Il Tempo Gigante, den fantastiska racerbilen i dockfilmen Flåklypa Grand Prix, är nästan lika fantastisk i verkligheten som i filmens låtsasvärld. Följ med när Teknikens Värld provkör 600 000 kronors-bilen...

Återvunnet

Teknikens Värld sitter på en ovärderlig svensk bilkulturskatt som vi vill dela med oss av till dig. Vi har provkört och testat bilar sedan 1948 och allt finns sparat. Tillsammans med dig vill vi återuppleva några av de bästa stunderna från alla årtionden som passerat sedan vår start.

I denna ”återvunna” bilanalys (test) får vi njuta av Il Tempo Gigante. Artikeln publicerades i Teknikens Värld nummer 23/1976.

Fler återvunna provkörningar hittar du här.

– Akta dig, den sticker i väg snabbt som attan. Ta det meget forsigtig på pedalen, varnar mig Ivo Caprino.
Äh, larva dig inte, tänker jag för mig själv. Kliv ur din dockvärld. Det är ju inte film nu, inget ”Flåklypa Grand Prix”. Jag är ju ingen cykelreparatör Reodor Fälgen, som ska köra racerlopp på Flåklypabanan med någon hembyggd racerbil med V12:a på 2 700 hästar vid 11 000 vrålande varv, turbinmotor med åtta bakmonterade förgasare, direktinsprutning och superheterodyna tändstift, som vid 18 000 varv utvecklar 3 500 extra hästkrafter. Jag är Lars-Ola Nordqvist, livs levande reporter på Teknikens Värld, och jag ska till att provköra en fungerande fullskalemodell av ”Il Tempo Gigante” på Gelleråsbanan i Karlskoga.

Ivo Caprino, en av dockfilmens skapare, varnar mig ändå.
– Du förstår, det är en Cadillac-motor, sjuliters, på 400 hästar och så finns det ett jetaggregat i baken som jag kan koppla på. Då har du 1 200 hästar. Jag lovar att det går fort!
Det mullrar från djupa magtrakter under den långa guldblänkande huven. För säkerhets skull har en bred läderrem spänts över den.
– Aha, det är bara en luring, den här har ju automatlåda, påpekar jag, det har den inte i filmen.
– Ja, men du ska veta att det är nästan ett tekniskt underverk hur vi har kopplat in jetaggregatet på samma drivning, kontrar Caprino.
– Men jetaggregatet är förstås bara en gimmick?
– Nej, nej. Det är ackurat en Rolls-Royce flygplansmotor på 1 200 hästkrafter. Jag har kört 255 km/h med den här på en flygplats. Men det är teoretiskt möjligt med en toppfart av 330 km/h, hävdar norrmannen Caprino, som med illa dold stolthet visar mig funktionerna.

Il Tempo Gigante 1976 instrumentbräda

En helgalen bil: varvräknare i väckerklocka, TV-skärm till backspegel, blodbank i rör…

Varvräknaren inbyggd i en väckarklocka, kompass, två hastighetsmätare (den andra tar vid där den första slutar), oljetrycksmätare, oljetemp, amperemeter, tankmätare, fyra stora proppsäkringar, barometer, termometer, ekolod (ska installeras ”så vi kan se om det finns fisk i sjön när vi åker över broar”), vindmätare och radar.
Mitt i all märklig instrumentering på den fina välpolerade äkta träpanelen flimrar bilden på en TV-skärm.
– Det är backspegeln. Jag har vänt kameran upp och ner för att få bilden rättvänd.
Men vad i hela friden är den decimeterstora nyckeln till på panelen?
– Startnyckeln förstås! Åsså har vi en blodbank.
Blodbank? Tre provrör förankrade på en ställning på utsidan av motorhuven – minusblod, plusblod och blåblod för aristokrater.
Oh, denna galna värld. Att låtsas på riktigt.

Ivo Caprino är inte dum. Han insåg att med rätt reklam för filmen skulle den bli succé.
”Flåklypa Grand Prix” – har setts av mer än halva Norges befolkning, lyder reklamen.
För att erövra resten av världen krävdes en del knep. Då byggde de klyftiga filmmakarna (med hjälp av en italiensk karosskräddare, Ermanno Martinuzzi) helt enkelt den här bilen som spelar en av huvudrollerna i filmen. Den är identisk med dockbilen (förutom några rent praktiska detaljer, alltså).
Så lät man Super Star-föraren Leif Sjöstrand visa upp den i samband med racertävlingar i Sverige. Nu ska den i väg ut i Europa på tävlingar och utställningar och på blixtvisit till USA.
– Vi hoppas den ska stå modell för amerikanernas nya Folkvagn!!!

Som med ett ägg mellan foten och gaspedalen pressar jag ner den. Muller, muller, muller… Fotografen hann inte ens med. Det gick fort förbi. Il Tempo Gigante accelererar från 0 till 100 km/h på 6 sekunder. Jag hade inte ens jetaggregatet inkopplat.
– Någonstans runt 12 sekunder är accet med bara motorn, förklarar Ivo.
Jag backar med hjälp av TV-skärmen, någon annan möjlighet finns inte, jetmotorns stora kåpa och andra attiraljer skymmer effektivt all bakåtsikt.
Vi tar sats igen, den här gången lite längre, för att hinna bromsa för fotografen. Wrooom. Bilen har faktiskt fint skjut.
Men förssiktigheten tar överhand, och förnuftet. Il Tempo Gigante – i onaturlig storlek (tre ton) — kostar faktiskt 600 000 kronor. Det är ett imponerande stycke låtsasvärld.
PS. Filmen är definitivt tillåten för vuxna.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Il Tempo Gigante (delvis fiktiv)

Pris
Massor av pengar.


Motor
V12-motor på 1 200 hästkrafter plus turbinmotor från Rolls-Royce med ytterligare 3 500 hästkrafter.


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift (även om vissa hävdar framhjulsdrift). Manuell växellåda.


Mått/vikt (cm/kg)
Längd 670, bredd 248. Tjänstevikt 3 000.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 6,0 s, toppfart 330 km/h.


Bränsleförbrukning
Ointressant.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer