Kämpar Jaguar redan mot åldersklockan med sin lilla mellanklassare XE? Vi kör starkaste versionen 3.0 XE S och känner­ draget av de 380 hästarna. Bra eller dåligt?

Det här är nytt!

Trimningsgraden
V6-motorn hoppade upp från 340 till 380 hästkrafter till årsmodell 2018, men vridmomentet lämnades orört på 450 Nm.
Inredningen
Uppgraderas till läderklädsel och mattor bland annat.
Aktiva säkerhetssystem
Döda vinkelvarnare och trafikdetekteringssystem uppgraderade.

Det ryter till med en skön bastyngd när jag låter den tre liter stora kompressormatade bensindrivna V6-motorn varva ur under fullgas. Accelerationen är explosiv utan att bli påfrestande – snarare björnstark och konstant snabb än på gränsen till hysterisk. Med 380 hästkrafter och 450 Nm kombinerat med den åttaväxlade automatlådan från ZF finns alla möjligheter till både hastighet och effektivitet, det är inte svårt att decimera bakomvarande till en liten prick i backspegeln på motorvägs­påfarterna. Och om det här hade varit Tyskland och farten varit fri, då är känslan att Jaguar XE S utan tvivel hade levt ett liv i vänsterfilen.

Jaguar XE S (380 hk)

Foto: Glenn Lindberg

Jaguars sedan XE upplevs­ som kompakt. På gott och ont.

Men ändå, det är något som gnager… Jaguar har en lång historia av att erbjuda kompakta sedaner, även om det ganska ofta hamnar i skymundan av de större modellerna. Men faktum är att både Mk I och framför allt Mk II hör till märkets mest kända modeller. Den sistnämnda kanske allra mest för att den var fordonsvalet till den en gång i tiden så populäre TV-karaktären Inspector Morse.

Dagens Jaguar XE har faktiskt en smula med den gamla Mk II-bilen att göra. Märkets chefsdesigner Ian Callum, som ansvarat­ för utseendet även på XE, är riktigt svag för just Mk II. Så till den milda grad att han låtit den brittiska Jaguar-specialisten CMC bygga en specialversion kallad just Callum. Vi provkörde­ den nygamla skapelsen i Teknikens Värld nummer 2/2015, en historia värd att läsa om du missat den.

Jaguar XE S (380 hk)

Foto: Glenn Lindberg

Förarmiljön har några år på nacken. Skärmen bitvis svår att hantera.

Jaguars nuvarande kompakta sedan, XE, ger just ett sådant första intryck­ – den upplevs­ kompakt. På gott och ont. Att Herr Callum lyckats förträffligt med sin design är jag den förste att erkänna, men det är inte fullt lika positivt när vårt resesällskap bestående av tre personer ska ta plats i bilen. Trots ett förhållandevis långt axelavstånd på 284 centi­meter så är Jaguar XE förvånansvärt trång. Bilmodellen är ingalunda ny, men det skadar inte att påminna om detta.

En annan detalj på samma tema rör bagageutrymmet. Packningen för två personer ryms där bak, men den tredje väskan får åka inne i bilen. I VDA-liter räknat mindre än i både Mercedes C-klass och Audi A4, dessutom är utformningen långt ifrån genompraktisk.

Jaguar XE S (380 hk)

Foto: Glenn Lindberg

Köp aldrig en XE om du behöver vettigt baksäte.

Är det detta som gnager? Jag kan i alla fall säga att det bidrar till den övergripande känslan kring Jaguar XE S. Trots 40 nyvunna hästkrafter, en aldrig sinande effektivitet och en tydligt busig framtoning så är det ändå en klockren känsla kring bilen – för den börjar­ kännas gammal. En detalj? Att bilen, skodd med lågprofil på 20-tummare, blir extremt stötkänslig. Sådär enerverande stötig. En till detalj? Att den mittmonterade skärmen inne i bilen sitter­ försänkt i panelen i stället för att ligga i våg med den samma. Vilket gör det svårare att från förarplats nå funktionerna som är placerade ute i kanten på skärmen.

Små detaljer, men det är sådant som avgör när jag eller du betraktar en bil – inte minst då priset börjar på 553 900 kronor. Komforten i stolen är bra liksom körställningen, men när jag fräschar upp minnet genom att sätta mig i baksätet bakom mig själv – nej, det räcker inte. Utrymmena är för små i Jaguar XE. Dessutom är insteget i baksätet riktigt litet, det är något av ett mysterium att den lösningen fick nå hela vägen ut i produktion.

Jaguar XE S (380 hk)

Foto: Glenn Lindberg

20-tumshjul med extremt låg profil ser tufft ut, men vi drabbas av stötig gång.

Exteriört däremot är Jaguar XE S rätt på i stort sett alla punkter i mina ögon. Den är sjukt snygg och sticker ut i en klass som domineras av de tyska bilarnas bitvis slätstrukna och effektiva framtoning. Tänk om allt under skalet var lika bra som utseendet – vi hoppas på ett generationsskifte.

Jaguar XE S

Pris
553 900 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompressor. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 84,5/89,0 mm, cylindervolym 2 995 cm3. Max effekt 380 hk (280 kW) vid 6 500 r/­min, max vridmoment 450 Nm mellan 3 500-5 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med tre länkarmar per sida.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,7 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/35 ZR20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 284, längd 467, bredd 185, höjd 142, spårvidd f/b 160/159. Markfrigång 110. Tjänstevikt 1 760, maxlast 470, max släpvagnsvikt 1 800. Tank 63 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 450-830 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,0 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 1,16 l/mil, landsväg 0,61 l/mil, blandad körning 0,81 l/mil. CO2 194 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 6 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
9 828 kronor per år under de tre första åren, därefter 2 186 kronor per år.

Rivaler

 

Foto: Daimler AG

Mercedes AMG C 43 4Matic
Den tyska bilen erbjuder 10 hästar och 70 Nm mer plus fyrhjulsdriften. V6-motor med biturbo och 9-växlad automat. Pris: 609 900 kronor.

Audi-S4-08

Audi S4
Audi A/S4 generation B9 är bara året yngre än Jaguar XE. S4 har V6 med dubbelturbo på 354 hästkrafter. Fyrhjulsdrift. Pris: 598 700 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer