Provkörning av Honda FR-V 2,0 i-VTEC

Första intrycket

Fräckt formad och förvånansvärt kompakt (bara 429 cm lång) sexsitsig bil med hög åkkomfort och flexibelt innerutrymme. Vägegenskaperna känns också bättre än hos konkurrenterna.

Basfakta

FR-V 2,0

Motor
Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,8. Borrning/slag 86/86 mm, volym 1998 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 6500 r/min. Max vridmoment 192 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell Antisladdsystem (VSA).

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben. Bak dubbla triangellänkar. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning
Kuggstång med servo. Vändcirkel 10,5 m. 3,3 rattvarv.

Bromsar
Skivbromsar (ventilerade fram). Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 6,5. Däck 205/55 R16.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 268, längd 429, bredd 181, höjd 161, spårvidd fram/bak 155/156. Tjänstevikt ca 1550. Max last ca 420. Släpvikt 1500. Tank 58 l.

Fartresurser
Toppfart 195 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,5 s.

Förbrukning
Landsväg 0,73, stad 1,17, blandad körning 0,89 l/mil.


Flexig som få

Honda FR-V rymmer många inuti men tar överraskande liten plats. En mjukis på vägen och flexibla innerutrymmen.

Här är en intressant nyhet för storfamiljer, taxi och andra som har behov av gott om plats för passagerare och variationsmöjligheter i inredningen.
Honda FR-V är knappt 4,3 meter lång men rymmer sex personer i två rader med säten. Stolen i mitten är smalare än de båda ytterstolarna och kan dessutom flyttas i längsled. Den som sitter i mitten fram kan alltså åka bakåt en bit så att föraren får bättre svängrum för manövreringen eller för att lättare kunna umgås med de som åker i baksätet.
Mittpassageraren bak kan på motsvarande sätt flytta fram för att lättare kunna tala med förare och framsätespassagerare. Mittstolarna passar bäst för barn men är tillräckligt breda för att även en vuxen ska kunna använda dem. Stolarna är fällbara och kan användas som bord under färd.
Alla som åker i bilen skyddas av trepunktsbälten och huvudskydd. Om Honda FR-V skall användas för godstransport går det bra att lyfta ut en eller flera stolar – när sex personer färdas i bilen blir det däremot inte mycket plats över för bagage.
FR-V delar bottenplatta med stadsjeepen Honda CR-V men har större axelavstånd. Till skillnad från CR-V har den inte inkopplingsbar fyrhjulsdrift. Motorn driver enbart på framhjulen.
Som på flera andra Honda försvinner växelspaken in under instrumentpanelen vilket innebär att utrymmet på golvet är fritt. Åtminstone till en början finns bara manuell växling. Tvålitersmodellen, som jag provkört, har sex växlar. Det är samma 150 hk-motor som sedan något år finns även i CR-V.
Chassit är typiskt Honda med fjäderben fram och dubbla triangellänkar bak. Fjädringen är mjuk och i väjningsprovet krängde bilen dramatiskt, dock utan att tippa över eller sladda runt. Antisladdsystem är standard.
Under normala körförhållanden är både fjädrings- och ljudkomfort alldeles utmärkta. Framför allt verkar FR-V ha riktigt bra kursstabilitet på landsväg även i hög fart, vilket inte alltid är fallet med de höga minibussarna.
Motorn utvecklar toppeffekten vid 6500 varv och ger inte sitt bästa vridmoment förrän vid 4000 varv. Det låter i sportigaste laget för en minibuss, men faktum är att Hondas system med variabla ventiltider skänker motorn hyggligt drag även på lågvarv.
Svenska Honda har för närvarande inga planer på att importera bilen till Sverige, lite synd med tanke på att utbudet av rymliga bilar utan alltför mycket busskaraktär är magert.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer