Småbilen är ett gammalt segment som vägrar att dö. Här är Hyundai i10 i sin tredje tappning sedan 2008. Design, uppkoppling och säkerhet är ledorden.

Det här är nytt!

Design
Runda former och vassa kanter, i10 har ett modernare och tuffare formspråk än tidigare.
Säkerhet
Autobroms, filassistans, trötthetsvarnare, automatiskt helljus… många funktioner finns till bilen.
Uppkoppling
Med Blue Link är du uppkopplad och har även möjlighet till fjärrstyrning av vissa funktioner via en app i din mobiltelefon.

Nya Hyundai i10 täcktes av under Frankfurtsalongen hösten 2019 och nu har jag tagit mig till Portugal för att ta plats bakom ratten. Varför, frågar du dig och det med all rätt. Den traditionella småbilen tappar mark och bara det faktum att i10 inte kommer med eldrift borde vara skäl nog att stanna hemma och göra något vettigare. Men med överbefolkade städer och hårdare avgaskrav har småbilen sin plats med kompakta mått och låg förbrukning och därmed låga utsläpp. Att i10 dessutom sedan tidigare är en testvinnare (se Teknikens Värld nummer 20/2014) är skäl nog till att jag är här, liksom det faktum att småbilen ännu har 26 procent av den europeiska marknaden. Ja, hela 50 procent i Italien.

Hyundai i10 2020

Foto: Christian Bittmann

Stolarna är sköna, förarmiljön logisk. Bilen går tyst för att vara en småbil.

Nya Hyundai i10 har en modernare och tuffare design än tidigare och under det två centimeter bredare skalet finns ny och fräsch teknik. Det gäller emellertid inte motorerna som är de gamla välkända. Jag är glad att jag fick den större med 84 hästkrafter och 118 newtonmeter på min första stint med två passagerare och väskor i skuffen (och i baksätet…) på backig motorväg.

Det känns faktiskt lite gammeldags med en radfyra i en småbil och mycket riktigt väljer Hyundai att bara ta hem den mindre trecylindriga enlitersmotorn på 67 hästkrafter och 96 newtonmeter till Sverige. Skillnaden är inte jättestor men visar sig när marken inte längre är platt. Där får jag jobba flitigt med högerfot och växelhand för att hålla tempot uppe. Söker du pulver och attityd ska du hålla dig med ditt i10-köp till i höst. Då kommer modellen i det sportiga utförandet N Line med ännu tuffare design och koncernens T-GDI-motor på 100 hästkrafter som bland annat finns i Kia Picanto GT – se duellen mot Volkswagen Up GTI i Teknikens Värld nummer 16/2018.

Hyundai i10 2020

Foto: Hyundai

Delbart baksäte och en lastvolym på 252 liter, precis som hos utgående i10 som kom 2013.

Nej, den nya tekniken hos i10 rör i tidens anda helt andra saker. En pekskärm på upp till åtta tum, vilket är segmentets största, är i centrum och systemet är kompatibelt med Apple CarPlay och Android Auto. Uppkoppling sker via Hyundais Blue Link-tjänst som även ger dig möjlighet till fjärrstyrning av bilen via en app i din mobiltelefon.

Farthållare, LED-ljus, backkamera, klimatanläggning och eluppvärmd ratt är saker som tidigare bara fanns på större bilar men nu hittas i menyn till i10. Många funktioner kommer först i de mer påkostade utrustningsnivåerna Essential och Advanced (den provkörda för 134 900 kronor, data nedan för Pure) men säkerhetsmässigt har i10 sympatiskt nog redan i grundutförande funktioner som autobroms, filhållningsassistans och trötthetsvarnare men även något så lyxigt som automatiskt helljus.

Hyundai i10 2020

Foto: Hyundai

Koncernens MPI-motorer hänger med en generation till. Elektrifiering ligger längre fram i tiden.

Tidigare nämnda Blue Link-funktion ingår i ett teknikpaket som bara finns tillgängligt till bilar i toppversionen Advanced medan designpaketet, som bland annat omfattar tak i avvikande kulör, även finns till mellanversionen Essential. En femväxlad automatlåda av robotiserad typ, kan kryssas för och kostar 10 000 kronor extra.

Hyundai i10 2020

Foto: Hyundai

Högt placerad pekskärm, 3D-effekt interiört men plastiga materialval. Plus för gropen ovanför handskfacket samt skön ratt.

Bakom ratten trivs jag även om kopplingen är lätt och har diffust dragläge. Stolarna är sköna, förarmiljön logisk. Bilen går tyst för att vara en småbil, att samtala i normal ton går utmärkt på prima portugisisk asfalt. Motorn (både den tre – och fyrcylindriga) hörs mest när den ansträngs och det enda störande ljudet är vindsus på motorvägen, en miljö där bilen annars är väldigt stadig för att vara en småbil.

Interiördesignen imponerar med modernt snitt och återkommande tredimensionellt mönster men materialen övertygar inte då de till stora delar utgörs av smäckig plast. Jag vill ge plus för en skön ratt med lagom många funktioner på ekrarna, den praktiska förvaringsgropen ovanför handskfacket samt C-stolparnas design som tillsammans med en lägre fönsterlinje än hos utgående i10 ger en bra runtomsikt.

Hyundai i10 2020

Foto: Hyundai

C-stolpens pekande form ger taket svävande design, helt enligt rådande trend. Liksom tak i annan kulör.

Som baksätespassagerare går inte allt i dur. Dynan är åt det plattare och svampigare hållet, vägbruset är högre från de bakre hjulhusen och där rasslar även gruskorn och det slamrar en del från hjulupphängning och fjädring. Men benutrymmet är riktigt bra och var så redan på förra i10 som hade fyra centimeter kortare axelavstånd. Takhöjden är generös trots att bilen är två centimeter lägre än tidigare. Elmanövrerade sidorutor bak är inte en självklarhet i denna klass men det hade i10 redan med förra generationen.

Hyundai i10 2020

Foto: Hyundai

Lamporna baktill har flyttats ut och ger i10 ett brett intryck.

Hyundai hävdar att i10 är rolig att köra och jag håller med. Det har dock inte främst med motor, växellåda, utväxling eller styrning att göra utan mer på det nätta formatet utan att man behöver tumma på vare sig komfort eller funktion – ja, beroende på hur du kryssar för i tillvalslistan vill säga.

3 frågor

Adrian Péré. Product Manager at Hyundai Motor Europe.

Foto: Peter Klemensberger

Adrian Péré – produktchef Hyundai i10

Vad är de främsta skillnaderna mellan nya och föregående i10?
– Design, funktioner, säkerhet samt att modellen nu kommer i prestandaförandet N Line. Nya i10 bygger på samma plattform som tidigare generation och har samma motorer om än omarbetade.
Tror du att A-segmentet kommer tillbaka på förlorade marknader?
– A-segmentet är fortfarande populärt och i10 kommer ta andelar då flera konkurrenter har lagt ner produktionen av sina modeller. Nya i10 har uppkoppling och andra funktioner som eftersträvas i dag.
Era kollegor på Kia vill montera en eldrivlina i sin småbil Picanto och hoppas att ni gör det samma med i10 för att få ner priset. Kommer det att ske?
– Användbarheten kommer först och i10 körs inte bara i städer. Först när batteritekniken har kommit längre kan i10 bli eldriven. Kanske nästa generation.

 

Hyundai i10 1,0 MPI

Pris
119 900 kronor, säljstart april 2020.


Motor
Bensin. Tvärställd 3-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 71,0/84 mm, cylindervolym 998 cm3. Max effekt 67 hk (49,3 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 96 Nm vid 3 750 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda, alt. 5-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Plåtfälg. Fälgbredd 5,5 tum, däck 175/65 R14.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 243, längd 367, bredd 168, höjd 148, spårvidd f/b 147/148. Markfrigång 14,9. Tjänstevikt 932, maxlast 498, max släpvagnsvikt i. u. Tank 39 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 252-1 050 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 14,6 s, toppfart 156 km/h.


Bränsleförbrukning (WLTP)
Låg hastighet 0,50 l/mil, medium hastighet i. u. l/mil, hög hastighet 0,55 l/mil, extra hög hastighet i. u. l/mil, blandad körning 0,53 l/mil. CO2 116 g/km.


Garantier
Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år, assistans 5 år.


Skatt
2 082 kronor per år per år under de tre första åren, därefter 470 kronor per år.

Tillverkarens uppgifter.

Rivaler

Kia Picanto 2017

Kia Picanto 1,0
Systermodell med i10. Liknande mått, samma motor. Kom i sin senaste skepnad 2017 och finns även i prestandautförande. Pris: 124 900 kronor.

Toyota Aygo

Foto: Toyota

Toyota Aygo 1,0 x-play
Utvecklad tillsammans med Citroën och Peugeot. Uppdaterad 2019. Mer spartansk än i10. Detta är en mellanversion för 7 000 kronor extra. Pris: 132 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer