Om du är i behov av massor av plats för transporter av folk och packning erbjuder koreanska Hyundai ett alternativ i form av nya H-1 med tillläggsnamnet Kombi8.

Första intrycket #35

Jättelika utrymmen och påfallande god komfort överraskar i H-1 Kombi8. Stark motor passar som handen i handsken. Stundtals för biltypen bra materialval. En nackdel är lågt satt maxlast. Kostnads­kalkylen ser bra ut!

I Sydostasien är inslaget av små vita minibussar i trafiken påfallande. Överfulla med människor är skåpen viktiga bidrag när det gäller att ta sig mellan olika jobb eller frakta mat och ibland boskap. Tjugo personer i en buss är inte alls ovanligt. Inte sällan är de vita fraktarna av märket Hyundai.

I Europa ser transportbehoven lite annorlunda ut. Här använder sig flerbarnsfamiljer av minibussarna, liksom platschefer på byggen och kanske allra oftast bensinstationernas uthyrningsfirmor. Ungdomslag på helgturnering, företag på väg till konferens eller partydjur som ska till en festival är andra användare.
Ny i klassen är Hyundai H-1. Den tidigare versionen fasas i höst ut med hjälp av rea-pris på överblivna lager. Nya modellen inte bara ser fräschare och modernare ut, under skalet är H-1 en helt ny modell.
Till skillnad från klassens bästsäljare Volkswagen Transporter är H-1 bakhjulsdriven, udda och premiumaktigt i personbilsklassen men fortfarande vardagsmat när det handlar om minibussar som har sitt ursprung i nyttofordon.

Drivning bak kan ställa till problem i stora skåp som inte alltid går med full last. Men H-1 har en differentialspärrfunktion i farter upp till 30 km/h som standard – utmärkt hjälpmedel på slirigt underlag.
Motorn är längsmonterad och när vi lyfter på det korta locket fram syns en robust installation utan alltför mycket täckkåpor.
Rak fyrcylindrig turbodiesel på 2,5 liter är enda alternativet, effekten är hela 170 hästkrafter men vridmomentet på 392 Newtonmeter vid 2 000–2 500 ­­
r/min är kraftigt och som gjutet för biltypen.

Manuell växellåda med fem växlar står till buds, funktionen är klockren, nästan lite sportigt snärtig men vi önskar en högre utväxling på femte växeln, eller ett sjätte kuggsteg.
Längden på drygt fem meter märks inte särskilt mycket bakom ratten. Efter lite tillvänjning känns H-1 rentav smidig även i svensk storstadstrafik, ett bra betyg. Vändcirkel på 11,2 meter, direkt styrning och rejäla backspeglar bidrar till användarvänligheten.
Förarplatsen är designad med lite snits utan att funktionen gått förlorad. Visst, den glansiga silverplasten och hala rattlädret kanske stör vissa esteter men visar att bilen inte är byggd i Europa. Kul att man fortfarande kan skönja vissa stilideal i den allmänna mainstream-världen! I Asien är bling-bling högsta mode.
Rejäla knappar och vred, ventilationen till baksätespassagerarna i de dubbla sofforna justeras separat – bra och omsorgsfull komfortdetalj som är standard.

Förarstolen kan höjas och sänkas, men ratten borde ha bättre justermån för optimal sittställning. Hos exempelvis VW Transporter är sittplatsen mer ergonomiskt utformad.
Komforten i de dubbla baksätesraderna räcker till för rejäla långsittningar. Först efter 3–4 timmar börjar kyrkbänkshårdheten ge sig till känna och passagerna börjar oja sig. Sätena kan regleras för bättre benutrymme alternativt ökad lastvolym och ryggstöden kan vinklas. Dessvärre är det ett styvt arbete att lyfta i och ur soffraderna. Väl urplockade tar de dessutom upp massor av garage- eller förrådplats. 
Lastutrymmet är gigantiskt även med tredje soffraden i bakersta läget. Volymen är 850 liter men maxlasten för H-1 är lågt satt. 680 kilo är mindre än vad exempelvis familjekombin Ford Mondeo mäktar med att bära. Om sju passagerare à 80 kilo åker med blir det bara 120 kilo över till last, viktigt att tänka på för att inte riskera att köra med överlast.
Kanske håller Hyundai maxlasten nere som en eftergift för chassit, som är mjukt för att vara en minibuss. Multilänkbakaxel är udda för klassen och gör H-1 följsam i sina rörelser, över exempelvis broskarvar går det blå skåpet tryggt. Det långa axelavståndet gör H-1 riktingsstabil även i kraftig sidvind. ESP är standard, men tänk på att ett minibuss­chassi inte reagerar lika kvickt och tillfredsställande som en modern personbil. Vid undanmanöver slår systemet till hårt och resolut och farten tas ner abrupt, vilket är bra. Så ska systemet arbeta i denna typ av fordon för att ge bilen ett säkert beteende. 
Säkerhetstänkande med anti­sladdssytem, differentialspärrfunktion, dubbla Isofix-fästen och bekvämlighet i form av två skjutdörrar och rejäla, lättillgängliga utrymmen tillsammans med garantipaket på nio år eller 15 000 mil lär göra det  nya folkskåpet från Hyundai vanligt hos en biluthyrare nära dig.

Hyundai H-1 Kombi8

Pris
299 900 kronor.

Motor
Diesel. 4-cyl längsmonterad rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 17,6:1. Turbo, laddluftkylare. Borrning/slag 91,0/96,0 mm, cylindervolym 2 497 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 3 800 r/min, max vridmoment 392 Nm vid 2 000–2 500 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Spiralfjädring och krängingshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilinkupphängning.

Styrning
Kuggstång med servo. 3,6 rattvarv. Vändcirkel 11,2 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 6,5 tum, däck 215/70 R 16. 

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 320, längd 513, bredd 192 (exkl. sidospeglar), höjd 193, spårvidd f/b 169/166. Tjänstevikt 2 350, maxlast 680, max släpvikt 2 300. Taklast 80. Tank 75 liter.

Fartresurser*
Toppfart 180 km/h. Acceleration 0–100 km/h 14,5 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 1,09, landsväg 0,71, blandad körning 0,85 l/mil. CO2 225 g/km. 
Skatt 7 040 kronor.

* Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer