Isuzu gör comeback i Sverige. Med stor motor och litet pris ska D-Max locka köpare som behöver lastutrymme på flak.

Första intrycket #540

D-Max är en helt vanlig pick-up, varken mer eller mindre. Det som kommer att göra skillnad i konkurrensen med andra är att Isuzun fås med mer motor för mindre pengar.

1963 blev Isuzu den första japanska tillverkaren med organiserad import i Sverige med Isuzu Bellet, nu kanske inte den är vad man minns av märket. Det är snarare terrängbilen Isuzu Trooper som är det senaste minnesmärket. Dock har Isuzu inte representerats i Sverige i modern tid, men när Olle Olsson bolagen i Uppsala ger sig in på pick-up-marknaden i Sverige är det dags igen.

Isuzu D-Max premiärvisades på bilsalongen i Paris i fjol. Nästan exakt ett år senare, i september, börjar den säljas till flakbehövande svenskar.
Det är ett relativt hårt ”inpinkat” revir Isuzu ska in och slåss i, Toyota Hilux, Mitsubishi L200 och Nissan King Cab står för nästan all försäljning av pick-uper i Sverige. Men Isuzu D-Max har två inte särskilt hemliga vapen för att lyckas, flest hästkrafter i klassen och relativt lågt pris.

Två motoralternativ finns att tillgå, båda diesel. Den mindre på 2,5 liter kan endast fås med manuell femväxlad låda, men till trelitersmodellen finns en fyrväxlad automat. Diesel står för 90 procent av marknaden för biltypen. Den mindre motorn är fullt tillräcklig med 136 hästkrafter och 294 Newtonmeter. Inte ens med en för dagen lastad betongklump på drygt 400 kg på flaket känns den trött.
Men det är den starkare modellen jag tillbringar mest tid i under provkörningen. Den fyrcylindriga trelitersdieseln med 163 hästkrafter och ett vridmoment på 360 Newtonmeter i den manuellt växlade varianten och 333 Newtonmeter i automatväxlade är ”top-of-the-line” i D-Max-familjen. Isuzu D-Max 3,0 kostar från 322 875 kronor inklusive moms. Då är den, förutom att bilen Dinitrol-rostskyddsbehandlas i importhamn, utrustad med inkopplingsbar fyrhjulsdrift, luftkonditionering, farthållare, elhissar och dragkrok. Men korkat nog har ingen av D-Max-modellerna begåvats med någon form av antisladdsystem. Med tomt flak på hala vintervägar är den här biltypen mycket sladdbenägen om inte den bränslekrävande fyrhjulsdriften är ikopplad, så det hade varit på sin plats. Inte heller partikelfilter finns. Dåligt på en helt nyutvecklad bil.
Två olika karossvarianter tas hem till Sverige, Extended och Crew Cab. Den förstnämnda har större lastyta på flaket, och således mindre plats för passagerare. Två dörrar, men fyra sittplatser. Crew Cab har fyra dörrar och fem sittplatser. Interiört är det relativt sparsmakat, men ändå snyggt. Enkla reglage som sitter där det förväntas och fyller sin funktion. Isofix-fästen för fastsättning av barnstolar finns bak i Crew Cab, men krockkudden på passagerarsidan är inte urkopplingsbar.
”Körupplevelse som en personbil” hävdar försäljarna, men att påstå det är att förhäva sig en aning. Bilen är som de flesta pick-uper byggd på en ramkonstruktion med bladfjädrar bak, vilket gör den lite ”struttig” på dålig väg. Ljudnivån i kupén imponerar dock, det är inga som helst problem att föra lågmälda samtal ens i högre farter. Kuggstångsstyrningen är inte direkt rapp, men klart godkänd. Man sitter bekvämt både fram och bak, men stolsitsarna är aningen korta.
I fronten finns klara likheter med Cadillac BLS, med rätvinkliga stora strålkastare och en blaffig kromad grill. Riktigt snyggt faktiskt. I övrigt är designen kantig men stilren. Den ser ut som en pick-up, vilket är vad som krävs i detta segment. Isuzu D-Max kommer inte på något sätt att revolutionera pick-up-marknaden i Sverige, men den kommer inte heller att göra bort sig. Den är helt enkelt en helt vanlig pickis som säkert kommer att stjäla marknadsandelar med stor hjälp av förmånlig prislapp.

Priserna börjar på 214 000 kronor exklusive moms (267 500 kronor inklusive moms) för 2,5 Extended med manuell låda. Automat finns bara till 3,0 och kostar 13 000 kronor inklusive moms. Metalliclack kostar 5 000 kronor extra. Olle Olsson bolagen räknar med att ha cirka 40 återförsäljare spridda över hela landet, och 55 serviceverkstäder. Centrallagret kommer att finnas i Uppsala.
Tillverkningen av Isuzu D-Max sker i pick-upernas förlovade land, Thailand, där Isuzu också är marknadsledande. År 2005 såldes inte mindre än 163 153 Isuzu-pickisar bara i Thailand. Återstår att se hur många som säljs i Sverige.

Isuzu D-Max 3,0 TD

Pris
Från 322 875 kronor (inklusive moms).

Motor
Diesel. Rak 4-cyl, super common-rail, turbo med intercooler. Kompression iu:1. Borrning/slag iu/iu, cylindervolym 2 999 cm3. Max effekt 163 hk (120 kW) vid 3 600 r/min, max vridmoment 333 Nm vid 1 600-3 200 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, inkopplingsbar fyrhjulsdrift. 4-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ
Dubbla triangellänkar med torsionsfjädring fram, stel axel med längsmonterade bladfjädrar bak.

Styrning
Kuggstång med elektrisk styrservo. Vändcirkel 12,4 meter.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 7 tum fram, däck 245/70 R16.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 305, längd 503, bredd 180, höjd 173. Tjänstevikt 1920, maxlast 1 030–1 160 kg. Tank 76 liter.

Fartresurser*
Toppfart iu.
Acceleration 0-100 km/h 10,8 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 1,05, landsväg 0,72, blandad körning 0,84 l/mil. CO2 – iu g/km. 

* Enligt tillverkaren. iu= uppgift saknas

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Isuzu D-Max 3,0 TD
NÄSTA Mazda MX-5 MPS kommer nästa år