Provkörning av Ford Tourneo Connect 1,8

Basfakta

Motor
4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 80,6/88 mm, 1796 cm3. Max effekt 117 hk (86 kW) vid 5750 r/min, max vridmoment 160 Nm vid 4400 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring med fjäderben fram, stel axel med bladfjädrar bak. Krängningshämmare.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,9 meter.

Bromsar
Skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck
Fälg 6 tum, däck 195/65 R15.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 291, längd 452, bredd 180, höjd 198, spårvidd fram/bak 151/156. Tjänstevikt 1630, maxlast 530, max släpvikt 1200 kg. Tank 60 liter.

Fartresurser
Toppfart 162 km/h. Acceleration 0-100 km/h 13,5 s.

Bränsleförbrukning
EU-norm blandad körning 0,94 l/mil.

Rak på sak

Varsågod och lasta – Ford Tourneo Connect är här. Den hymlar inte med sitt ursprung, därför är den lätt att gilla.

Pris: Från 144900 kr (november 2003)

Med nästan två meter i strumplästen är Ford Tourneo Connect 1,8 L en av de högsta personbilsregistrerade vagnar man kan köpa. Monster-SUV:ar som Hummer H2 lirar visserligen i samma liga men det beror främst på stora hjul och hög markfrigång.
I Tourneo Connect står själva karossen för det mesta, hjulen är taxsmå och fjädringen personbilslåg.
Med förarstolen justerad i lägsta läget är takhöjden i kupén i det närmaste absurd, jag får verkligen sträcka på mig för att kunna nudda innertaket med fingertopparna.
Tourneo Connect är sprungen ur Fords transportbilsprogram och finns även i rent skåputförande, då med namnet Transit Connect. Och Ford är noga med att poängtera att detta inte är någon personbil utan ”ett nyttofordon med vissa personbilsegenskaper”.
Formen är genomrationell. Hjulen långt ut, spikraka karossidor, stora glasytor, skjutdörrar (med rejäla handtag) till baksätet , stora stötfångare och skyddande sidolister lovar gott för vardagsumgänget.
Förarmiljön påminner till utformningen en hel del om den i Mondeo. Allt sitter logiskt placerat och ratten är justerbar i både höjd- och längsled. Det ser riktigt modernt ut.
Men börjar man fingra och knacka på instrumentpanel och dörrsidor känns det betydligt billigare utfört än i personbilsprogrammet.
En annan bekräftelse på att det i grunden rör sig om ett arbetsfordon är att askkoppen är enorm.
Stolarna fram är fullt godtagbara även för lite längre sittningar och klädseln känns slitstark. Baksätet är däremot en besvikelse. Dynan är låg och benutrymmet inget vidare. En skjutbar soffa hade varit bättre. Sätet går att dela i två sektioner som var för sig kan avlägsnas helt från lastutrymmet.
I standardutrustningen finns en skjutdörr på höger sida, för ytterligare 3000 kronor får man en på vänster sida också. Lätta att öppna utifrån men krångliga att stänga inifrån, handtaget sitter väldigt illa placerat.
Tourneo Connect erbjuds i två utföranden, förutom den 1,98 meter höga och 4,52 meter långa L-versionen vi provar finns en nästan 40000 kronor billigare S-modell som är 38 cm kortare och 16 cm lägre.
Det finns två motorer att välja mellan, båda på 1,8 liter. Bensinaren som vi kör är på 117 hk, dieseln med commonrailteknik ger 90 hk och innebär en merkostnad för kunden med 17500 kronor. Sämre fartresurser men betydligt bättre bränsleförbrukning, blandad körning kräver enligt tillverkaren inte mer än 0,65 liter milen.
S-modellen har vanlig baklucka medan L har två lika breda dörrar. Synd, eftersom bakåtsikten blir sämre och att det blir krångligare att lasta eftersom man ofta måste öppna båda dörrarna för att få in grejerna. Men en lucka hade med största sannolikhet varit ännu mer otymplig.
Lastutrymmet i den provade L-versionen är enormt, i alla fall i volym räknat. Här får 3,1 kubikmeter last plats med baksätet ihopfällt. Baksätet går även att plocka ur helt och då får ytterligare 0,4 kubik plats.
Den främsta anledningen till att en 4,5 meter lång bil rymmer så mycket är förstås den väl tilltagna karosshöjden, på längden och bredden är inte lastutrymmet exceptionellt stort (153 cm långt och 129 cm brett mellan hjulhusen) men det är drygt 1,3 meter mellan tak och golv.
Lastförmågan är skaplig även i kg räknat, bensinvarianten av Connect tar 530 kg inklusive passagerare. Dieselmodellen är godkänd för 600 kg last. Men ingen av dem får dra mer än 1200 kg på kroken.
Lastgaller saknas i standardutrustningen och ett sådant är ett måste om du ska kunna utnyttja hela bilens kapacitet. Ford säger sig arbeta för att få fram ett sådant.
Att köra Tourneo är överraskande kul. Styrkänslan är bra och uppträdandet stabilt både på landsväg och i kurvor. Trots höjden upplevs tyngdpunkten ligga lågt och det kränger inte farligt. Den goda runtomsikten gör att det är kul att surra omkring i hetsigt storstadstempo. Bensinmotorn är inte helt temperamentsfri och växellådan är lätt att arbeta med. Fast spaken hade gärna fått vara placerad lite högre upp på instrumentpanelen.
I motorvägsfart tar luftmotståndet ut sin rätt och föraren måste jobba med gaspedal och växellåda för att hålla farten i uppförsluten även med lätt last.
I högre farter blir Tourneo Connect tämligen brusig, främst är det vindljud som hörs. Men olidligt är det inte, trots avsaknaden av ljuddämpande inredningsmaterial.
Standardutrustningen är långt ifrån omfattande. Sidokrockkuddar kostar 5000 kronor extra, luftkonditionering i paket med cd-spelare 10000 kronor och elhissar fram tar Ford en tusenlapp för.
Den mindre och billigare S-modellen är tänkt att konkurrera med bilar som Fiat Dobló, Citroën Berlingo och Renault Kangoo, priserna börjar på 144900 kronor.
Den längre L saknar direkta motståndare på marknaden men Ford har ändå inga större förhopppningar om att den ska slå något vidare.
Främst anledningen til detta är våra skatteregler, en personbilsregistrerad vagn med stora transportmöjligheter är inte alls lika intressant för småföretagaren som en lastbilsreggad med möjlighet att frakta familjen i på fritiden. På en sådan får man ”lyfta” halva momsen och risken att bli förmånsbeskattad är mindre.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Ford Tourneo Connect 1,8
NÄSTA Teknikens Värld nummer 22 / 2003