Ford släpper den första laddhybriden i segmentet av transportbilar som klarar att lasta ett ton och de gör det utan att tumma på lastförmågan

Det här är nytt!

Plugin hybrid
Ford ger sig in i laddhybrid-segmentet med en av sina bästsäljare.
Körlägen
Transit Custom Plug-In har fyra olika körlägen.
Epower Pack
Tillval som gör att verktyg och ljus kan kopplas in och drivas av bilens batteri.

Ford satsar hårt i segmentet av transportbilar som lastar ett ton, Transit är en produkt i Fords produktportfölj som säljer bra i Europa, under andra kvartalet i år såldes det 68 800. Det finns så klart all anledning att satsa framåt eftersom vi framöver med största sannolikhet kommer att få se allt fler platser i Europa, och i övriga världen, där det kommer vara krav på låg- eller nollutsläppszoner.

Ford Transit Custom Plug-In Hybrid

Foto: Patrik Lindgren

Jag sitter något högre, inte bara bokstavligt utan också rent fysiskt, annars skulle det kunna vara som vilken personbil som helst.

Ford har inte riktigt hängt med i omvandlingen men de håller på ta igen tappad­ mark och de gör det främst med sin Kuga Plug-in hybrid som kommer under början på nästa år, men även nya Explorer ska få samma teknik.

Men åter till Transit Custom. Det som skiljer laddhybriden från en konventionell Transit är mest kosmetiska skillnader på utsidan som laddluckan framtill, under strålkastaren på förarsidan. Emblemet på bakdörren visar att det här är just en laddhybrid. När jag tar plats bakom ratten så observerar­ jag bland annat körlägesknappen där jag kan välja vilket körläge jag vill använda mig av.

När man startar bilen så börjar den alltid i EV Auto läget och i det läget anpassar sig systemet efter vad som är optimalt för stunden vad gäller prestanda och effektivitet. Det finns tre andra valbara körlägen att välja mellan om situationen så kräver, EV Now är precis som det låter ett läge där enbart elmotorn får gå och det passar bra när man kommer in i till exempel lågutsläppszoner eller om man vill köra på el rent allmänt. EV Later är läget man väljer om man vill spara energi till senare då man i stället väljer att låta bensinmotorn driva bilen. EV Charge är läget då bensinmotorn inte bara driver bilen utan också laddar batteriet.

Ford Transit Custom Plug-In Hybrid

Foto: Patrik Lindgren

Laddluckan framtill är en annan. Laddar fullt på cirka fyra timmar i vanligt uttag.

Laddning med vanligt eluttag hemma ger ett fulladdat batteri på ungefär fyra timmar och tjugo minuter, om laddning sker via ett typ 2 uttag tar det i stället ungefär två timmar och fyrtio minuter.

Ford Transit har möjlighet att använda sig av energiåtervinning i två steg via växel­spaksväljaren. I läge L så får du maximal bromskraftsåtervinning och det känns också när man släpper gasen då den ”motorbromsar” kraftigare. Ford påstår att bromspedalen i princip blir överflödig, jag håller inte riktigt med om det. I Drive-läget sker också en viss bromskraftsåtervinning även om den inte alls är lika påtaglig som i L-läget.

Ford Transit Custom Plug-In Hybrid

Foto: Patrik Lindgren

Det lilla emblemet ovanför Ford-loggan är en av få detaljer som skiljer en vanlig Transit från laddhybriden.

Under körningen upptäcker jag att ljudnivån är rätt behaglig i kupén, Ford säger att kusinen­ Tourneo har fått ännu mer ljudisolering så personfraktaren lär vara om möjligt ännu tystare invändigt. Känslan är väldigt personbilslik och förarmiljön är logisk och enkel att ta till sig. Jag sitter något högre, inte bara bokstavligt utan också rent fysiskt, annars skulle det kunna vara som vilken personbil som helst. Ska också tilläggas att alla bilarna är lastade med 500 kilo, strax under hälften av det tillåtna 1 130 kg, och det gör att den känns stabil på vägen. Ska sanningen fram så körs den här sortens bilar väldigt sällan tomma.

Ett spännande tillval är Epower Pack som ger tillgång till energin i batteripaketet, som sitter monterat under golvet i lastutrymmet,­ för användning av olika verktyg eller belysningsutrustning.

Ford Transit Custom Plug-In Hybrid

Foto: Patrik Lindgren

En förarmiljö anpassad för yrkestrafik, logiskt och enkelt att ta till sig.

I alla Transit finns ett FordPass Connect modem som standard. Däri finns funktionen­ Geofencing som är intressant för förare som rör sig i låg- eller nollutsläppszoner, när bilen kommer in i en sådan zon kopplar den automatiskt över sig till EV-läget. Det är en av många kommande funktioner och tjänster som är intressant för små företag som vill ha bättre koll på sin fordonsflotta. Allt sköts via Ford Telematics som sammanställer en mängd olika data via FordPass Pro App som kan konfigureras enligt kundens önskemål.

Ford Transit Custom Plug-In Hybrid

Pris
440 000 kronor exklusive moms, säljs nu, första kundleverans 2020.


Motor
Bensin-el. Tvärställd 3-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 71,9/82,0 mm, cylindervolym 999 cm3. Max effekt 126 hk (92,9 kW), max vridmoment 355 Nm. Batterityp Litiumjon, 13,6 kWh.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 1-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre länkarm. Bak stel axel med längsgående bladfjäder.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,2 meter.


Bromsar
Skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/65 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 293, längd 497, bredd 227, höjd 200, spårvidd f/b i. u./i. u. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 2 215, maxlast 1130, max släpvagnsvikt 2 500. Tank 54 liter. Lastvolym L/B/H 255/177/140 (VDA-liter) 6 000 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h i. u, toppfart 120 km/h.


Bränsleförbrukning
(WLTP): Stad i. u, landsväg i. u, blandad körning 0,31 l/mil. CO2 70 g/km. Räckvidd el 5 mil. Total räckvidd 50 mil.


Garantier
Nybil 5 år, rostskydd 12 år, lack 2 år. Batteri: 8 år eller 16 000 mil.


Skatt
360 kronor per år.

Rivaler

Opel Vivaro 2019

Opel Vivaro
Likvärdig och prisvärd lastare, dock utan hybrid-drift. Ett billigare, dieseldrivet, alternativ.
Pris: 271 200 kronor exklusive moms.

Mercedes eVito 2019

Mercedes eVito
Likvärdig lastmässigt men en renodlad el-transportbil med en räckvidd på upp till 150 km. Batteri på 41,4 kWh.
Pris: 460 200 kronor exklusive moms.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer