Första intrycket #336

Jag skulle inte bli förvånad om Honda Accord utsågs till bästa köp i ett kommande test. Prisnivåerna är rimliga och bilen är kanon.

Basfakta

Pris 
258 400 kronor.

Motor
4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Variabla ventiltider. Kompression 10,5. Borrning/slag 87/99 mm, volym 2 354. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 6 800 r/min. Max vridmoment 223 Nm vid 4 500 r/min.

Kraftöverföring 
Motorn fram, framhjulsdrift, 6-växlad manuell eller 5-stegad automat.

Fjädring/Hjulställ 
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar. Bak multilänksaxel.

Styrning 
Kuggstång, hydraulisk servostyrning. Vänddiameter 10,8 m.

Bromsar 
Skivor fram (ventilerade) och bak. VSA, ABS och EBD.

Hjul 
Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R16.

Mått/Vikt 
Axelavstånd 268, längd 467, bredd 176, höjd 145, spårvidd fram/bak 152/153. Tjänstevikt 1 496, maxlast 434, släpvagnsvikt 1 500. Tankrymd 65 liter.

Fartresurser (enl. tillverkaren)
Acceleration 0-100 km/h 7,9 s, toppfart 227 km/h.

Bränsleförbrukning 
Blandad körning enl. EU-norm 0,9 liter/mil (manuell växellåda).


Accord bättre än Avensis

Den smala vägen ringlar väster om Åreskutan och när det börjar gå nedåt igen öppnar sig snömolnen i två gluggar. Två solstrålar bryter igenom, naturen färgas som i ett rött lasersken, som om en högre makt stirrar och undrar vad vi gör här. Kanske makten är intresserad av nya Honda Accord?

 Ny och ny – bilen är så kallat faceliftad, även om denna facelift hör till de mest blygsamma världen skådat. Det som skett har mest skett i det fördolda och man bör vara ganska skarpsynt för att hitta nymodigheterna. I fronten syns ny grill, ny stötfångare, nya strålkastare och ny motorhuv. Sedanmodellen har ny stötfångare även bak samt nya baklyktor medan Touring (kombi) har längre takreling, kromade sidolister och nya tröskelpaneler. Det sistnämnda också på sedanen. Annat visuellt är nya alufälgar på 16- eller 17 tum och nya färger.
Inuti märks ny utformning av instrumentpanelen, nya instrument med ny belysning, tjockare ratt och snyggare växelspak. Innerbackspegeln är nu automatiskt avbländad och klädsel och paneler har fått bättre/snyggare material.
Accord generation sju, alltså denna modell, kom 2003 och gillades skarpt av bland andra Teknikens Värld. De enda egentliga klagomål som framfördes var något högt vägljud och total avsaknad av skyddslister. Det sistnämnda saknas alltjämt medan vägbullret däremot reducerats kraftigt. Honda har bytt ut ljudisoleringsmaterialet mot ett mer effektivt sådant – och det gör stor skillnad. Provbilarna rullade på dubbdäck men något dubbrassel hördes i stort sätt inte alls, men aningen mer i kombiversionen.
Under motorhuven finns nu tre motoralternativ och den nya är dieseln på 2,2 liter och 140 hästkrafter samt 340 Nm. Maskinen finns också i CR-V, Hondas populära familje-SUV. Motorn är utvecklad av Honda själva och mannen som fick uppgiften ska enligt uppgift ”hata” dieselmotorer.
Det märks, för motorn går verkligen tyst och är stark och snabb. Denna motor har också fått ett pris i USA och utsetts till ”Engine of the Year”.
Tyvärr har den inte partikelfilter som är kravet för skattelindring på 2 000 kronor/år de första tre åren och som ska träda i kraft första oktober. Ett lite märklig åtgärd som straffar moderna dieslar som är rena – utan partikelfilter.
Annat nytt är förfining av tvålitersmotorn på 155 hästkrafter. Den har nu gaspedalsöverföring med ”drive-by-wire”-teknik och har dessutom fått bättre vridmoment i mellanregistret. Nytt för tvålitersmodellen är också aktivt antisladdsystem och som är standard även på den billigaste Comfort-modellen för 206 400 kronor. Tvålitersmodellerna har femväxlad manuell låda eller femstegad automat medan 2,4 och 2,2 iCDTi har sexväxlad manuell låda, alternativt femstegad automat.

2,4-litersmotorn på 190 hästkrafter är oförändrad men finns i ytterligare en version kallad Type S. En utgåva med lite sportigare fjädring (som inte är stenhård utan riktigt behaglig, den också), 17-tumsfälgar, spolierpaket, xenonljus och interiör med aluminiumpaneler. Kostar 249 400 kronor och finns endast manuellt växlad.
Ut på E14 igen mot Östersund men svänger höger vid Mörsil och in på kringelikrokvägar. Ett lätt snöpuder kom på natten men i stort är det barmark. Det känns som vår i luften, 4 plusgrader och sol som väller ner – och värmer, fast det är den andra februari. Vägarna är blandade, ömsom halvbra och ömsom halvdåliga – alltså det som numera är svensk standard. Accorden hör till de bästa bilarna i klassen när det gäller vägegenskaper, körkänsla – och underhållning. Fjädringen med påkostade hjulupphängningar fram- och bak sväljer allt och det är knäpptyst. Inget skrammel, inget gnek, inga oljud någonstans ifrån. Framvagnens dubbla länkarmar har förstärkts och även bakvagnens multilänkaxel har förbättrats. Kort sagt finns inte mycket att klaga på – tvärt om. Accord imponerar.
Den mest påkostade varianten för 306 400 kronor har förutom en riktigt hög utrustningsnivå även läderklädsel och navigation och just navigationssystemet är förbättrat med RDS och röststyrning. Även själva handhavandet och informationen har förbättrats. Bilen är också förberedd för handsfree med Bluetooth. Som tillval finns ACC (Adaptive Cruise Control), alltså farthållare med avståndsradar.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer