Honda har stor erfarenhet av hybridbilar men har aldrig tidigare sålt en suv i EU med hybridteknik. Men nu är det dags då CR-V Hybrid gör premiär i mars 2019.

Det här är nytt!

Hybridteknik
Detta är första gången som en Honda-suv för Europa får hybridteknik.
Sämre bagageutrymme
Det förr smått gigantiska bagage­utrymmet får sig en törn tack vare batteriet som tar plats.
Ingen tredje sätesrad
Litiumjon-batteriet där bak gör också att en tredje sätesrad inte får plats. Det kan skrämma bort kunder.

Fram tills nu fanns Honda CR-V i sin femte generation bara som bensindriven då Honda har valt att sluta med dieselmotorer i denna modell. Men nu blir det ändring på det när japanerna för in hybridteknik i CR-V. Introduktionen startar med en helt ordinär­ hybrid som inte går att ladda men i stället laddar sig själv under färd. Kan tyckas vara en simpel konstruktion men den är ganska avancerad.

Honda CR-V Hybrid AWD 184 hk

Det är möjligt att köra CR-V Hybrid på ren el men bara mycket korta sträckor eftersom batteriet bara är på 1 kWh.

Honda nyttjar en bensinmotor på 145 hästkrafter, två elektriska motorer som ger den totala effekten 184 hästkrafter, ett litiumjonbatteripaket och en direkttransmission. Honda har därmed ingen konventionell automatlåda och inte heller någon växelspak. I stället finns det knappar på mittkonsolen där man väljer om man vill köra framåt eller bakåt och där sitter även en sportknapp för snabbare respons från elmotorerna. Det upplevs dock tämligen marginellt. Knapparna är lånade direkt från sportbilen Honda NSX Hybrid.

Honda kallar systemet för iMMD (Multi-Mode Drive) och detta finns sedan tidigare i USA där det återfinns i sedanen Accord. Det är möjligt att köra CR-V Hybrid på ren el men bara mycket korta sträckor eftersom batteriet bara är på 1 kWh. Honda uppger att den rena eldriften kan användas i cirka två kilometer i bästa fall. Bensinmotorn genererar effekt till en av elmotorerna som i sin tur levererar kraften till den andra elmotorn som ser till att bilen driver.­ Noterbart är att modellen finns både som fram- och fyrhjulsdriven.

Honda CR-V Hybrid AWD 184 hk

PeO Kjellström har nu utrett att CR-V står för Comfortable Runabout Vehicle.

Honda hävdar att den fyrhjulsdrivna versionen ska dra 0,55 liter per mil vid blandad körning. Jag kom aldrig under 0,61 liter milen enligt färddatorn men det är en siffra man ska ta med en nypa salt. Verklig förbrukning brukar ligga något högre än den som färddatorn kommer fram till. CR-V Hybrid är dock i de flesta situationer väldigt tystlåten av sig men vid hård acceleration eller om du hamnar i en uppförsbacke, behöver inte vara så brant, hörs det att motorn får arbeta. Hårt.

Bilen har tre körlägen och den växlar sömlöst mellan dessa beroende på hur du kör – EV, hybrid och motor. EV-drift är ren eldrift där batteriet levererar ström till elmotorn direkt. Hybriddrift innebär att bensinmotorn laddar batteriet och då hörs den knappt, eller inte alls. I läget motor stängs en koppling till och då driver bensinmotorn framhjulen. Trots att bilen inte har någon växellåda finns det paddlar framför ratten, men här används de för att öka eller minska motorbromsverkan vilket påverkar laddningen av batteriet. Man ökar bromsverkan med vänster­ paddel och minskar den med höger. Det här är dock inget man känner av speciellt och motor­bromsen upplevs aldrig som riktigt kraftig.

Honda CR-V Hybrid AWD 184 hk

Det ser i stort sett ut som i vilken Honda CR-V som helst men här finns ingen växelspak, bara lite knappar. Busenkelt att manövrera!

Du kan alltså inte använda paddlarna för att bromsa ner bilen inför korsningar eller kurvor, det blir till att trycka på den reguljära bromspedalen. Vid normal körning är den manuella inställningen av bromsverkan tillfällig och avslutas automatiskt vid körning med konstant hastighet eller vid acceleration. Däremot, med Sport-läget intryckt kommer den inställda bromsningsgraden att behållas tills föraren avslutar den. På tal om ratten är det på denna de flesta funktioner finns. Instrumentpanelen är i stort sett kliniskt ren förutom bildskärmen.

Honda CR-V är inte i något utförande att anse som en sportbil. När vi testade CR-V 1,5 Turbo CVT i Teknikens Värld ­nummer 25/2018 klarade den accelerationen från 0-100 km/h på 9,3 sekunder. För CR-V Hybrid anger företaget 9,2 sekunder men det tror jag inte på. Dels är den nio hästkrafter svagare och hybridpaketet torde ha höjt vikten med cirka 100 kg så cirkauppgiften på tjänstevikten (1 700 kg) tror jag inte heller på.

Honda CR-V Hybrid AWD 184 hk

Här ruvar 145 hästkrafter men med hjälp av elmotor stiger effekten till 184.

Batteripaketet har hur som stulit utrymme från bagageutrymmet och det är inte möjligt att montera en tredje sätesrad i hybriden. Det kan få familjer att avstå från hybriden även om de vill ha den. Honda CR-V är en av de trevligare suvarna på marknaden. Den nya versionen har också fått till fyrhjulsdriftsystemet som nu fungerar som det ska, det vill säga oavsett lutning på underlaget. Däremot är nya CR-V inte så bra i vårt älgtest. Den understyr kraftigt och antisladdsystemet är ytterst ovilligt att hjälpa till. Fyrhjulsdriften och älgtest blir spännande moment när vi väl får fatt i en CR-V Hybrid för test. Högre vikt och viktfördelning kan ändra på saker och ting.

I vanliga CR-V gillade vi inte att mittkonsolen­ satt betänkligt löst och tyckte heller inte om det höga vägljudet som vi aldrig tidigare upplevt med CR-V. Men inget av detta upplevdes i hybridversionen. CR-V har ett bra och rymligt baksäte och bagageutrymmet är stort, men blir ju något mindre i Hybrid-version. Det finns sålunda både för- och nack­delar med CR-V Hybrid kontra den bensindrivna.

Honda CR-V Hybrid AWD 184 hk

Honda har onekligen en mild fram­toning av sin första Hybrid i suv-kaross.

Skillnaden i pris blir cirka 36 000 kronor mer för hybriden mot en jämförbar bensindriven med fyrhjulsdrift och CVT-låda. Är det värt det? Nej, skulle jag säga. Hybriden drar för mycket bensin, det borde inte en hybrid göra. Och det blir inte så rent ur avgasröret att du slipper skatten. Om jag vore du skulle jag vänta på laddhybriden. Men du gör förstås som du själv vill.

Tre frågor

Ayao Kawakami

Varför gör ni inte en laddhybrid i stället?
– Det kommer, det är inte svårt att bygga en sådan. Men det är många som inte har möjlighet att ladda sina bilar hemma. I varje fall i Japan.
Hur mycket satsar ni på eldriven teknik i era bilar?
– 2025 kommer 2/3 av vår produktion att vara helt eller delvis eldriven.
Hur länge tror du att suv-boomen håller i sig?
– Det kan jag inte svara på men det blir nog ett tag till i alla fall.

Honda CR-V Hybrid AWD 184 hk

Pris
Från 371 900 kronor, säljs nu, första kundleverans mars.


Motor
Bensin-el. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 13,0:1. Borrning/slag 81,0/96,7 mm, cylindervolym 1 993 cm3. Max effekt 145 hk (107 kW) vid 6 200 r/­min, max vridmoment 175 Nm vid 4 000 r/­min/. Elmotorer 184 hk (135 kW), total effekt 184 hk , batterityp litium-jon, 1 kWh.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. Direkttransmission.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel ca 11,4 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 235/60 R 18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 266, längd 460, bredd 186, höjd 169, spårvidd f/b 160/161. Markfrigång 19. Tjänstevikt ca 1 700, maxlast ca 550, max släpvagnsvikt 750. Tank 57 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 497-1 694 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,2 s, toppfart 180 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,51 l/mil, landsväg 0,57 l/mil, blandad körning 0,55 l/mil. CO2 126 g/km. Elförbrukning kWh/mil i.u. Räckvidd på el 0,2 mil.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år/assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
2 902 kronor per år de tre första åren.

Rivaler

Toyota RAV4 Hybrid 2019

Toyota RAV4 Elhybrid
RAV4 finns nu bara som hybrid, men du kan välja mellan fram- eller fyrhjulsdrift. Billigare och renare än Hondas motsvarighet.
Pris: Cirka 345 900 kronor med AWD och CVT.

Kia Niro Plug In Hybrid (laddhybrid)

Foto: Glenn Lindberg

Kia Niro 1,6 GDi Hybrid
En av få konkurrenter, drivlinemässigt sett, men är också ett nummer mindre. Finns även som laddhybrid, billig men bra.
Pris: Cirka 233 900 kronor.

Visa kommentarer