Basfakta

Motor
4-cyl tvärställd radmotor, 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Common rail bränsleinsprutning, turbo, laddluftkylare. Kompression 17,7. Borrning/slag 83/92 mm, 1991 cm3. Max effekt 113 hk (83 kW) vid 4000 r/min, max vridmoment 255 Nm vid 2000 r/min.

Kraftöverföring
Permanent fyrhjulsdrift, viskokoppling mellan främre och bakre hjulpar. 5-växlad manuell låda alt. 4-stegs automat. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln 39,4 km/h (man).

Fjädring/hjulställ
Individuell upphängning, skruvfjädring, fjäderben, krängningshämmare fram och bak. Fram undre tvärlänkar, bak längs-/tvärlänkar.

Styrning
Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv. Vändcirkel 11,3 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak, låsningsfria.

Hjul/däck
Fälg 6,5 tum, däck 225/70 R16.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 262, längd 450, bredd 182, höjd 168, spårvidd fram/bak 154/154. Tjänstevikt 1820, maxlast 560, max släpvikt 2000 kg. Tank 65 liter.

Fartresurser
Toppfart 160 km/h. Acceleration 0-100 km/h ca 16,0 s.

Bränsleförbrukning
EU-norm blandad körning 0,92 l/mil.

Fattigmans XC90

Santa Fé häckar i snart sagt varje gathörn och är Sveriges mest sålda SUV. Dieselversionen är måttligt upphetsande

Smak ska man alltså inte diskutera men man kanske kan drista sig till att konstatera att många tydligen tycker att detta är en snygg bil.

Eller är det bara priset som gör Hyundai Santa Fé så populär? Vad är det annars som får modellen att befolka nästan varje gata? Under 2002 har till och med november registrerats 2324 stycken, landets mest sålda SUV.

Versionen på bilderna är ny och lapar bränsle i form av dieselolja till ett knattrande förbränningsaggregat som spänts upp under en motorhuv som fått ett extra luftintag eftersom laddluftkylaren till turboladdaren drar mer syre ur omgivningen än bensinvarianten.

Priset för den billigaste dieselversionen är 227900 kronor, ungefär 40000 ”upp” jämfört med den enklast utrustade Santa Fé 2,4 bensin som erbjuds (men knappast säljs). Provbilen är den dyraste dieselvarianten med fyrstegs automatlåda och Exclusivepaket med läderklädsel (på sittytorna), farthållare och mörktonade bakrutor. Bland övrig utrustning återfinns luftkonditionering, elvärmda speglar, diffbroms, insynsskydd för bagaget, lackerade stötfångare och dörrhandtag och en hel del annan pynt. Alltsammans känns ganska robust utfört, förfining är det däremot inte fråga om.

På papperet är motorkonstruktionen modern med insprutning av typen common rail. I praktiken känns maskinen snarare duktigt gammal och klart träig att umgås med.

Det börjar när bilen rister i gång på morgonen. Inte många nya dieselbilar slamrar så här hårt ens om de är direktinsprutade. I sanningens namn kan jag känna en viss sympati för den där tonen, det vilar något ”nu ska vi ut och ta rejäla tag” över det hela. Dra ut på en åker, bärga höet, slira uppför en timmerväg. Till sådant har man emellertid traktorer, inte hårdsminkade SUV-fordon i guldlamé, takreling och tåspetsfälg.
Först efter flera minuter börjar arbetet under huven ske någorlunda vibrationsdämpat. I stadstrafik träder nu i stället en ny ton in, ett lätt visslande när turbon går på sina skift. Det låter som om en lergök fastnat någonstans och är i längden väldigt irriterande.

Kraften finns på lågvarv. Motorn har två ventiler per cylinder och i kombination med den mjuka turbokaraktären ger det skjuts från trafikljusen. Kruxet är att maskinen tvärdör på momangen, bilen är besvärande slö utanför stan. Etthundratretton hästkrafter till 1820 kg ger begreppet blyfotad ny innebörd. Det straffar sig på bränslekontot att försöka köra hårt, som bäst blev det drygt ca 0,9 l/mil men det gick ofta norr om 1,1.

Fyrhjulsdriften inger däremot stort förtroende, Santa Fé är ytterst stabil i halka. Utrymmena är bra, fjädringen halvdan – och strålkastarna urdåliga.

Man blir helt enkelt inte klok på Santa Fé diesel. Bensinfyran eller V6-modellen är avgjort mer harmoniska alternativ för den som vill ha en i grunden prisvärd bil av det här slaget.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer