Basfakta

Motor
2,0i: Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,8. Borrning/slag 86/86 mm, volym 1998 cm3. Max effekt 155 hk (114 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 190 Nm vid 4500 r/min.
2,4i: Borrning/slag 87/99 mm, volym 2354 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 6800 r/min. Max vridmoment 223 Nm vid 4500 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. Alternativt 5-växlad manuell (2,4i 6-växlad) el. 5-stegs automat.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och individuell upphängning. Fram dubbla triangellänkar, bak dubbla diagonallänkar, tre tvärlänkar per sida. Aktivt antisladdsystem (VSA) på 2,4i.

Styrning
Kuggstång med hydraulisk servo. 2,85 rattvarv. Vändcirkel 10,4 m.

Bromsar: Skivbromsar, de främre ventilerade. Låsningsfritt system. Elektronisk bromskraftfördelning.

Hjul och däck
Fälgbredd 6 tum. Däck 205/55 R16.

Mått/vikt (cm/kg) (kombi ”Tourer” inom parentes)
Axelavstånd 267 (272), längd 467 (475), bredd 176, höjd 145 (147), spårvidd fram/bak 152/152. Tj.vikt 2,0i ca 1525, 2,2i ca 1550. Max last ca 400. Tank 65 l.

Prestanda
Toppfart 217, 2,4i 227 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,2 s, 2,4i 7,9 s.
Förbrukning 2,0i: stad 1,07, landsväg 0,65, blandad körning 0,8 l/mil. 2,4i: stad 1,27, landsväg 0,69, blandad körning 0,9 l/mil.

Utmanare i premiumklassen

Konkurrerad med förfinad teknik – räcker det?

Honda Accord liknar mest en vanlig bil men är på jakt efter sin identitet. Den skulle kunna kallas familjebil eller tjänstebil eller kanske mellanklassbil. Mest av allt vill den vara en premiumbil.
För inte så länge sedan var en premiumbil en vagn som krävde lite högre oktantal när man tankade. Men sedan några år tillbaka betyder premium att det är en lite finare bil. Troligen var det Volkswagen-koncernen som gick i spetsen när det skulle markeras att Audi var ett lika fint märke som BMW och Mercedes.

Andra ville inte vara sämre. Nu ville de vara premiumbilar också. Proportionen mellan vanliga bilar och premiumbilar har ändrats radikalt. 1993 såldes 62 procent ”normala” bilar på de fem största marknaderna i Europa mot 38 procent premiumbilar. Sedan dess har premiumbilarna tagit över med 51 procent av marknaden.

Vad som är en vanlig bil och vad som är premium är inte alltid gott att säga. Honda Accord vill i alla fall vara en premiumbil, vilket innebär att den konkurrerar med bland annat Volvo S60, Saab 9-3, Audi A4, Rover 75 och Alfa 156. Finast i klassen anses BMW 3-serie och Mercedes C-klass vara. Ford Mondeo, Mazda 6, Opel Vectra och Toyota Avensis är däremot inga premiumbilar. Franska bilar är heller inte premium hur välutrustade och bekväma de än är.

Man kan nog säga att en premiumbil i kraft av någonting kan säljas till högre pris än en vanlig bil.
Honda har sedan länge ett rykte för avancerad teknik och det som kan göra Accord till en premiumbil är just detta i kombination med hög standard på detaljarbetet. Inredningen präglas av kräsna materialval och ger ett gott kvalitetsintryck.

Accord hade redan tidigare mycket bra vägegenskaper som inte minst var ett resultat av de påkostade hjulupphängningarna med dubbla triangellänkar och multilänkbakaxel. Den nya Accord har dessutom en avsevärt förstärkt kaross som enligt tillverkaren vida överstiger tidigare modell vad gäller vridstyvhet – så är det å andra sidan med varenda bil som introduceras för närvarande.

Den nya bilen tar ett kliv uppåt på prestigestegen i och med att 1,8-litersmodellen försvinner. 2,0 med 155 hk blir nu instegsmodell, den förekommer i utförandena Comfort och Sport. Överst hittar vi 2,4 Executive med Hondas mest avancerade ventilstyrning, i-VTEC, 190 hk och sexväxlad låda.

Med 2,4-litersmotorn är Accord både kvick och smidig, utan tvivel en av klassens mest välbalanserade. Styrningen, vanlig hydraulisk servo utan elektroniska mystifikationer, är snabb och direkt, bromsarna utmärkta.

Körkänslan erinrar inte så lite om Mazda 6, men Hondan är mindre stötig och bättre ljudisolerad.
Framstolarna är utmärkta, men det vore fint om passagerarstolen kunde justeras även i höjdled.
Baksätet är lagom för två. Insteget till baksätet är inte särskilt bekvämt, i varje fall inte för den som har 45 i skor, men takhöjden har ökats med en decimeter i framsätet och ytterligare några centimeter för dem som sitter i baksätet.

Ännu bättre är att bagageutrymmet har växt rejält, för det var i knappaste laget på förra modellen. Kupén har välvts ytterligare och gjorts bredare.
Utvändigt har Accords nya design betytt att cd-värdet (som avser luftmotståndet) sänkts till mycket konkurrenskraftiga 0,26.

Det är kanske därför Accord på landsväg kan skryta med mycket låg bränsleförbrukning, bara 0,65 l/mil för tvålitersmotorn och 0,69 för den större maskinen. I stadstrafik drar förbrukningen i väg desto värre, betydligt över en liter.

Växellådan är en ren glädje att hantera, faktiskt så smidig och lätt i funktionen att inte ens en lat förare längtar efter automatlåda.
Av motorerna har den mindre en trivsam brukskaraktär med bra drag på mellanvarv. 2,4-litersmotorn känns lite vassare men har inte alls den lite tröttsamma av-och-på-karaktär som utmärker de sportiga Civic Type R och S2000.

För övrigt blir det ingen Accord Type R den här gången, man nöjer sig med en Type S som bara i detaljer skiljer sig från övriga versioner.
Nästa höst kommer däremot en diesel – Hondas första genom tiderna! Den är knappast intressant för Sverige med vår höga beskattning av dieslar.

Desto intressantare blir kombimodellen Tourer, som har längre axelavstånd än Accord sedan och är riktigt, riktigt rymlig.
Till Sverige kommer alla Accord med sidokrockkuddar och -gardiner. Detta är dessutom den bil som kanske bäst av alla skyddar en fotgängare eller cyklist som blir påkörd. Med tanke på Hondas delvis höga säkerhetsambitioner är det märkligt att en del andra säkerhetsdetaljer missats – akustisk bältesvarnare och aktivt pisksnärtskydd är ett par exempel på denna inkonsekvens.

Den aktiva säkerheten har man jobbat lite mera med, i alla fall på 2,4-liters Executive som har xenon-strålkastare och ett aktivt antisladdsystem enligt Hondas eget recept. Det heter VSA och finns inte till tvålitersbilen.
Priserna är ännu inte fastställda, introduktionen i Sverige sker först i april (kombin eventuellt först i maj). Men snegla på vad Saab 9-3 kommer att kosta så får du en god indikation.
Den nya Saaben är just en av de bilar Honda Accord vill åt. Men Hondan bör helst vara lite billigare eftersom den saknar treårig vagnskadegaranti.

Importören tänker placera 800 bilar hos svenska kunder under 2003. Återförsäljarna kommer att få jobba för beställningarna: nya Honda Accord är en välbyggd bil med många förtjänster men där befinner den sig i stort och gott sällskap. Att hitta egenskaper som ställer konkurrensen i skuggan är däremot svårt.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer