I Malmö har den första vätgasmacken öppnats, samtidigt som Hyundai importerar landets tre första, vätgasdrivna bränslecellbilar. Nu kommer vätgasen, framtidens bilbränsle.

Provbilarna kostar 1,5 miljoner kronor styck, men det är sannolikt bara en bråkdel av framtagningskostnaden. De bränslecellbestyckade, vätgasdrivna elbilarna är packade med ny teknik. Hyundai ix35 Fuel Cell är bekväm och komfortabel, lika tyst och vridmomentstark som andra elbilar. Men utan elbilarnas vanliga nackdelar. Du tankar vätgasdrivna Hyundai ix35 på tre minuter och räckvidden är 60 mil.
– Vi har gjort en fullutrustad bil där man inte behöver göra avkall på vare sig räckvidd eller vikt. Den är stor, rymlig och bekväm, berättar Ove Scott, vätgasbilsexpert hos Hyundai i Sverige

Vätgasbilarnas fördel är räckvidden och tankningstiden. Vanliga elbilar bär med sig elenergin i tunga och dyra batterier som tar lång tid att ladda. Bränslecellbilarna använder vätgas som energibärare. Det går snabbt att tanka och en tank vätgas ger Hyundai ix35 en räckvidd på 60 mil. Inte ens avgaserna är ett problem. I processen i bränslecellen uppstår inget annat än vanlig vattenånga. Precis som för elbilen uppstår vätgasbilens miljöpåverkan när energin produceras. I dag görs den mesta vätgasen av fossila bränslen, men det är också möjligt att producera vätgas med elkraft. För att det ska bli miljövänligt måste elkraften produceras på ett ”grönt” vis, till exempel med vattenkraft, solenergi eller vindkraft. Precis som för en elbil. Nackdelen med vätgasen är att gasen är mycket flyktig och måste förvaras i dyra och tunga trycktankar. Men innebär inte vätgasen en omväg, en energiförlust jämfört med renodlade elbilar?
– Det är mer energieffektivt att låta elkraften driva elbilar direkt. Men då har vi alla problem med laddtider och räckvidd. Dessutom ger batterierna en viss miljöbelastning, säger Ove Scott.

Vätgas Hyundai ix35 prov

Snacka om partytrick! Få bilar kan matcha ”ett glas vatten?”-tricket.

Hyundai ix35 Fuel Cell är en modern bränslecellbil där man har löst många av de svagheter som tidiga bränslecellbilar hade.
– Ett av de stora problemen var start i kyla. Men våra bilar kan startas i temperaturer ned till -25 grader. Sedan är kylan inga problem. Bränslecellprocessen genererar en viss värme som används för att värme upp kupén, säger Ove Scott.
På prototyper från 1990-talet fyllde bränslecellstackar hela kupéutrymmet bakom framstolarna. I dag är bränslecellstacken så kompakt att den ryms under huven, ovanpå elmotorn som driver framhjulen. Alla stora biltillverkare är med på vätgasracet och har gått samman för att påskynda utvecklingen. Toyota och BMW samarbetar och planerar att börja tillverka en vätgasbil 2015, Ford, Mercedes och Nissan utvecklar en bil för introduktion 2017, Honda och GM är också långt framme. Kostnaden för bilarna behöver inte vara ett hinder på sikt. Hyundai tror att en bränslecellbil kan ligga på samma prisnivå som en vanlig bil 2025. Det stora problemet är därför inte tekniken i sig, utan det infrastrukturskifte som en övergång till vätgasdrift innebär. I Sverige jobbar organisationen Vätgas Sverige för att få igång bygget av en vätgasstruktur. Första steget är att skapa vätgaskorridorer som förbinder Stockholm, Göteborg, Malmö, Jönköping och Oslo. Liknande korridorer planeras på kontinenten.

Så fungerar bränsleceller

1. Vätgasen från tanken fylls på i bränslecellstacken.
2. Luft fylls på bränsle­cell­stacken.
3. Reaktionen mellan luft och vätgas skapar elektricitet och vattenånga.
4. Elektriciteten matas till motor och batteri.
5: Vattenånga släpps ut via avgasröret.

– Vi måste börja någonstans, och vi känner en stark drivkraft i regionerna. Men det krävs också långsiktiga styrmedel. Vi tror på bonus-malus systemet, bilskatter som gynnar miljövänliga bilar och straffar bilar som är mer skadliga för miljön. Ett sådant system kostar inte samhället något i form av förlorade skatteintäkter, resonerar Björn Aronsson på Vätgas Sverige. Men det är bara ena sidan av myntet. Så länge miljöbilar är dyrare än konventionella bilar att köpa och äga så kommer en omställning att ställa sig kostsam för bilisterna. Det är enkel matematik, som gäller vare sig man betalar för miljöbilarna direkt vid köpet eller via skattsedeln. En sak är säker: utvecklingen fram till 2020 blir spännande. Björn Aronsson och världens bilindustri är dock övertygad om riktningen. – Framtiden tillhör elbilarna i någon form, det finns ingen tvekan om saken. Vätgasdrivna bränslecellbilar kompletterar renodlade elbilar som begränsas av räckvidden, säger Björn Aronsson.

Hyundai ix35 Fuel cell
Elmotor på 136 hästkrafter.
Acceleration 0-100 km/h 12,5 sekunder
Toppfart 160 km/h


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer