Så här i el- och laddhybridstider går det alltjämt att förbättra konventionella motorer rejält och det är just vad Honda har gjort. Deras reviderade diesel är kanonbra helt enkelt!

Det här är nytt!

Dieselmotorn
Har ni läst texten så inser ni att det enda som är nytt med denna Honda Civic är dieselmotorn. Den har låtit vänta på sig ett drygt år sedan nya Civic introducerades.

Ordet klassledande är något Honda använder sig av ofta vid provkörningar. De flesta gångerna handlar det om innerutrymmen, något som är mätbart och enkelt att bevisa. När det gäller revideringen av den nya dieselmotorn säger de inte att den är klassledande. Då säger jag det i stället. Det här är den bästa, tystaste och mest vibrationsbefriade dieselmotor jag någonsin kört. Klassledande helt enkelt.

Det här är den bästa, tystaste och mest vibrationsbefriade dieselmotor jag någonsin kört.

Det här är den bästa, tystaste och mest vibrationsbefriade dieselmotor jag någonsin kört.

Vad gäller effekt och prestanda har inte Honda prioriterat detta, de har helt enkelt struntat i det. Så motorn ger alltjämt 120 hästkrafter och 300 Nm i vridmoment. Det känns fullt tillräckligt om än inte lika kul som många andra biltillverkares oljebrännare. Men de har i stället fått ner CO2-utsläppet till 93 g/km vilket är riktigt, riktigt bra. När det gäller den sämre säljande fyradörrars sedan-versionen är det faktiskt så att utsläppet är ännu mindre, 91 gram. Dessa siffror ska nu inte tas för givna utan kan variera beroende på bilens utrustningsnivå och tjänstevikt.

Hur som, det mest imponerande med 1,6 i-DTEC är att den aldrig någonsin låter som en diesel. Inte ens kall på tomgång knattrar det vilket annars är legio med dieselmotorer. Jag provar allt för att få den att knattra. Kör på extremt låga varvtal och segdrar motorn på sexans växel, men lik förbenat håller sig motorn tyst. Provar med stenhårda accelerationer men får samma resultat. Det är riktigt imponerande av Honda och visar vad bilindustrin kan om de bara vill. Så satte också Honda en tredjedel av sin arbetsstyrka på Honda R&D i Swindon, England, på just Civic som debuterade med sin nya kaross 2017 men dieseln har låtit vänta på sig närmare­ ett år. Nu vet vi varför. Och väntan var inte förgäves.

Det tog ett år innan dieseln hittade ut på marknaden men så har också Honda lagt mycket energi på den, och lyckats!

Det tog ett år innan dieseln hittade ut på marknaden men så har också Honda lagt mycket energi på den, och lyckats!

Honda har inte använt sig av svart magi för att uppnå detta. Det som gjorts låter enkelt och skulle kunna appliceras på vilken dieselmotor som helst. I alla fall som jag ser det. De har använt sig av nya produktionsprocesser och introducerat nya material, utan att för den sakens skull specificera dem. Motorn, såväl block som topplock, är gjutet i aluminium för låg vikt. Den externa designen har förändrats med extra gjutna flänsar som lagts till på cylinderblocket. Detta ger en ökad styvhet som förbättrar hanteringen av buller och vibrationer. Är detta nyckelordet andra biltillverkare ska ta till sig. Extra flänsar?

Topplocket är tillverkat av en pressgjuten aluminiumlegering och behöver mindre förstärkningar så att tjockleken, och därmed vikten, på topplocket kan minskas. Vi pratar om 280 gram vilket låter som ingenting men är två procent lättare än föregående generation. Att topplocket kan göras lättare och tunnare beror i sin tur på att Honda nu använder kolvar av smitt stål i stället för aluminium. Det förhindrar att värmeenergi läcker till topplocket och i stället möjliggör en snabbare värmeeffektivitet.

Insidan matchar väl inte riktigt det läckra yttre skalet men det fungerar i alla fall.

Insidan matchar väl inte riktigt det läckra yttre skalet men det fungerar i alla fall.

Ett huvudmål för Honda R&D var att minska den mekaniska friktionen till samma nivå som bensinmotorer. De har använt sig av vad de kallar platåslipning vilket minskar­ friktionsytan mellan kolvar och cylindrar med en extremt slät yta. Platåslipning är en bearbetningsprocess som utförs i två steg i stället för den mer traditionella, och billigare, metoden med en slipning.

1,6-litersmotorn använder sig av ett insprutningssystem med magnetventiler från Bosch. Detta kan arbeta med så högt tryck som 1 800 bar. Ju högre bränsletryck desto snabbare injicering av bränsledimman som blandas med luften i förbränningskammaren. Det resulterar i en renare och mer effektiv förbränning vilket i sin tur ger lägre utsläpp och bränsleförbrukning.

Earth Dreams är Hondas samlingsnamn för de senaste motorerna. Gäller effekt och förbrukning.

Earth Dreams är Hondas samlingsnamn för de senaste motorerna. Gäller effekt och förbrukning.

Denna motor går alltså att finna i den tionde generationen av Honda Civic som vi tidigare konstaterar är en körglad och spänstig bil att köra. Den har numera ett riktigt fräckt utseende och främst bakifrån kan man luras att tro att det är en Civic Type R som ligger framför. Under 2017 såldes 1 374 Honda Civic i Sverige. Bilen är värd ett bättre öde, inte minst med denna nya super-diesel.

Honda Civic 1,6 i-DTEC

Pris
Från 211 900 kronor, säljstart april, första kundleverans april.


Motor
Diesel, 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 76,0/88,0 mm, cylindervolym 1 597 cm3. Max effekt 120hk (88 kW) vid 4 000 r/­min, max vridmoment 300 Nm vid 2 200 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram. 6-växlad manuell låda, alt. 6-växlad steglös automatlåda (CVT-låda).


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,8 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/45 R 17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270, längd 452, bredd 180, höjd 143, spårvidd f/b 154/157. Markfrigång 13,0. Tjänstevikt ca 1 400, maxlast ca 320, max släpvagnsvikt 1000. Tank 46 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 414-1 245 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,8 s, toppfart 201 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,36 l/mil, landsväg 0,34 l/mil, blandad körning 0,35 l/mil. CO2 93 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
0 kronor per år. Beroende på individuella tjänstevikter och att bilen registreras före 1/7 2018. Efter detta datum 1 867 kronor under tre år.

Rivaler

Volkswagen Golf
Volkswagen Golf 1,6 TDI 115
En annan trotjänare sedan 1974. Väldigt populär och det är inte svårt att förstå, Golf är en bra bil.
Pris: Ca 223 900 kronor.

 


Ford Focus 1,0 Ecoboost
Ford Focus 1,5 TDCI 120 hk
En annan bra produkt som klarat sig fint i våra tester. Efterträdaren kommer i år.
Pris: ca 229 000 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Honda Civic 1,6 i-DTEC
NÄSTA Nissan går på offensiven