Ford Ranger får möjlighet att känna sig som ett odjur. Med namnet Raptor följer mer av allt. Den är större och kraftigare på alla ledder och kan vada i upp till 85 cm djupt vatten.

Det här är nytt!

Större
Längre, bredare, högre, tyngre och kraftigare. Mer av allt helt enkelt, klassiskt recept från USA.
TSM
Terrain management system. Vilket innebär sex stycken olika körprogram.
Fox stötdämpare
Raptor har Fox Performance dämpare runtom, därmed får den 52 mm mer fjädringsväg.

Ford har tidigare belönat sin storsäljare, och tillika bästsäljare i USA, F-150 med tillägget Raptor och nu har turen kommit till lillebror Ranger. Det här är en rätt smal bil, ursäkta ordvalet, och frågan är hur många Ranger Raptor vi kommer få se på våra vägar i Sverige. Men nu ska jag inte gå händelserna i förväg, för var jag än kör så vänder sig folk om för att ta sig en titt på monstret…, ehh bilen. Varför folk vänder sig om är oklart, men det är svårt att inte fascineras av den. Jag var så pass fascinerad efter att ha hämtat­ den att jag glömde bort att vi har en rätt trång infart till vårt nya garage, jag var tvungen att snabbgoogla lite mått innan jag begav mig ner under jorden.

Ford Ranger Raptor

Foto: Patrik Lindgren

Raptorn har inga större bekymmer att klara de ”lätta” prövningarna. Den 10-växlade­ lådan sköter växlingarna utmärkt i lag med den 213 hästkrafter starka dubbelturbo-fyran.

Raptorn är 218 cm bred, inklusive speglarna. Längden är imponerande 540 cm och hjulbasen ligger på 322 centimeter. Den gick in, med två centimeter till godo. Höjden är relativt modest med sina 187 centimeter men med en markfrigång på 28 centimeter behöver man aldrig oroa sig för att fastna på eventuella farthinder inne i stan. Svängradien är därefter, fickparkeringar är ett bestyr och omtag är mer regel än undantag med Ranger Raptor.

Men frågan är om den kommer vistas så mycket i städerna? Tanken är att den ska användas ute på de stora vidderna och förhoppningsvis även i skog och mark. Eventuellt kanske intressenterna sneglar­ förbi Raptorn och kikar på den vanliga Ford Ranger Wildtrak i stället, speciellt eftersom­ Raptorn varken kan dra eller lasta lika tungt som Ranger Wildtrak, som har bladfjädrar där bak.

Ford Ranger Raptor

Foto: Patrik Lindgren

Hela ramen som Ranger är byggd på är förstärkt och den har även fått kraftigare skivbromsar runt om.

Däremot kommer nog många pickup­intresserade att gilla det lite hårdare och tuffare yttre utseende som Raptor bjuder på. Det är inte bara kosmetiska förändringar, Raptor är byggd för tuffare tag med 150 millimeter bredare spårvidd jämfört med vanliga Ranger Wildtrak. Raptor har en rejäl hasplåt i 2,3 millimeter tjockt stål framtill och Fox stötdämpare runtom och med det 52 millimeter högre fjädring jämfört med vanliga Ranger. Hela ramen som Ranger är byggd på är förstärkt och den har även fått kraftigare skivbromsar runt om.

Egentligen är den enda gemensamma nämnaren mellan de två att hjulbasen på 322 centimeter är densamma, i övrigt är Raptor större och tyngre på alla vis och har förutom större hjul och högre vadningsdjup även fått brantare frigångsvinklar för effektiv­ terrängkörning.

