Provkörning av Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi-R 4WD Premium

Den har ett ganska belåtet flin i sin kromade, eleganta grill. Och varför skulle den inte ha det? Santa Fe har nämligen sålt riktigt bra världen över. Och nu är den bättre än någonsin.

Första intrycket

Ny, slankare kaross och en grill som faktiskt är snygg. Dessutom bättre uppförande när den pressas. Högre kvalitetskänsla och – rakapparatuttag!

Attityd

8/10

Prisvärd

6/10

År 2001 dök en bil med namnet Santa Fe upp. Den såg lite märklig ut men blev snabbt populär. Gick verkligen hem i stugorna.
En orsak var naturligtvis det oslagbara priset – från 179 000 kronor för en fyrhjulsdriven suv. Under något år var den faktiskt bästsäljare bland suvar och slog självaste Volvo XC90.
Nästa generation kom 2006 och var betydligt större – och betydligt dyrare.
Nu visar Hyundai tredje generationen Santa Fe som kommer till en handlare nära dig i februari 2013.
Den bygger på samma bottenplatta som föregångaren och har alltså samma axelavstånd, medan totallängden är en centimeter längre. Största måttförändringen gäller höjden där den nya bilen blivit fem centimeter lägre. Det ger ett slankare och elegantare utseende utan att takhöjden inuti blivit lidande. Om vi stannar kvar inne i bilen en stund så märks betydligt finare material än tidigare. Mjuk instrumentbräda är ett mått på ”premiumkänsla” men även passning mellan olika panelbitar och hur saker och ting sitter ihop. Nya Santa Fe är fin i det mesta även om jag personligen har lite svårt för det smått hysteriska formspråket, inne som ute. Ändå verkar den vara i sitt livs form.

Stolarna är nya och man sitter lägre än i förra modellen. Dessutom är stolarna sköna och har bra inställningsmöjligheter. Hoppar in ”bakom mig själv” och har väldigt gott om benplats. Baksätet är skjutbart i längsled och har även justerbar ryggvinkel. Precis som i förra generationen finns nya Santa Fe som sjusitsig, men den var inte med på den här visningen. En modell med ökat axelavstånd kommer också.
Tre motoralternativ är aktuella men där 2,2-litersdieseln dominerar. Effekten är 197 hästkrafter, precis som i nuvarande modell, och vridmomentet runt 430 Newtonmeter. Sexväxlad manuell eller sexstegad automat. En ny tvålitersdiesel på 150 hästkrafter kommer senare, och om du vill åka bensindrivet går det också att ordna. 2,4 liter och 192 hästkrafter.

Provkörningen sker i och omkring Düsseldorf som bjuder på 25-gradig värme och varierande vägar. Nya Santa Fe är betydligt stadigare i chassit och kränger inte alls lika mycket som tidigare. Även styrningen som uppfattades vevig i förra modellen har också stramats upp. Den bjuder för övrigt på tre inställningsmöjligheter: Normal, Comfort och Sport. Kan inte påstå att jag kände någon större skillnad mellan dessa lägen.
Hyundai har valt att visa bilen i Premium-utförande vilket är det mest fisförnäma alternativet. Här finns automatlåda som standard, läderklädsel, panoramasoltak, navigation inklusive backkamera, 19-tumshjul, bättre stereo, elstol med minne och 220 voltsuttag för maximalt 200 watt. Bilen är dessutom utrustad med Pluspaket där parkeringsassistans, aktiv filvarning, däcktryckövervakning och elektrisk handbroms ingår.

Den enklaste varianten i Sverige blir Business som har det mesta utom ovanstående. Värt att nämna är knäkrockkudde till föraren, totalt sju kuddar och fotgängarskydd i form av att motorhuven hoppar upp i bakkant. Hyundai räknar med fem stjärnor i Euro NCAP.
Santa Fe finns som två- eller fyrhjulsdriven, fem- eller sjusitsig och den enda motorn i Sverige till en början är 2,2 CRDi-R (197 hk).
Priserna är ännu inte spikade men man gissar på en ökning med drygt 35 000 kronor mot innevarande modell. Och vips, så var det ingen lågprisbil.

Rivaler

Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander 2,2D Business
Den helt nya generationen blir en direkt konkurrent till Santa Fe. Sjusitsig om man vill och välutrustad om man väljer Business Nav Safety-paketen.
Pris: från 326 700 kronor.

Chevrolet Captiva
Chevrolet Captiva LTZ
Den koreaktillverkade vagnen fick en facelift till 2011, samt en 2,2-liters diesel på 184 hk och 400 Nm. Sexstegad automat är standard. Precis som Santa Fe går den att få sjusitsig.
Pris: 349 900 kronor.

Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi-R 4WD

Pris
cirka 350 000 kronor.


Motor
Diesel. 4-cyl tvärställd radmotor, dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 85,4/96 mm, cylinder­volym 2 199 cm3. Max effekt 197 hk (145 kW) vid 3 800 r/min, max vridmoment 436 Nm vid 1 800-2 500 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram McPhersonben, L-formade bärarmar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Kuggstångstyrning, elektrisk servo. Vändcirkel 10,9 meter, 2,95 rattvarv.


Bromsar
Ventilerade skivor fram, solida bak. Aktivt antisladdsystem.


Hjul
Fälg 7,5 tum, däck 235/55 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270, längd 469, bredd 188, höjd 168, spårvidd f/b 164/163. Markfrigång 18. Tjänstevikt 1 882–2 043, maxlast 467-628, max släpvikt 2 000, med B-kort 750. Tank 64 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 534 liter.


Fartresurser*
Toppfart 190 km/h. Acceleration 0–100 km/h 10,1 s.


Bränsleförbrukning*
0,68 liter/mil vid blandad körning. CO2 178 g/km.


Skatt
3 876 kr/år.


Garantier
5 år nybil, 3 år vagnskada, 12 år rostskydd, 5 år assistans, 5 år lack.


* Tillverkarens uppgifter.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer