Som en spårvagn på grönbete susar vi fram genom det tidiga vårlandskapet. Är tiden för bullriga V-twin motorer och ölmage över nu? Här är eldrivna Harley-Davidson Livewire.

Det här är nytt!

El.
För första gången ­någonsin bygger Harley-Davidson en eldriven motorcykel.
Körlägen.
Med en knapp på höger sida av styret kan du välja mellan fyra olika körlägen, samt tre individuella lägen som ägaren själv kan programmera.
Bromskraftåtervinning.
Genom att bara släppa gasen bromsar Livewire och skickar tillbaka energi till batteriet, likt en elbil.

Förutsättningarna är inte helt optimala när jag greppar ­styret på Harley-Davidsons senaste motorcykel Livewire, som verkligen är ett avbrott från allt vad de tidigare har tillverkat och blivit kända för. Termometern pekar på fyra plusgrader och framför mig ligger en väg täckt av rullgrus och fuktiga fläckar som i skuggpartier fortfarande är frusna.

Det första jag reagerar över är storleken, som är mindre än pressbilderna gett sken av, jämförbar med 500-kubikare från 1970-talet som jag är van vid. Den stora skillnaden mot de klassiska motorcyklarna är dock ­vikten. Livewire väger in på 249 kg, mycket för en motorcykel i denna storlek, vilket beror på batteriet med 15,5 kilowattimmars kapacitet.

Harley-Davidson Livewire

Foto: Glenn Lindberg

Instrumenteringen består av en pekskärm som du också kan koppla telefonen till.

Med två tryck på knapparna till vänster om gasreglaget vaknar instrumenteringen, som består av en 4,3-tums pekskärm, till liv. Tydligen är Livewire i gång nu när de gröna lamporna på vardera sidan om skärmen lyser. På ren rutin börjar vänsterhanden leta efter det obefintliga kopplingshandtaget innan vi rullar i väg. Livewire känns löjligt enkel att hantera om du är van vid konventionella motorcyklar. Med lätt gaspådrag är det bara att glida i väg, ingen växel eller dragläge behöver hittas.

Körställningen är lätt framåtlutad med fotpinnarna placerade rakt under sittdynan. Stoppningen i dynan är fast men bekväm och har en lätt förhöjning i bakkant som håller mig på plats vid acceleration. Vilket behövs för oj vilken acceleration! 0-100 km/h ska gå på tre sekunder men på grund av underlaget ­börjar bakhjulet direkt att vandra i sidled när jag är för ivrig. Tack vare batteriets och elmotorns ­placering är tyngdpunkten låg och gör Livewire lätthanterad. Lite liknande karaktär som klassikern Honda GL1000 med boxermotor.

Harley-Davidson Livewire

Foto: Glenn Lindberg

Längst ner på handkontrollen sitter en styrspak till instrumenteringen på vardera sida.

Jag trycker på knappen till vänster om gasreglaget och bläddrar fram körläget ”Wet” som gör accelerationen mindre dramatisk. Nya E4 med intensiv trefilig trafik blir till gamla E4, eller Riksettan, i höjd med Botkyrka. Här är både tempo, miljö och trafik avsevärt mycket mer välkomnande. Norr om Södertälje slingrar vägen sig fram genom täta skogspartier.

Med avsaknad av ljudbilden från omkringliggande trafik blir jag dock varse om ett ljud som är välbekant men inte förknippas med det fordon jag sitter på. Från elmotorn som sitter monterad på längden längst ner mot ­marken kommer ett spårvagnsliknande pip eller tjutande. Till skillnad från en elbil finns inte samma möjligheter att isolera bort elmotorljudet hos en motorcykel. I vissa hastigheter träffar ljudet en sådan frekvens att det blir riktigt påträngande. Min föreställning om att ljudlöst susa fram genom skogslandskapet och lyssna på fågelkvitter går i kras.

Harley-Davidson Livewire

Foto: Glenn Lindberg

Motorn huserar i den runda silverfärgade tuben under batteriet. Via en rem drivs bakhjulet.

Framförandet av en elmotorcykel är dock befriande på en del andra sätt. Jag behöver aldrig fundera på om rätt växel ligger i, dra i ett tungt kopplingshandtag eller knappt ens bromsa. Det räcker med att släppa lite på gasen så kliver bromskraftåtervinningen in och ­sänker hastigheten samtidigt som batteriet laddas. Hur hårt ingreppet ska vara är ställbart genom att välja körläge. Mest effektivt jobbar systemet i körlägena ”Sport” och ”Eco”. Dessutom finns överflöd av kraft tillgänglig på några millimeters avstånd med gasreglaget, kraft som levereras omedelbart.

Efter cirka en timmes körning visar ­skärmen en batterinivå på 80 procent och en uppskattad kvarvarande räckvidd på drygt 15 mil. Suget av att mata mil börjar avta när kylan tränger närmare in mot benet och fingrarna inte riktigt svarar på tilltal. Här hade det varit på plats med uppvärmda handtag och jag kan inte ens placera händerna på en varm motor för att tina dem. Men handtagsvärmare ska gå att köpa som extrautrustning.

Harley-Davidson Livewire

Foto: Glenn Lindberg

Under tanklocket sitter laddkontakten som även klarar snabbladdning.

Jag närmar mig en skolgård och på avstånd ser jag barn springa fram och hänga med fingrarna i gallerstängslet när de får syn på motorcykeln, på exakt samma sätt jag gjorde som liten. Till skillnad från när jag var i samma ålder glider jag nu ljudlöst förbi och en viss besvikelse kan anas i barnens ansikten. Kanske är det här ett av elmotorcyklarnas stora problem ligger. Motorcyklar är ett fordon som på ett helt annat sätt än hos bilar är mycket starkt förknippade med ljud. Många som kör dessa tvåhjuliga fordon vill helt enkelt synas och framför allt höras.

Längs nya E4 norrut imponerar Livewire. Trots delvis ojämnt underlag är ­uppträdandet stabilt och förtroendeingivande. Instrumenteringen är tydlig även i starkt solljus och det går att koppla telefonen till den för att få navigeringshjälp. Accelerationen 0-100 km/h må vara imponerande men från cirka 70 km/h upp till olaglig hastighet går hårresande snabbt!

GL_HARLEY-DAVIDSON-LIVEWIRE004.JPG

Foto: Glenn Lindberg

Med snabbladdning ska 80 procent laddning nås efter 40 minuter.

Harley-Davidsons nya Livewire kan locka nya kunder till märket samtidigt som ett visst motstånd från inbitna entusiaster troligen är att vänta. Största nackdelen är det höga priset på nästan 350 000 kronor, dessutom får motorcyklar ingen miljöbonus. Men du får en underhållande och intressant tvåhjuling som kommer väcka uppmärksamhet. Framför allt är Livewire lättkörd, en sann Easy Rider.

Easy Rider (1969)

Harley-Davidson Easy Rider

Lågbudgetfilmen som lade tre gånger mer pengar på rättigheter till musiken än själva produktionen blev en dundersuccé och sedermera legendarisk. I rollerna som Billy och Wyatt tog sig Dennis Hopper och Peter Fonda från Los Angeles till New Orleans efter en drogaffär. Som den liftande advokaten syns även en då relativt okänd Jack Nicholson. De andra två huvudpersonerna är två uttjänta polismotorcyklar Harley-Davidson 1200 med stel ram och Panhead-motorer från 1949-1952 som modifierades kraftigt.

Harley-Davidson Livewire

Pris: 348 900 kronor, säljs nu.
Motor: El. Längsmonterad. Max effekt 105 hk (78 kW), max vridmoment 116 Nm. Batterityp litiumjon, 15,5 kWh.
Kraftöverföring: Mittmotor, bakhjulsdrift. Reduktionsväxel.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring bak, gaffelben fram.
Bromsar: Ventilerade dubbla skivor fram och enkel bak, ABS.
Hjul: Lättmetallfälg. Däck fram 120/70 R17, bak 180/55 R17.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 149, längd 214, bredd 84, höjd 109, sadelhöjd 78. Markfrigång 13. Tjänstevikt 249, maxlast 181.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 3,0 s, toppfart 177 km/h.
Bränsleförbrukning (WLTP): Elförbrukning kWh/mil ingen uppgift. Räckvidd stad 235 km, blandad 153 km.
Garantier: Fabriksgaranti 2 år.
Skatt: 180 kronor per år de första tre åren. Därefter 180 kronor per år.

Rivaler

Zero SR/F ZF14.4

Zero SR/F ZF14.4
Fem hästkrafter mer, snäppet längre räckvidd och ett pris som är 100 000 kronor lägre, H-D-loggan kostar mycket.
Pris: 249 900 kronor.

Energica Eva Esseesse 9

Energica Eva Esseesse 9
109 hästkrafter och ett batteri på 13,4 ­kilowattimmar. Har en räckvidd på nästan tjugo mil beroende på körning och finns med ett större 21,5 kWh-batteri.
Pris: 231 000 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer