Halvvägs mot pension har Hondas lilla suv plötsligt fått ny livsglädje. Med motor från Civic och tillägget Sport till modellnamnet når HR-V nu äntligen upp till sitt rättmätiga jag. Synd bara att tiden sprungit vidare.

Det här är nytt!

Sport
Tilläggsnamnet innebär turbomotor med drygt 50 extra hästar, hämtad från Civic.
Chassi
Med ny motor kommer även nya stötdämpare, kallade ”Performance Dampers”, som gör HR-V skarpare i steget.
Kosmetika
Nytt frontparti med mindre krom.

För fyra år sedan befann jag mig i Lissabon, med syftet att ge ett första omdöme om Hondas nytillskott HR-V. Modellnamnet var återupplivat från en modell som kom på sena 1990-talet, med den gemensamma nämnaren att det även då hade handlat om en SUV i storleken under CR-V. Nu har dagens HR-V nått halvvägs genom sin planerade livscykel, och med ett gäng uppdateringar har det blivit dags för ett återbesök i förarsätet. Har irritationsmomenten åtgärdats?

Honda HR-V Sport 1,5 VTEC Turbo

Foto: Andreas Hedlund

Chassi och styrning är direkt, utan att för den delen kännas nervös på motorväg.

Den här gången befinner vi oss på hemmaplan. De slingriga portugisiska bergsvägarna är bytta mot svenska grovkorniga landsvägar,­ malande mil på E4:an och ett visst mått av böljande fjällväg. Provturen på runt 140 mil går tur och retur från redaktionen i Stockholm till Storulvån i Jämtlandsfjällen. En resa så god som någon för att utvärdera bilen. Och nog har HR-V blivit bättre på flera punkter!

Störst av de uppdateringar som skett stavas­ ”Sport”. Även om Honda redan från början talade om en målgrupp av sportiga, unga människor, så var det lite si och så med den känslan när man satte sig bakom ratten. Speciellt var det bensinmotorn på 131 hästkrafter och 1,5 liter som inte hängde med. Slöare än en säl i solsken tog den effektivt död på all körglädje. Dieselmotorn var bättre, men bensinaren skulle stå för merparten av försäljningen.

Honda HR-V Sport 1,5 VTEC Turbo

Foto: Andreas Hedlund

Interiört knappt något nytt. Uppdaterade färgval är det mest framträdande.

I år är tyvärr dieseln borta ur programmet,­ men i gengäld har en betydligt trevligare bensin­alternativ hittat in under huven – en turbomatad variant på 182 hästkrafter. Plötsligt har HR-V fått nytt liv. Den härligt mekaniska och kortslagiga växellådan och det följsamma chassit har fått rätt förutsättningar för att leverera en trevlig körupplevelse. Om du – mot alla odds – skulle uppskatta sävlighet­ så finns den ursprungliga 1,5-litersmotorn kvar i programmet, men det är just HR-V Sport
som bör bli storsäljaren. Rimligt snål är den också, med en snittförbrukning på 0,64 l/­mil under provkörningen.

Det står snabbt klart att Honda HR-V är en bil av den gamla skolan. På gott och ont. Den precisa och kortslagiga manuella sexväxlade växellådan har vi redan nämnt. Känslan finns där, och HR-V Sport är helt klart rolig att köra. Chassi och styrning är direkt, utan att för den delen kännas nervös på motorväg. Infotainmentsystemet är dock byggt på en version av Googles Android som redan då – alltså förra gången vi körde HR-V – kändes­ brutalt utdaterad.

Honda HR-V Sport 1,5 VTEC Turbo

Foto: Andreas Hedlund

Nej, det är inte senaste snitt på pekskärmar och grafik. Systemet var utdaterat redan för ett halvt decennium sedan.

I dag är systemet lastgammalt. Det är inte bara långsamt i pekskärmsreaktionerna utan också svårt att hitta rätt i bland menyer och inställningar. Att göra ändringar under körning riskerar att medföra trafikfara. Därtill är det rent utsagt fult, och påminner om musikspelare på 1990-talet. Även displayen i instrumentklustret känns utdaterad, om än inte ett lika hopplöst fall som skärmen i mittkonsolen.

De analoga mätarna framför ratten är dock både lättlästa och snygga. Att starta bilen med en riktig nyckel är också ovanligt, men är inte nödtvunget en nackdel. Men den moderna tiden, med appar och diverse uppkopplade möjligheter, känns långt borta.

De utseendemässiga uppdateringarna, som kom redan i fjol, inkluderar en delvis ny front, med bland annat nya lampor och nytt grillparti med mindre svart. Sportversionen har även försetts med svarta aluminiumfälgar. Interiört är uppdateringarna svårare att se, och består främst av delvis nya färger.

Honda HR-V Sport 1,5 VTEC Turbo

Foto: Andreas Hedlund

Växelspaken är ny och inspirerad av Honda S2000. Lådan är tätstegad och distinkt. Ett av glädjeämnena i HR-V.

Tyvärr har Honda inte heller låtit kosta på mer ljudisolering. Bilen är bullrig, inte bara av väg- och vindljud. Framför allt under tomgång hörs också motorn lite väl tydligt i kupén, och på motor- och landsväg har eventuella baksätespassagerare tydliga problem att höra vad som sägs i framsätet.

Sammantaget känns Honda HR-V äldre än de fyra år den har på nacken, men nu har den i alla fall fått motorn den förtjänar. Den är kul att köra, med bra chassi och växellåda. Synd bara att inte Honda också kunnat ge den lite mer ljudisolering och modernare digitala gränssnitt. Då hade inte tidsresan tillbaka till den gamla skolan varit lika påtaglig.

Honda HR-V Sport 1,5 VTEC Turbo

Pris
285 000 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamrem. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,6:1. Borrning/slag 73,0/89,5 mm, cylindervolym 1 498 cm3 . Max effekt 182 hk (134 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 240 Nm vid 5 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alt. 7-stegad CVT-låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,8 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/50R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 261, längd 435, bredd 179, höjd 161, spårvidd f/b 154/154. Markfrigång 18. Tjänstevikt 1 349, maxlast 441, max släpvagnsvikt 1 400. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 431–1 026 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,8 s, toppfart 215 km/h.


Bränsleförbrukning
(WLTP): Stad 0,85 l/mil, landsväg 0,58 l/mil, blandad körning 0,67 l/mil. CO2 151 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.


Skatt
5 227 kronor per år under de tre första åren, därefter 1 240 kronor per år.

Rivaler

Provkörning av Hyundai Kona 1,0 T-GDI

Hyundai Kona 1,6 T-GDi 177 hk Premium
Ett halvsteg under HR-V storleksmässigt, men även ett gäng tusenlappar billigare i inköp. Finns endast med automatlåda.
Pris: 249 900 kronor.

Skoda Karoq 1,5 TSI DSG Style provkörning

Skoda Karoq TSI 150
Modernare, men inte lika rolig att köra, och heller inte lika många hästkrafter. Inte lika mycket förarens val som HR-V.
Pris: 274 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer