Provkörning av Ford Tourneo Connect 1,0 EcoBoost

Ford Tourneo Connect ska inte blandads ihop med Tourneo Custom då det är två diametralt olika bilar. Brist på namnfantasi, och som kan skapa förvirring. Vi reder ut begreppen.

Första intrycket

Att detta praktiska segment är på uppåtgående är en seger för förnuftet. Ford Tourneo Connect står rakryggad och fraktvillig bredvid sina fåniga Max-bröder och alla andra bilar stöpta i fåfängans form.

Praktisk

10/10

Prisvärd

7/10

Min gode kollega PeO Kjellström hävdade bestämt att han redan varit iväg och kört Tourneo och undrade varför jag skulle iväg och göra om jobbet. Just det, han körde Custom och jag Connect. Hädanefter refereras denna provkörningsbil bara till Connect.
Jag hade förutfattade meningar om att den skulle vara en personbilskittad skåpbil men den känns inte så. Den är mer personbil än distributionsbil – och den känns bra och går tyst. Finns i två längder där den långa heter Grand (Tourneo) Connect och är 40 centimeter längre, och går att få sjusitsig. Åtminstone på papperet. I verkligheten är det svårt för vuxna att sitta längst bak och det är nog ingen drömplats för barn heller. Men det finns ändå sju platser (tillval 4 600 kronor). Med sätena fällda imponerar rymden även om de bakersta sätena bygger cirka en decimeter på höjden. Lastytan blir ändå helt plan eftersom täckskivor fälls fram mellan andra och tredje raden. Lasthöjden är goda 124 centimeter och lastlängden 180. Långa versionen har lastlängd på 218 centimeter.
Båda modellerna har skjutdörrar bak på bägge sidor vilket är smidigt på trånga parkeringar.

Connect finns med två bensinmotorer. 1,0 EcoBoost är en liten trepip, men 100 hästkrafter stark. Räcker ganska bra om man inte har för mycket last, eller stor lust till omkörningar. 1,6 EcoBoost har 150 hästkrafter och räcker hela vägen. Det gör även 1,6 TDCi med 115 dieselhästar. Samma motor finns även i 75- och 95-hästarsversioner. Automatlåda finns endast till 1,6 bensin. Övriga är 5- eller 6-petat manuella.
Instrumentbrädan ser ut som i alla andra fordar numera. Modernt på ett närmast hysteriskt vis.
En fördel mot konkurrenterna är att Connect går att få med Active City Stop. Kostar 3 500 kronor och är standard på dyraste Titanium. Då får man även glastak, aluminiumfälgar och en del annat man inte behöver. Connect kostar från 199 000 kronor i kort version med 1,0 eller svagaste dieseln. Och du Kjellström, det finns en tredje variant. Tourneo Courier. Den kan väl du provköra?

Rivaler

Citroën Berlingo Multispace
Citroën Berlingo Multispace
Andra generationen Berlingo Multispace är betydligt mer ombonad. Går att få med fyrdelat glastak och förvaring i taket à la flygplan. Aningen stötig.
Pris: Från 181 200 kronor.

Ford Tourneo Connect 1,0 EcoBoost

Pris
199 000 kronor, säljstart december, första kundleverans i december.


Motor
Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamrem. 4 ventiler per cylinder. Turbo, 999 cm3, 100 hk (74 kW) vid 6 000 r/min, 170 Nm vid 1 400-1 700/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Mått/vikt (cm/kg)
Längd 442, bredd 214 (inkl. speglar), tjänstevikt 1 490, maxlast 520, max släpvagnsvikt 1 000. Tank 60 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 14 s, toppfart 165 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,56. CO2 129 g/km.


Skatt
600 kronor per år.

Visa kommentarer