Detta förstärks än mer av Fords Terrain Management System, TMS, som erbjuder sex olika körlägen. Ett av dem är Baja-mode och är optimerat för offroad-körning i hög fart, precis som tävlingen med samma namn som körs i oländig terräng på andra sidan Atlanten. Övriga fem lägen består av Normal, Sport, Rock, Grass/Gravel/Snow och Mud/Sand som i olika grad optimerar fyrhjulsdrift, differential, gasrespons och växlingsbeteende på ett sätt som gör att Ford Ranger Raptor ska ta sig fram så effektivt och smidigt som möjligt. Jag utsätter den för lite olika miljöer där både skog och mark samt ett gammalt stenbrott får agera arena för prövningarna.

Ford Ranger Raptor

Foto: Patrik Lindgren

Logiskt och lagom plottrigt, de viktiga funktionerna är lätta att hitta.

Raptorn har inga större bekymmer att klara de ”lätta” prövningarna. Den 10-växlade­ lådan sköter växlingarna utmärkt i lag med den 213 hästkrafter starka dubbelturbo-fyran. Jag upplever inte att det fattas kraft, vilket kanske inte är speciellt märkligt med 500 Nm i vridmoment. Det märkliga är ändå att Raptor upplevs som så pass spårsäker och komfortabel, trots sina stora hjul och all annan utrustning.

Den är dessutom rätt tyst inuti kupén och förarmiljön erbjuder en logisk utformning som är lätt att ta till sig. Räkna dock med en omfattande bränslekalkyl, den här 2,5 tons kolossen med ett cW-värde som en finlandsfärja drog i snitt en liter milen under provkörningen. I stadsmiljö lär det öka lavinartat. Ha också i åtanke att den kostar 17 000 i skatt per år de tre första åren, smakar det så kostar det.

Ford Ranger Raptor 213 hk

Pris
478 360 kronor exkl. moms, säljs nu.


Motor
Diesel. Längsmonterad 4-cyl radmotor med centralt monterad kamaxel, stötstänger. 4 ventiler per cylinder. Dubbelturbo. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 86,0/94,6 mm, cylindervolym 1 996 cm3. Max effekt 213 hk (157 kW) vid 3 750 r/­min, max vridmoment 500 Nm mellan 1 750-2 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, inkopplingsbar fyrhjulsdrift. 10-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Fjäderben (coil-over), krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med 2 längsgående länkarmar och 2 tvärställda länkarmar.


Styrning
Elektrisk servo. Vändcirkel 12,9 m.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Aluminiumfälg. Fälgbredd 17 x 8,5 tum, däck 285/17 R70.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 322, längd 540, bredd 218, höjd 187, spårvidd f/b 171/171. Markfrigång 28. Tjänstevikt 2 51 0, maxlast 620, max släpvagnsvikt 2 500. Tank 80 liter. Bagagevolym L/B/H 157/156/54 cm.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 10,5 s, toppfart 180 km/h.


Bränsleförbrukning
(NEDC): Stad 1,06 l/mil, landsväg 0,8 l/mil, blandad körning 0,89 l/mil. CO2 233 g/km. Bränsleförbrukning (WLTP): Låg 1,35 l/mil, medium 1,02 l/mil, hög 0,93 l/mil, blandad körning 1,07 l/mil. CO2 281 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 2 år, assistans 5 år/15 000 mil assistansgaranti.


Skatt
17 401 kronor per år de tre första åren därefter 6 444 kronor per år.

Rivaler

Isuzu D-Max AT35

Isuzu AT35
En pickup byggd för att kunna ta dig till Sydpolen. Kan utrustas med både snorkel och vinsch. Vi har duellerat AT35 mot Navara nedan. Pris: 474 900 kronor exklusive moms.

Nissan Navara AT32

Foto: Glenn Lindberg

Redan i basversion är det ekonomironden som knäcker Nissan Navara, det blir inte bättre i AT 32, det kan vi garantera.

Nissan Navara AT32
Navara kommer likväl som Isuzu ovan i Arctic Trucks utförande och det kostar. Kan också utrustas med snorkel och vinsch för äventyraren.
Pris: 458 480 kronor exklusive moms.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer