Basfakta Mercedes

Pris
224900 kr (juli 2005)

Motor
4-cyl tvärställd radmotor, 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 11,1. Borrning/slag 83/78,5 mm, cylindervolym 1699 cm3. Max effekt 116 hk (85 kW) vid 5500 r/min, max vridmoment 155 Nm mellan 3500 och 4000 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar. Bak bågformad, halvstel, axel och två omlottliggande wattstag..

Styrning
Kuggstång med servo. Vändcirkel 12,0 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck
Fälg 6 tum, däck 195/65 ?R 15.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 278, längd 427, bredd 178, höjd 160, spårvidd f/b 156/155. Tjänstevikt ca 1 310, maxlast ca 520, max släpvikt 1300. Tank 54 liter.

Fartresurser
Toppfart 188 km/h. Acceleration -100 km/h 11,3 s.

Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,71 l/mil.

Basfakta Honda

Pris
221900 kr (juli 2005)

Motor
4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,8. Borrning/slag 86/86 mm, cylindervolym 1 998 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 6500 r/min, max vridmoment 192 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak dubbla triangellänkar.

Styrning
Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,1 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck
Fälg 6,5 tum, däck 205/55 R 16

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 269, längd 429, bredd 181, höjd 161, spårvidd f/b 156/158. Tjänstevikt ca 1545, maxlast ca 425, max släpvikt 1500. Tank 58 liter.

Fartresurser
Toppfart 185 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,5 s.

Bränsleförbrukning
Stad 1,10, landsväg 0,69, blandad körning 0,84 l/mil.


Duktiga nykomlingar

Mercedes och Honda lanserar samtidigt varsin modell i den tuffa MPV-klassens mittsegment. Vad är mer naturligt än att sätta tyska B-klass mot japanska FR-V? Låt duellen börja.

Sportiga?
Inte det minsta. Glöm allt det du kommer att se Mercedes och Honda annonsera om sina nya bilar B-klass och FR-V. Det kan komma att se ut så här, med tanke på deras pressreleaser.
Mercedes: Compact Sports Tourer.
Honda: Sportig design med uppåtsträvande midjelinje och sluttande baklucka.
Är uppåtsträvande midjelinje sportigt så är också jag väldigt sportig.
Sicket dravel!
Varför inte nöja sig med att Mercedes B-klass och Honda FR-V är två nya, duktiga, tävlande i mellanstora MPV-klassen. Det är precis vad de är, inget annat, och det duger långt.
Mercedes B-klass är storebror till A-klass. Fullt logiskt bokstavsmässigt sett. Chassit med dess dubbelbotten är detsamma däremot är axelavståndet förlängt, med 21 cm.
I detta fall har vi provkört B 170 CST med 1,7-liters fyra på 116 hk.
Honda FR-V har sina gener i stadsjeepen Honda CR-V. Axelavståndet är även här förlängt men bara med sex cm. Under huven på vår provbil sitter en tvåliters fyra på 150 hk.
Matchen kan tyckas ojämn, men en titt på prislappen säger annorlunda.
Mercedes kostar 224900 kronor. Honda 221900. Alltså fullt möjligt att det är dessa två du står och väljer mellan.
Ingen av bilarna är egentligen unik på något sätt.
Mercedes är femsitsig med baksätena fullt nedfällbara och ett plant lastgolv till följd. Passagerarsätets rygg fram kan fällas framåt och på så sätt skapas möjlighet till att frakta lång last. Samtliga stolar, utom förarens, kan lyftas ut men inte helt smärtfritt. Det är en hel del trixande med vinklar och spakar innan sätena står utanför bilen. Baksätesdynorna kan tas ut separat, de fälls framåt innan sätesryggen gör dem följe.
Att ta ut alla stolar kräver lite jobb (framför allt passagerarstolen fram) men förvånansvärt nog går det alldeles utmärkt att sätta dem på plats igen. Det gäller många detaljer på Merca, som det justerbara lastgolvet bak. Det bara klickar till så är allt på plats.
Honda har sex separata stolar i två led, ett trick vi sett  tidigare i bland annat Fiat Multipla. En suverän vagn sömniga Fiat Sverige valt att aldrig ta hit.
Det udda med stolsuppsättningen är att mittenstolen fram och bak går att justera i längdled, så att till exempel junior kan sitta mellan mamma och pappa på färden. Tur att mittensätet går att justera, för hade ättelägget, eller någon annan, suttit i jämnhöjd hade det blivit krångligt med framför allt rattrörelserna.
Mittstolens ryggstöd går att fälla framåt och på så sätt bilda armstöd eller möjlighet till längre last. Dynans framkant kan vikas framåt, nedåt,  och då öppnar sig ett mindre förvaringsfack.
De tre bakstolarna är smidiga att fälla ned, det görs med ett enkelt handgrepp. De försvinner dock inte ned i någon lucka i golvet utan lägger sig ovanpå detsamma och bildar ett tyvärr inte helt plant lastgolv. I uppfällt läge är stolsryggarna justerbara i två lägen för bekvämare sittposition.
Tre stolar i rad är udda men inte unikt. Multipla har vi redan nämnt, McLaren F1 är en annan. Bra betyg för övrigt för Honda FR-V, att jämföras med McLaren F1…
Nog med smicker, nu tar vi bilarna en och en.
Mercedes B 170 CST  är en bra bil, inte tu tal om det. Den är, mycket, personbilslik på väg för att vara en MPV. Nästan väl mycket vad gäller förarställningen som påminner om vad Kimi Räikkönen utsätts för var och varannan helg i sin F1-racer. Man sitter med ratten spikrakt framför sig och fötterna spretande rakt fram. Stolarna känns också racerbilshårda. Det är ju inte fel i en racerbil, men i en MPV med dubbelbotten och allt, svävande över asfalten, känns det helt enkelt fel.
Chassit klarar kurvor som en personbil. Stötdämpningen sägs justera sig själv i hårdhet efter hur du kör. Fullt möjligt, men det enda vi upptäckte när vi provocerade hårt var att stötdämparna började ”gneka” Möjligen var det en protest eftersom MPV-bilar oftast inte används på det sättet. Men vi testar som ni vet allt.
Den el-assisterade styrningen fungerar utmärkt. I stadstrafik är servon så ”lös” som den bör vara för fickparkering och annat, på landsväg skärper den till sig och bilen styr dit ratten bestämmer.
Ljudnivån i B-klass är A-klass jämfört med Honda FR-V. En titt i hjulhusen förklarar varför. I Mercedes är det tätt, i Honda sniket öppet.
Motormässigt orkar inte Mercedes B 170 med Honda FR-V i denna duell, något annat är inte att vänta med 116 respektive 150 hästkrafter ställda mot varandra. Men så besvärligt seg är trots allt inte tyskmotorn, utom vid acceleration från stillastående och ut ur kurvor. Det gäller att hantera den femväxlade lådan rätt. Tyvärr känns inte dess lägen så exakta som man kunnat önska. Växellägena kärvar mer än man ska tolerera.
Att stiga in i Mercedes B-klass. både bak och fram, är en enkel historia även för medelålders. Det är det även i Honda FR-V och fattas bara annat i den här typen av bil.
Benutrymmet, och höjden, bak är i toppklass i båda bilarna. Det krävs två tvåmetersmän bakom varandra för att problem ska uppstå. Sätena i Mercedes är hårda, sportiga kanske, medan de är smala i Honda. Japansk size?
Honda FR-V är en udda fågel i den svenska bilfloran. Ser bredare ut än alla andra med sin fyrkantiga uppsyn men är det inte, det skiljer bara tre centimeter till dess fördel gentemot Mercedes. De raka sidorna lurar dig.
Motorn känns inte leverera den kraft som Honda lovar, högt varvtal är ett måste. Växellådan med sin placering på instrumentbrädan är dock super.
Fjädring och stötdämpning hänger inte med om man har lust att ha kul på kurvig väg. Då bottnar nästan bilen och understyrningen är i-n-t-e underhållande. Sportchassi, vilket innebär sänkning och hårdare stötdämpare, finns som botemedel för drygt 7000 kr.
Intressant att se hur japanerna ansträngt sig för att göra ett snyggt motorrum utan massiva plastsjok, och titta bara på de designade dörrhandtagen! När såg du något liknande på en produktionsbil senast.
Instrumenteringen är inte lika rolig, ologiska placeringar av vardagliga reglage och allt utspritt över ett stort område. Där är Mercedes duktigare.
Därmed kommer vi till två av dessa bilars viktigaste punkter.
Utrymme och ekonomi.
När det gäller bredd i kupén är FR-V övermäktig B-klass. Fram handlar det om hela elva centimeter mer i axelbredd! Bak nöjer sig japanen att vinna med fyra cm.
Likaså är Honda värre när det gäller maxbredd för last, 110 cm mot 101 cm, men sedan får den stryk i de flesta avseenden. I den ädla grenen läskbacksstapling vinner dock Honda med 39 stycken mot 38. Lastgolvet är dock långtifrån lika plant som i Mercedes B-klass.
När vi kommer till ekonomin visar det sig att det är två helt skilda väsen vi har att göra med. Honda FR-V är välutrustad från start, Mercedes B-klass inte.
Basprislappen är inget att snacka om, den är likvärdig. Vad gäller Honda FR-V har du inte så mycket att välja på när det gäller tillval.
Parkeringshjälp för 7500 kronor finns, och behövs eftersom den kraftigt sluttande nosen är besvärig att se över. Samma sak hos Mercedes kostar 6500. Takräcke vill du säkert också ha, och då blir det ca 5800 kronor till. Mercedes erbjuder inte detta. Märkligt!
Därefter är det bara plus i kronor räknat, och minus i kanten i vårt protokoll, för Mercedes när det gäller utrustning.
Om vi ser till vad som ingår i utrustning till FR-V så kostar följande extra till Mercedes:
– Sidokrockkudde bak: 2600 kr.
– Krockgardin: 3900 kr.
– Regnsensor: 1600 kr.
– Driver paket (klimatanläggning,
radio/cd/växlare, lättmetallfälgar:
15?900 kr.
– Infällbara sidobackspeglar: 2000 kr.
– Soltak: Från 6400 kr.
– Farthållare: 2900 kr.
– Ställbar ratt, längdled: 1600 kr.
Totalt: 36900 kronor.
Med tanke på att du får en betydligt trevligare och piggare motor i Honda FR-V blir valet lätt.
För bara några år sedan hade en stjärna i kylargrillen betytt en hel del vad gäller status, image och så vidare. Men med tanke på Mercedes kvalitetsproblem på senare tid känns den inte så mycket värd längre.
Honda FR-V vinner duellen!

Visa kommentarer