Teknikerna hos Honda har tagit säkerhetstänkandet ett pinnhål upp. Brister du i koncentration så styr bilen själv för en stund. Struntar du i att bromsa så sköter bilen det också.Ändå är nya Accord en bil som helst vill köras.

Första intrycket #162

Redan förra Accord var en trevlig bil, men en doldis i Sverige. Den nya är förstås ännu bättre och har mer attityd. Bekväm, tyst och underhållande att köra. Och med de nya (dyra) säkerhetssystemen går den i en klass för sig.

Den så kallade mellanklassen, eller D-segmentet, har blivit ett gigantiskt getingbo där de senast presenterade vagnarna är nya Mazda 6, nya Audi A4, nya Mercedes C-klass och nya Renault Laguna. Alla med födelsedatum 2008. 

I augusti lanseras ytterligare en bil i detta gäng. Nya Honda Accord, nummer åtta i ordningen. Och precis som konkurrenterna har den blivit bättre och säkrare än sin föregångare. Förra generationen Accord kom 2003 och har sålts i cirka
2 800 exemplar i Sverige. En blygsam siffra, trots att den är en alldeles utmärkt bil.
Nya Accord har förutsättningar att sälja betydligt bättre om generalagenten sköter korten rätt – och berättar för folk att bilen finns.

Precis som företrädaren finns nya Accord som sedanmodell och som kombi, och den största förändringen har Tourer (kombi) genomgått. Den gamla har inte sålt bra någonstans vilket enligt Honda beror på att den var för rymlig och att den såg ut som en likbil, fast lägre (reds. tolkning).
Enligt kundundersökningar Honda har gjort vill människor inte ha en jättekombi utan hellre en kombi som är estetiskt till­talande även om den inte rymmer  fullt så mycket. Och precis så har man byggt nya Tourer som är kortare men mer tilltalande i formerna än den gamla långlimpan. Både Tourer och sedanmodellen ser betydligt mer kraftfulla ut med mer attityd och självsäkerhet i linjerna. Framifrån är uttrycket, om det tillåts, mer jävlar anamma med den bastanta grillen och de snyggt skurna strålkastarna. Den syns när den kommer, om man säger så. Bilen är betydligt bredare men dessutom lägre än föregångaren vilket självklart bidrar till den nya looken.

Insidan är precis lika ny som utsidan. Materialen i paneler och instrumentbräda känns gedigna, är snyggt designat och det känns ombonat överlag. Instrumenten är bakgrundsbelysta och själva mätarna påminner en del om de i Volvo S80/V70.
I mitten av hastighetsmätaren finns en multidisplay med en mängd information man kan ”blippa” mellan via knappar i ratten, som för övrigt är fullt justerbar. Stolarna är för mina 178 centimeter mycket bra och har fullgoda inställningsmöjligheter. Sittandes i baksätet ”bakom mig själv” är det bra med plats medan mittplatsen bak är lite hårdare för baken – som i de flesta bilar. Dessutom har bilen kardantunnel som inkräktar på fotutrymmet, och indikerar att en fyrhjulsdriven Accord är på gång.
Tre motoralternativ erbjuds. 2,0 bensin på 156 hästkrafter kommer från senaste CR-V och är klart snålare på bränsle än den förra tvåliters­motorn. 2,4-litersmotorn är uppdaterad och ger nu 201 hästkrafter mot tidigare 190. 2,2 i- DTEC är en helt ny dieselmotor på 150 hästkrafter som enligt fabriken ska dra 0,56 liter milen vid blandad körning. Samtliga motorer uppfyller Euro 5-kraven.
Till bensinarna är sexväxlad manuell låda standard medan femväxlad automatlåda är tillval för 15 000 kronor. Dieseln kan till en början bara levereras med den sexväxlade manuell lådan. En i och för sig mycket lättjobbad, exakt och trevlig växellåda.

Provkörningen startar från flygplatsen i Wien, Österrike. Vädret är skit, men bilen känns bra.
Sträckan som är inlagd i navigationssystemet innehåller en hel del motorväg och där kan man med fördel prova LKAS. Det är ett system som via en kamera övervakar vägbanans sidomarkeringar och som via summerton och blinkande varningslampa meddelar om du är på väg ”ur spår”. Men inte nog med det. Om bilen avviker från den fil man åker i så får man även impulser, eller styrsignaler, i ratten. Jag provar att släppa ratten helt och bilen styr sig själv även när vägen börjar svänga. Men längre än tio sekunder tolererar inte systemet som då börjar varna med ljud- och ljussignaler. Nog lär detta system hjälpa en och annan vingelpetter när det ska knappas på mobiltelefoner eller bytas cd-skivor.
LKAS (Lane Keeping Assist System) ingår i ett förarassistanssystem förkortat ADAS (Advanced Driving Assist System). Förutom LKAS ingår även CMBS (Collision Mitigation Brake System) i ADAS. Det är ett kollisionsminimerande bromssystem som övervakar avståndet och hastighetsskillnaden till bilen framför. Om avståndet minskar så varnas föraren med ljud- och ljussignaler, men om föraren struntar i detta bromsar bilen automatiskt. Om föraren inte vaknar då, så dras säkerhetsbältena åt samtidigt som inbromsningen blir hårdare, dock inte maximal.
Del tre i ADAS är ACC (Adaptive Cruise Control) som är en farthållare som dessutom håller avståndet till framförvarande bil. Avståndet kan ställas i tre nivåer, men inte i meter som i de flesta andra bilar utan i tid, vilket är smartare. En sekund, 1,45 eller tre sekunder. Ju fortare man kör desto längre avstånd mellan bilarna.
ADAS finns bara som tillval i de dyraste varianterna 2,4 Executive och 2,2 i-DTEC Executive och kostar 59 000 kronor. Mycket pengar kan tyckas men systemet har fört säkerheten till en ny nivå. Även den enklaste modellen  – 2,0 Comfort – har aktivt antisladdsystem, luftkonditionering, cd-radio, elhissar runt om och elspeglar. Här finns även ett system som hjälper föraren att vrida ratten åt rätt håll vid en eventuell sladd. Finessen är ett resultat av att man på nya Accord gått över till elektriskt styrservo och en elmotor på rattstången ger föraren en lätt styrimpuls vid situationer där det kan behövas. Styrningen ja. Förra Accord har konventionell styrservo medan nya alltså har elektrisk. I vissa bilar är det lite si och så med styrkänslan men i Accord lämnas man inte i sticket. Honda har använt sig av samma typ av styrning sedan sportbilen S2000 introducerades 1999 och den har utmärkt skärpa i styrningen.
Det finns inget att klaga på i Accord heller när det gäller just styrkänslan. Inte heller vad gäller chassit i övrigt. Honda påpekar också att man lagt ned mycket jobb på ljudisolering vilket det var lite tunt med i förra modellen. På vägarna i Österrike går den mycket tyst. Vi får väl se hur det blir på grova svenska vägar.
Helt klart är att Honda med nya Accord vässat armbågarna ordentligt. Med de nya säkerhetssystemen lär den bli en nagel i ögat för konkurrenterna – och ett alternativ att räkna med när de bästa bilarna i klassen kommer på tal. Ännu är den inte krocktestad i Euro NCAP men fem stjärnor lär vara en träffsäker gissning. Lite märkligt ändå att den inte har knäkrockkudde för föraren som det senaste modet föreskriver.
Någon av mina kolleger tyckte också att konventionell handbroms verkar gammalt när andra kör med elektrisk handbroms. Och varför har man fortfarande en simpel pinne att hålla upp motorhuven med? De två sistnämnda sakerna kan åtminstone undertecknad leva med.
Priserna då? 2,0 Comfort är den billigaste och kostar 221 900 kronor. Billigaste 2,4:an är Executive som kostar från 289 900 kronor medan billigaste dieseln är Elegance från 260 900 kronor. Tillägg för Tourer är 10 000 kronor. I augusti står Accord hos handlarna – prova den själv!

Honda Accord 2,4 Executive

Pris
289 900 kronor.

Motor
Bensin. 4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11:1. Borrning/slag 87,0/99,0 mm, cylindervolym 2 354 cm3. Max effekt 201 hk (148 kW) vid 7 000 r/min, max vridmoment 234 Nm vid 4 500 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alt. 5-växlad automat.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla länkarmar, bak multilänkaxel.

Styrning
Kuggstång, elektrisk servo. Vändcirkel 11,7 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. Antisladdsystem.

Hjul
Fälg 7,5 tum, däck 225/50 R17.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 144, längd 473, bredd 184, höjd 144, spårvidd f/b 159/159. Tjänstevikt 1 484–1 575, maxlast ingen uppgift, max släpvikt 2 000. Tank 70 l.

Fartresurser*
Toppfart 227 km/h.
Acceleration 0–100 km/h 7,8 s (manuell).

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 1,19, landsväg 0,7, blandad körning 0,88 l/mil. CO2 209 g/km (manuell).

* Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer