Bränsleförbrukning* 
Stad 1,09, landsväg 0,78, blandad körning 0,89 l/mil. CO2 244 g/km.

*Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer