Första intrycket #534

En, egentligen, helt sjuk historia. Varför stoppa in en 450 hästar stark V8 i en liten familjebil? Svar: Därför att det går och för att det är förbaskat roligt! Inget annat.

Basfakta

Pris
ca 997 500 kronor.

Motor
8-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,1. Borrning/slag 94/89 mm, cylindervolym 4 941 cm3. Max effekt 450 hk (331 kW) vid 7 200 r/min, max vridmoment 510 Nm vid 3 800 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak multilinkaxel med fem stag.

Styrning
Vändcirkel ca 10,7 meter.

Bromsar
Ventilerade och borrade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 8/9 tum, däck 225/35 ZR 19/255/30 ZR 19.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 266, längd 423, bredd 175, höjd 141, spårvidd f/b 148/150. Tjänstevikt ca 1 530 (tomvikt 1 455), maxlast ca 320, Tank 50 liter.

Fartresurser*
Toppfart 300 km/h. Acceleration 0-100 km/h 4,6 s.


Snabbare än M3 och M5

Står hukad bakom kameran vid en byväg utanför Kungälv. Hör rytandet från en vass vinkelåtta som närmar sig kurvan. Det låter – virilt! Plötsligt dyker besten upp i min kamerasökare. En BMW 1-serie…

Första april har sedan länge passerat så detta är inget skämt. Den silverfärgade familjebilen har klara linjer av en BMW 1-serie. Det är till och med en sådan. Men den har ett eget namn.
Hartge H1 V8 5.0.
Herbert Hartge och hans manskap har i massor av år konverterat BMW-bilar på ett sätt som fått M-sport att ibland grina illa av avund.
Det har länge ryktats om en BMW M1 från det bayerska företaget. Problemet ligger väl främst i det legendariska modellnamnet som de kanske inte vill förknippa med en femdörrars halvkombi.
Vad som än händer i den sakfrågan är det nog så att de nu har så pass tuff konkurrens att det är frågan om de ens tar upp den kastade handsken.
Hartge H1 V8 5.0 har 450 hästkrafter! Klarar sprinten från 0-100 km/h på 4,6 sekunder och har en toppfart på 300 km/h.
Vilket innebär att den med lätthet vinkar hej då till BMW M3, M5 och M6, ja alla M-versioner, som är elektroniskt begränsade till 250 km/h. De hänger heller inte med i accelerationen.
Det måste svida i hjärtat på varenda en av de anställda på M-sport. Men Hartge har tillverkat denna ”sak” av en enda anledning. Att de kan. Och de får.

Det trevliga med Hartge H1 V8 5.0 är att du nu kan beställa den i Sverige. SAM (Steffansson Automotive) i Göteborg har tillförskansat sig rättigheterna till Hartge i Sverige. Hur det blir med godkännandet hos Svensk Bilprovning är en fråga vi lämnar därhän tills vidare. Men bilen är godkänd i Tyskland, med flera EU-länder, så…
Denna ettserie hot rod ser vid en första anblick ganska normal ut. Lite tilltufsad i nos och akter med spoilers, vingar och ett centralt placerat, dubbelt, utblås.
Men det döljer sig förstås mer än så bakom Hartge-emblemen.
Motorn kommer från förra generationen BMW M5 (E59) liksom den sexväxlade manuella lådan. Bakaxeln är däremot från nuvarande generation BMW M3.
Som vi sa 450 hk (vid 7 200 r/min) men också ett vridmoment på 510 Nm vid 3 800 r/min. Lite trixande med topplock, kamaxlar, motorstyrning och så vidare har höjt effekten från M5:s 400 hk/500Nm.
Tack vare det Hartge-byggda avgassystemet är motorljudet, låt oss säga, njutbart. Sången både inne och utanför bilen är en sensation i sig.
Att trycka ner en V8 i en relativt liten familjebil som BMW 1-serie låter sig förstås inte göras utan problem. Men installationen är snygg, proper, och även om det är trångt skymtar man faktiskt en och annan glipa luft i motorrummet.

Hartge har genom att flytta motorn så långt bak som möjligt behållit en fin viktbalans. 52 procent av bilens
1 455 kilo vilar över framhjulen, resterande 48 procent över bakhjulen.
1 455 kilo. Låter det tungt. Tja, det är 40 kilo mer än BMW 120 D…
Fjädring och stötdämpare liksom krängningshämmare har förstås antagit kraftigare dimensioner. Markfrigången har sänkts 30 mm jämfört med 130i och för att klara V8-motorns tyngd har en hjälpram fram konstruerats.
Bakaxeln har försetts med differentialbroms som allt efter belastning ger 0-100 procents spärrverkan.
Och hur fungerar detta ”vansinnes-projekt”?
Herbert Hartge sa vid introduktionen att det var en så pass bisarr bil att han egentligen inte räknade med att sälja några. Det har de heller inte gjort.
Ickeköparna borde vara besvikna, för det här är verkligen supersportbil och familjebil i lyckad kombination.
Sansa dig och kör bilen som en vettig människa och du har inga problem att ta dig tur och retur jobbet eller ner till Konsum. OK, lite stötigt över farthindren är det, men inget som bekymrar. Tvärtom känns bilen, med tanke på sina resurser, ovanligt civil i vardagstrafik. Närmast komfortabel. Och trots de breda däcken (225 mm fram, 255 mm bak) spårar den inte lika maniskt som många andra bilar med de däcksdimensionerna.
Men låt djävulen i dig kliva fram, lägg i en lägre växel och låt varvräknarnålen spela över 5 000 r/min (du kan dra den långt över 7 000 och det är där maxeffekten finns) och du har en vagn som kan jaga en Lamborghini Gallardo.
Det är helt osannolikt!
Styrningen är perfekt, greppet bak hur bra som helst tills, ja du vet vad, men det gäller alla effektstinna bakhjulsdrivna bilar. Här finns förutom diffbromsen inga hjälpmedel trots att knappen för DSC sitter kvar i provexemplaret. Din livlina sitter i högerfoten, och kliver du över din gräns hinner du inte ringa bästa vännen. Du är omkörd av bakvagnen i ett nafs.
För att utnyttja den här bilens fulla potential, utan att riskera dig, bilen (nåja!) och din omgivning, krävs en racerbana. Den som till äventyrs köper en Hartge H1 lär bli stor stjärna på BMW Club Schwedens nästa banträff. Inte minst för att han har råd, för bilen kostar cirka 1 miljon kronor.
Hämtat andan?
För den nätta summan får du utöver redan nämnda motor, växellåda, köregenskaper, ljudet till exempel följande:

Gigantiska skivbromsar (380 mm fram/328 mm bak).
19-tum höga fälgar med 225/255 mm breda däck fram/bak.
Förvånansvärt komfortabla sportstolar härstammande från BMW M3 CSL.
Pedaler, och fotstöd, i aluminium.
Kolfiberdetaljer i inredningen.
Oskön sportratt.

Du måste alltid tanka minst 98 oktan. Och det är inga problem att få Hartge H1 att dra rejält med soppa!
Om det sistnämnda, med tanke på literpriset, bekymrar dig så tillhör du ändå inte målgruppen.
Kul att du läste ända hit i alla fall.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer