Utsläppsdebatten kring familjesuvar har gjort det politiskt inkorrekt i vissa kretsar att köra högbyggda bilar med fyrhjulsdrift. Men med snål dieselteknik drar nystöpta Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi-R inte mer än ordinär familjekombi.

Första intrycket #58

Numera erbjuds en ­modern CRDi-R-diesel till Santa Fe. Färden blir lättvindig tack vare den rimligt snåla och härligt kraftfulla motorn. Men färden blir småstötig tack vare hårdare chassisättning. Men vibrationerna vid tomgång  skämmer ut bilen rejält.

Tydligt är att Hyundai tagit fasta på att det krävs modern dieselteknik för att kunna sälja suvar i Europa. I teknikcentret i tyska Rüsselsheim sitter många ingenjörer som har köpts över från europeiska konkurrenter. En del motortekniker har säkert haft Volkswagen, BMW eller Peugeot som tidigare arbetsgivare. Nya dieselmotorn 2,2 CRDi-R levererar nämligen i paritet med de allra bästa. Effekten 197 hästkrafter vid 3 800 r/min och det kraftfulla vridmoment på 437 newtonmeter vid 1 800 r/min passar omgjorda Hyundai Santa Fe som hand i handske. Sexväxlad automatlåda toppar och gör körningen bekväm, förutom den vibrerande tomgången vid rödljusen. Det var länge sedan vi ruskats om så mycket vid tomgångskörning.

Och varför har inte en sprillans ny dieselmotor start- och stoppfunktion? Då hade bränsleförbrukningen kunnat kapats ytterligare från den nuvarande 0,72 l/mil, plus att de otidsenliga vibrationerna hade eliminerats. Den manuella versionen är för övrigt fyra centiler snålare per mil. Det gröna budskapet märks ändå genom den nytillkomna växlingsindikator på den manuella versionen samt den ilsket gröna ekonomio-lampan som lyser när du kör snålt i Drive-läget.
Den nya stötfångardesignen fram gör Santa Fe mindre lik Barbapappa, omstöpta bakljus och lite allmän upprensing bland skyltningen gör att bilen ser fräsch ut några säsonger till.
Även chassi och styrning har kalibrerats om, återigen med europeiska kunder i sikte. Den styvare fjädringen gör tyvärr körningen onödigt stötigt även om krängningstendenserna minskats något. Över broskarvar känns det hårt.Framstolarna är platta och sittdynan i kortaste laget för storväxta, till råga på allt är skjutmånen kort. Även normalvuxna hamnar lätt i bakersta läget. Baksätet är rymligt och den ställbara rygglutningen uppskattas på långfärden. Provbilen saknade tillvalet med en extra sittbänk i bagageutrymmet som tillåter ytterligare två kortväxta passagerare, utrymmet räcker i verkligheten endast till barn.
Känslan i kupén är rymlig med lättanvända funktioner men vi störs på gjutrester på vissa interiördetaljer. Det hör inte hemma i 300 000-kronorsklassen.

Fyrhjulsdriften hjälper till vid hala uppfarter, men någon jätte i terränglådan har Santa Fe aldrig varit. Mellandifferentialen kan låsas elektriskt 50/50, bra vid släpvagnsdragning. Mest praktisk är den högre markfrigången och de stora hjulen som tillåter körning upp på trottoarkanter samt den högt uppsatta sittpositionen som ger bättre överblick över trafiken.

Hyundai Santa Fe 22 CRDi-R

Pris
299 900 kronor.

Motor
Diesel. 4-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo med laddluftkylare. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 85,0/96,0 mm, cylindervolym 2 199 cm3. Max effekt 197 hk (145 kW) vid 3 800 r/min, max vridmoment 437 (man 422) Nm mellan 1 800 och 2 500 r/min.

Kraftöverföring
Fyrhjulsdrift. ­6-växlad manuell eller automatlåda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänkaxel.

Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 10,8 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 7 tum, däck 235/65 R 17.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270, längd 466, bredd 189, höjd 176, spårvidd f/b 162/162. Tjänstevikt cirka 2 030, maxlast ca 540, max släpvikt 2 000 (man 2 500). Tank 70 liter. Markfrigång 20, frigångsvinkel fram/bak/backe 24,6/21,6/17,9).

Fartresurser*
Toppfart 190 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,2 (man 9,8) s.

Bränsleförbrukning*/miljö
Stad 0,88, landsväg 0,62, blandad körning 0,72 l/mil. CO2 194 (176 manuell) g/km.

Skatt
5 576 kronor (manuell 4 725 kr).

* Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer