Transportbilssektorn ökar rejält, lätta lastbilar säljer som aldrig förr. Ford Transit är ett av marknadens äldsta modellnamn och vi var bara tvungna att lägga vantarna på nya SportVan-versionen med nytrimmade motor och vita fartränder på huven.

Första intrycket #379

Nya Transit har begåvats med sportattribut för att bredda kundgruppen. 140 dieselhästar, breda fälgar och vita fartränder på motorhuven gör ingen sportbil men den stora blå levererar det lilla extra.

Försäljningsuppgången av lätta lastbilar i Sverige är drygt 20 procent – per år. De goda konjunkturerna avspeglar sig även i hantverkarbilsleden. Bäst av alla är klassikern Volkswagen Transporter, men flera halvnya märken kandiderar om att stjäla marknadsandelar.

– Biltypen säljer bra över hela Europa, den svenska Transit-tilldelning har varit för låg vilket gjort att vi kommit lite på efterkälken, säger Ola Norberg, presschef för svenska Ford. Men det ska vi ändra på nu!
Nya SportVan är ett led i denna förändring. Bilen är anpassad särskilt för enmansföretagare som önskar sig mer individualitet än en vanlig skåpbil. Samtidigt ska den skänka extra sportig glans över de annars lite trista plåtskåpen. Specialmodellen SportVan finns redan på de engelska och tyska marknaderna och har visat sig vara en bästsäljare.

Nuvarande Ford Transit kom i kraftigt omarbetad version förra året, debuten skedde redan 2001. Delvis ny front, förändrat chassi och en i princip ny interiör gör att Transit kan skyffla in pengar till Ford ytterligare fyra-fem år. Under huven känner vi igen en omarbetad Mondeo-diesel, den fyrcylindriga 2,2 Duratorq TDCi-motorn har nu 140 hästkrafter, växellådan är sexväxlad manuell från Getrag. Något automatalternativ som Volkswagens Tiptronic eller Opels Easytronic finns för närvarande inte till Transit. Vridmomentet är mustiga 350 Newtonmeter, så växlingarna är inte aktuella i parti och minut direkt.
Växelspaken sitter uppe på instrumentbrädan, slagen är korta och precisa. Ratten är skinnklädd och har liten diameter för att verka extra sportig. Den lilla skinnkringlan känns som om den hamnat långt nere vid knäna. Ratten inte går att justera i varken höjd- eller längdled. Styrkänsla är ändå nästintill personbilsnabb och tillsammans med den nytrimmade motorn och fina växellådan drar jag på smilbanden när vi far fram i de bayerska skogarna i utkanterna av ett höstregnigt München. Det som stör mest är att vänster hjulhus inkräktar för mycket på förarutrymmet.

Provbilen har en trälår med 400 kilo bly fastsurrad i lastutrymmet och fjädringen arbetar fast och bestämt utan att för den skull vara för hård. De SportVans som kommer till Sverige får tvådelad bakdörr i plåt, provbilen hade kombilucka med glasruta. Exteriört utmärker sig bilen med blåfärgen Performace Blue (två andra färger är möjliga), vita snobbränder på huven, spoilerkit samt 18-tums aluminiumfälgar. De dubbla avgaspiporna är krimskrams, avgaserna puffar ut från ett separat rör strax framför fejkpiporna…
Givetvis går det även att köpa nya Transit 140 TDCi utan SportVan-utstyrsel. Enligt Ford går det faktiskt att beställa 13 miljoner (!) olika kombinationer av Transit. Till Sverige kommer ett sjuttiotal varianter.
Ford satsar även inom det tyngre segmentet av lätta lastbilar. En ny 3,2-liters femcylindrig diesel på 200 hästkrafter kommer i de större bakhjulsdrivna versionerna, i februari/mars kommer även fyrhjulsdrivna AWD för 43 750 kronor extra. Ryktet gör även gällande att en etanolkonverterad Transit Flexifuel är på gång. Då om någon gång borde Transit-försäljningen ta snurr i Sverige.

Ford Transit SportVan 140 TDCi

Pris
314 400 kronor (inkl. moms).

Motor 
Diesel 4-cyl rak, tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 17,5:1 Borrning/slag 86,0/94,6 mm, cylindervolym 2 198 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 3 500 r/min, max vridmoment 350 Nm vid 1 750–2 250 r/min.

Kraftöverföring 
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ
Fram skruvfjädring (MacPherson) och krängningshämmare. Bak stel axel med bladfjädring.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak, låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 7,5 tum, däck 235/45 R 18.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 293, längd 486, bredd 197, höjd 200, spårvidd f/b 149/149. Tjänstevikt ca 1 800, maxlast ca 1 200, max släpvikt 2 000. Tank 80 liter.

Fartresurser*
Toppfart 157 km/h.
Acceleration 0-100 km/h Ingen uppgift

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 0,96, landsväg 0,68, blandad körning 0,77 l/mil. CO2 204 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Ford Transit SportVan 140 TDCi
NÄSTA DIREKTRAPPORT: Volvo V70 2,0F