Första intrycket #537

Om man försöker glömma all den påhängda plasten och de kromade fälgarna så är det en rätt smäcker coupé. Rätt ljud från motorn och bra knuff från densamma. En ovanlig bil för den som gillar att få blickar kastade efter sig.

Basfakta

Pris
Fr 425 000 kr.

Motor
6-cyl tvärställd V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,3. Borrning/slag 95,5/81,4 mm, cylindervolym 3 498 cm3. Max effekt 298 hk (219 kW) vid 6 400 r/min, max vridmoment 352 Nm vid 4 800 r/min.

Kraftöverföring
Bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram övre triangellänk, undre tvär och längsgående länkar, bak nedre triangellänk och övre tvärgående länk.

Styrning
Kuggstång med servo. Vändcirkel 11 meter.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck
Fälg 8/8,5 tum, däck f 225/40 WR 19, b 245 WR 19.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 285, längd 463, bredd 182, höjd 139, spårvidd f/b 154/154. Tjänstevikt ca 1 675, maxlast 380, max släpvikt 450. Tank 75 liter.

Fartresurser
Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h ca 6,0 s.

Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,90 l/mil.


Vet du vad det här är?

Det finns bilmärken man omedelbart känner igen, i alla fall om man är det minsta bilintresserad. Så finns det bilar man inte har en susning om vad det är för något. Som den här till exempel.

Redan i standardutförande är det en tuff nöt att knäcka, och det har inte hjälpt att ägaren, billjudsföretaget MDS, ”smyckat” bilen med spoilers, jättevinge, och kromfälgar.
Infiniti är Nissans lyxmärke, på samma sätt som Lexus är det för Toyota. En relativt vanlig syn på i alla fall Stockholms gator är deras stora SUV-versioner (FX35, FX45 och QX56) men personbilar är ovanligare.

Infiniti G35 Sport Coupé är vad man skulle kunna kalla en Nissan 350 Z med baksäte, även om karossen är helt egen för Infiniti. I hemlandet Japan finns den även som fyradörrars sedanmodell.
Bottenplattan är vad Infiniti kallar för en FM-plattform där versalerna står för ”front mid-ship” vilket innebär att motorn vilar bakom framaxeln, och skapar ett viktförhållande på 53:47 fram/bak.
Motorn i sig är en 3,5-liters V6 som i denna trimningsgrad ger ifrån sig 298 hästkrafter, och den är kopplad till en sexväxlad manuell låda. Drivningen sker via bakhjulen.
Provexemplaret är inte bara stylat utvändigt, det har även monterats en sänkningsats och hårdare stötdämpare, samt en riktigt hård race-koppling. Det ska nämligen in tvenne turboaggregat under huven vad det lider.

Det gör att körning på allmän väg är ganska stötig, stadskörning ett litet h-e med den hårda kopplingen. På en racerbana passar den bättre.
Vi satte Infiniti G35 i händerna på Calle Rosenblad, till vardags racerförare i VM för standardvagnar med en BMW 320i.
– Bilen kommunicerar bra med föraren, det är väldigt fin instyrning i kurvorna. Lätt att kasta ut bakvagnen och fixa till en fräck sladd, säger Calle.
– Inget superlir som i andra dyra värstingar från framförallt tyska tillverkare. Man får vara fast i handen och väldigt bestämd mot bilen för att den ska fungera. Bättre på bana än i stadstrafik, om än inte någon utpräglad racerbil. Det är få, om ens någon, som lyckats bygga en bil som är både racerbil och gatbil på en och samma gång.

Hjulupphängningarna, i aluminium, är mycket påkostade och påminner om en racersportbil. Motorhuven är i samma material för att spara vikt.
Det kommer inte som någon överraskning att mannen som utvecklat bilen heter Kazutoshi Mizuno, tidigare ansvarig för Nissans Le Mans-projekt och sportvagnsracing i övrigt.
Infiniti G35 har ett mycket ovanligt utseende. Stående strålkastare och upphöjda framskärmar (inspiration från en katamaran) är inte vardagsmat ens i Japan.
Men det kostar att ligga på topp. I standardutförande kostar Infiniti G35 från 425 000 kronor.

Visa kommentarer