Basfakta

Motor
4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar. 4 vent/cyl. Kompression 10,1. Borrning/slag 76,5/87,0 mm, cylindervolym 1 599 cm3. Max effekt 102 hk (75 kW) vid 5 800 r/min. Max vridmoment 141 Nm vid 4 500 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. 4-stegs automat.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPehrson) med undre triangellänk, bak dubbla länkarmar.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändradie 10,4 meter.

Bromsar
Skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck
Fälg 5,5 tum, däck 185/65 R 14.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 260, längd 403, bredd 174, höjd 164. Spårvidd fram/bak 149/149. Totalvikt 1 800, uppgift om tjänstevikt/maxlast saknas. Bränsletank 55 liter.

Prestanda
Acceleration 0-100 km/h 12,7 sek, toppfart ca 180 km/h.

Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,79 l/mil.

Högbyggge till lågpris

Hyundai är långt ifrån först in på flexibilsmarknaden med korta och höga Matrix. Men ett lågt pris ohc goda inneutrymmen tala för att den ändå kommer att hitta köpare.

Hyundai går på i expressfart med modellfloran och kan nu snart erbjuda en bil i varje klass. Nya Matrix är en flexibil eller mini-MPV baserad på Elantra och ska slåss om köparnas gunst med bland andra Renault Scénic, Opel Zafira och Mitsubishi Space Star. Hyundais vapen är fina utrymmen och ett mycket slagkraftigt pris.

Matrix tillhör tillsammans med Space Star de kortaste i klassen med en totallängd på 403 cm. Det är betydligt kortare än Scénic (417 cm) och Zafira (432 cm). Matrix är desto högre. Med sina 164 cm blir den endast slagen av Zafiras 169. Scenic är bara 160 cm hög, Space Star 156 cm.

En smart och smidig packning av materialet gör Matrix till den kanske rymligaste av alla nämnda bilar. Den är ännu inte lasermätt av Autograph så några exakta mått har vi inte.

Men Matrix känns oerhört stor invändigt, framför allt på höjden men även på bredden. Matrix rymmer fem personer (inte sju som exempelvis Zafira) och baksätet går att skjuta fram för att öka lastutrymmet men lämnar redan i sitt bakersta läge plats för en hel del bagage. En annan finess med baksätet är att dess ryggstöd går att fälla för bekvämare långresor. Benutrymmet bak är magnifikt.

Faktum är att Hyundai inte utan stolthet påpekar att nya Matrix är helt bäddbar så att man bekvämt kan ta sig en tupplur i bilen, ett rekorderligt försäljningsargument som väl inte lyfts fram i bilsammanhang sedan Renault 16:s och Austin Maxis tidevarv.

Att Hyundai har sneglat, och det ordentligt, på klasskonkurrenterna framgår klart. Skjutbart baksäte finns även i Scenic och där finner man också, likt Matrix, uppfällbara bord i framstolarnas ryggar.
En utdragbar låda under passagerarstolen fram, lönnfack i mittkonsolen bak och i bagageutrymmet är inga världsnyheter men likväl välkommet. Drickahållare finns i mängd.

Priset talar som sagt också för Matrix. Med 1,6-litersmotor (102 hk) och utrustning som centrallås, elhissar fram och bak, låsningsfria bromsar och bagagenät bak kostar den 129 900 kronor och det är ett mycket bra pris.

Med 1,8 litersmotor (125 hk) och dessutom luftkonditionering, 15-tumsfälgar, takbågar och dimljus går Matrix loss på 145 900 kronor och även det är ett kanonpris.

Den modell som kan kämpa emot bäst prismässigt är Mitsubishi Space Star som du med 1,3-litersmotor får betala 129 900 kronor för. 1,8 kostar 149 900 kronor, men då ingår t ex inte luftkonditionering. Scenic 1,6 kostar 154 900 kronor, Opel Zafira 1,6 hela 164 900 kronor.
Så långt ser det alltså bra ut för Hyundai Matrix.

Inte heller om man slår några lovar runt bilen avskräcks man. Det kaxigt skurna främre hjulhuset och de lågt hängda dörrarna ger bilen karaktär.

Nu är ju dock något av en bils viktigaste uppgift att köras, och där blir det inte lika roligt. Motorerna är en svag punkt. Såväl 1,6- som 1,8-litersmaskinerna är slöa och varvovilliga. Det känns på något sätt som att det är uppförsbacke hela tiden.

Styrningen är också en trist historia. Segt och motvilligt låter sig bilen svängas runt kurvorna, men inte så mycket mer. Jag ser INTE fram emot ett älgtest med den här bilen.

På finare vägar klarar sig fjädringen rätt bra, men så fort man åker ner i ett potthål känns det som om bilen bottnar.

Vad man däremot uppskattar är att Matrix inte gör något större väsen av sig, ens i italiensk motorvägsfart. Ett lätt sus från backspeglarna är i princip allt. Växellådan fungerar också väl.

Förarmiljön fungerar skapligt. Hyundai har valt att flytta ut alla mätare i en mittkonsol längst upp på instrumentbrädan. Där det normalt sett finns hastighetsmätare och andra instrument sitter nu bara en rad kontrollampor. Körställningen är upprätt, som sig bör i en liten buss. Ratten tyvärr bara ställbar i höjdled och det är svagt.

Opel Zafira och Renault Scénic är bättre att köra än nya Hyundai Matrix. Men utrymmesmässigt ger koreanen dem en god match. Men bästa köpargumentet är ändå det låga priset.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer