Första intrycket

Lilljaggan har fått upp flåset, även i dieselversion. Fortfarande inte bäst i klassen, men tillräckligt allround för att vinna många (anglofilers) hjärtan. Inget dumt val. Dumt däremot att partikelfilter inte ens finns som tillval!

Basfakta

Pris
272000 kr (juli 2005)

Motor
4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 17,5. Borrning/slag 86/95 mm, cylindervolym 2198 cm3. Max effekt 155 hk (114 kW) vid 3500 r/min, max vridmoment 360 Nm vid 1800 r/min.

Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda. Aktivt antisladdsystem.

Fjädring/hjulställ
Individuell upphänging, skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänkaxel.

Styrning
Kuggstångstyrning, servo. Vändcirkel 10,8.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck
Fälg 6,5 tum, däck 205/55 R16.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 271, längd 467, bredd 179, höjd 139, spårvidd fram/bak 152/154. Tjänstevikt ca 1500, maxlast 525, max släpvikt 1?500, taklast 75. Tank 61,5 liter.

Fartresurser*
Toppfart 220 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,9 s.

Förbrukning*
Stad 0,83, landsväg 0,47, blandad körning 0,60 l/mil.

*Enligt tillverkaren


Tidstypisk Jaguar

Jaguar X-Type har ända sedan den kom 2001 gillats av Teknikens Värld. Att modellen vardagliggjorts med framhjulsdrivning, som kombi och med dieselmotor har inte minskat vårt gillande. Tvärtom.

Nu kommer X-Type 2,2D med en större dieselmotor för att bättre möta konkurrensen från BMW 320d, Audi A4, Mercedes C-klass, Volvo S60 D5 med flera. De 155 hästkrafterna känns också fler än hos föregångaren 2,0D (med sina 130 hk).
Tillsammans med den nya motorn kommer en ny sexväxlad manuell låda, något automatalternativ finns inte. Kombinationen fyrhjulsdrift/diesel är också omöjlig, tills vidare vill vi dock påpeka. Jaguars tekniker hävdar att båda alternativen kommer inom snar framtid.
Växellådan stämmer bra överens med motorn och sexans växel sänker varvtal och bränsleförbrukning till låga 0,47 l/mil vid landvägskörning. I teorin gör detta X-Type till en riktig långsträckare. 130 mil mellan tankningarna borde attrahera dem som ligger ute mycket på vägarna!
På låga varv verkar den nya motorn något brummigare i tonen än 2,0D, på osnyggt och omodernt vis. Omodernt är också att Jaguar skippat att utveckla något partikelfilter till 2,2D. Man hävdar att bilens effektiva förbränning och låga emissionsutsläpp (Euro 4) räcker. Låter tunt när stora XJD samtidigt lanseras, standardutrustad med partikelfilter.
En ”overboost”-funktion höjer turbons laddtryck blixtsnabbt och det totala vridmomentet till hela 400 Nm. Ordinarie 360 Nm vid 1800 r/min räcker annars gott.
Hittills har 30 procent av försäljningen av X-Type i Sverige bestått av 2,0D, en siffra man räknar med att behålla i och med nya 2,2D. Jaguar Sverige har beslutat att bara ta in den större versionen, i Europa är båda versionerna aktuella.
Tre utrustningsvarianter kommer: Classic, Executive och Sport. Till Classic går det att beställa ett komfortpaket (+ 9000 kr) som innehåller xenonljus, parkeringssensor, farthållare och färddator.
Executive är mest ”Jaguar” ? med mer träpaneler och läderklädsel. Pris 324000 kronor.
Jaguar Sverige tror att många X-Type 2,2D kommer att beställas med ett så kallat sportpaket, något som höjer inropspriset? med 89 tusenlappar. ”Sport” innebär ett styvare chassi, större hjul/däck, sportstolar i läder/mockaklädsel, spoilerpaket, rutnätsgrill med mera. Sportchassiet stämmer bra och är väl kalibrerat.
Sittställningen är utmärkt och att köra Jaguar X-Type 2,2D Sport känns väldigt mycket anno 2005, tidstypisk och väldigt mycket rätt, partikelfilterlös eller ej.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer