Provkörning av Hyundai i10 1,0

Sex laxar i en laxask, eller i alla fall fem sardinier i en Hyundai i10. Det är faktiskt fullt möjligt då nya småbilen vuxit till sig och blivit nästan stor.

Första intrycket

Volkswagen Up och andra småbilar kommer att få det tufft. Nya i10 är rymligare, går riktigt tyst och har hög utrustningsnivå, till ett bra pris. Den skulle bara behöva lite mer pulver under huven.

Konkurrenskraftig

8/10

Prisvärd

8/10

Det blåser så hatten, om man nu hade någon, hotar att lätta från skallen när flygplansdörren öppnas mot Sardiniens ”huvudstad” Olbia. Utanför terminalen står ett 20-tal identiska bilar men i olika färger och med olika fälgdimensioner. Hyundai visar sin helt nya modell av sin minsta bil – i10. Detta är den andra generationen i10 och avlöser en i mina ögon tämligen menlös modell. Inte alls lika rättfram och självklar som den nu nästan kultförklarade Atos, den första småbilen från Hyundai som kom 1999.
Föregångaren till nya i10 visades förresten på en annan italiensk ö, Sicilien, 2008. Nykomligen har ett formspråk som går igen i de större modellerna med den markerade sexkantiga grillen och sneda strålkastare som sveper en bit bakåt. Sidolisten på dörrarna är en oblyg imitation av listen på nya Renault Clio och bakljusen har lite BMW 1-serie-tycke. Allt sammantaget ger ändå en bil med stark Hyundai-karaktär och den är faktiskt snygg. Ett ord som inte alltid är synonymt med sydkorenska bilar. Nya i10 har vuxit ordentligt på de flesta ledder. Nästan en decimeter längre, sex centimeter bredare men däremot fyra centimeter lägre. Spårvidden har ökat markant både fram och bak. Kort sagt – i10 är en A-segmentbil som nosar på B-segmentet.
Den bygger på en helt ny plattform som också kommer att ligga till grund för nästa Kia Picanto.

Motorerna är helt nya där Hyundai Sverige tror att den trecylindriga enlitersruskan kommer att dominera försäljningen. Blott 998 kubikcentimeter, 66 hästkrafter och 94 Newtonmeter. Samma hästkraftsantal som i den gamla fyrcylindriga 1,1-litersmotorn men snålare. Vid blandad körning ska den dra 0,47 liter milen mot 0,5 för den gamla. Toppfart och acceleration är också bättre även om 155 km/h och 14,9 sekunder till hundra knappast gör att man kippar efter andan. På Sardiniens backiga vägar sackar den betänkligt, men pinar man med nedväxlingar och högt varvtal så funkar det ändå om man inte har för höga anspråk. Den andra motorn är en fyra på 1,2 liter, 87 hästkrafter och 120 Newtonmeter. Ingen raket den heller, och om den är värd merkostnaden vete tusan. 1,0 kostar 109 900 kronor medan 1,2, som då bara finns med högre utrustningsnivå (Premium), kostar 124 900 kronor. Båda motorerna går tyst och vibrationsfritt. Trepipen låter lite mer men har ett i mitt tycke trevligt ljud. Trecylindriga konkurrenter har turbo adderad vilket ger betydligt mer pulver. På en fråga om varför Hyundai inte använder turbo så är svaret ”vi tittar på det”.
Båda maskinerna har femväxlad manuell låda men kan också beställas med fyr­stegad automatlåda till en merkostnad på 10 000 kronor.

Inuti har det blivit klart trevligare än i föregångaren. Dels är det rymligare både fram och bak och dels är sätena skönare. Bakom ratten sitter jag riktigt bra. Stolen är både bekväm och stor nog. Kan justeras i höjd utom på den billigaste varianten, och ratten kan justeras i höjd. Bilen rullar riktigt tyst (på sardinska vägar) och rör sig som en större bil. Även styr­känslan är bra och helheten lirar bra ihop.
Inredningen är mer gedigen än tidigare även om instrumentpanelen är i hårdplast. Inslag med avvikande färg på paneler och dörrar gör det hela trevligare att se på och leva med. Tydliga instrument, reglage och knappar med bra känsla gör körningen enkel. Stora, lilla i10 har även utrustning man inte brukar hitta i segmentet. Här finns bland annat värme i ratten och däcktryckskontroll, men system som förhindar krockar i stadstrafik finns inte. Däremot klimatanläggning och att kunna streama musik. Givetvis har bilen aktivt antisladdsystem som standard och sex krockkuddar.
Nya i10 är designad, konstruerad och tillverkad i Europa, fabriken ligger närmare bestämt i Izmit, Turkiet där Hyundai plöjt ner 475 miljoner euro.
Nya i10 kommer bli en farlig motståndare till andra småbilar. Jag skulle definitivt vänta med ett beslut om vilken, till februari, då i10 lanseras.

Rivaler

Dacia Sandero
Dacia Sandero 0,9
Kanske inte den bästa bilen men den har det mesta av vad man kan begära till ett fenomenalt pris och med den lilla trecylindriga turbosnurran ger motorn 90 hästkrafter.
Pris: 89 900 kronor.

Volkswagen Up
Volkswagen Up
Kostar lika lite/mycket som i10 men har trängre interiör. Det stora pluset för Up är City Emergency Brake som automatiskt bromsar bilen i farter under 30 km/h.
Pris: 109 900 kronor.

Hyundai i10 1,0

Pris
109 900 kronor, säljstart och första kundleverans i februari.


Motor
Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 71/84 mm, cylindervolym 998 cm3. Max effekt 66 hk (48,5 kW) vid 5 500 r/min, max vrid­moment 94 Nm vid 3 500 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda, alt. 4-stegad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 9,6 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Plåtfälg. Fälgbredd 5,5 tum, däck 175/65 R14.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 239, längd 367, bredd 166, höjd 150, spårvidd f/b 147/148. Markfrigång i. u. Tjänstevikt ca 1 050, maxlast ca 390, max släpvagnsvikt i. u. Tank 40 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 252/1 046 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 14,9 s, toppfart 155 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,47. CO2 108 g/km (manuell).


Garantier
Nybil 5 år, vagnskada 3 år, lackering 5 år, assistans 5 år, rostskydd 12 år.


Skatt
360 kronor per år (manuell).


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer