Konkurrensen är mer än mördande inom bilbranschen för tillfället. Bränsleeffektivitet är ett måste och när Jaguar trimmar sin V6-diesel med dubbla turbo är det både miljö- och fartprestanda på programmet. Resultatet imponerar.

Första intrycket #206

Hej vad det går! Nya maskinen har gjort XF-D riktigt snabb, i klass med ”Meister” BMW 535d. Välbalanserat chassi maskerar farten effektivt, men i kurvorna känns g-krafterna. På pluskontot märks även att bilen samtidigt energieffektiviserats.

Jaguars XF-modell är knappt två år men engelsmännen har redan skruvat åt tumskruvarna och ersatt den tidigare 2,7-liters V6-dieseln med en 3,0-litersmaskin.

Ursprunget är samma PSA-vinkelsexa men denna gång har Jaguarfolket (Land Rover-produkter får den nya motorn under året) utvecklat det mesta på egen hand. Det är inte utan att man misstänker att det engelska siktet har varit inställt på BMW:s prisbelönta 3,0-litersdiesel. Beroende på antal turboaggregat och laddtryck levererar den bayerska maskinen maximalt 286 hästkrafter och 585 Newtonmeter.

 

Jaguar XF 3,0 D i Super-utförande ger 275 hästkrafter och 600 Newtonmeter. Förutom den ökade kraften märks särskilt effektivare förbränning och mer genomtänkt överladdningsteknik. Dubbla turbo med sekventiell laddning tillsammans med ökad cylindervolym är huvudingredienserna.

På vänster avgassida hänger huvudturbon med variabelt munstycke. Via ett förbindelserör över motorn kopplas sekundärturbon in vid behov.

Metoden innebär kraftigt vridmoment tidigt på varvtalsskalan samtidigt som den mindre turbon lättare tvingar fram högre effekt vid höga motorvarvtal. Fördröjningen för sekundärturbon att koppla in sig på systemet är minimal, endast 300 millisekunder.

 

Det är stolta representanter för Jaguar på plats i samband med provkörningen i Sydfrankrike.

– Jag började på Jaguar 1983 och den nya AJ-V6 dieselmotorn är bland det bästa vi har åstadkommit hittills, skryter Neil Hume, programingenjör för den nya diesellinjen.

Han rabblar upp förbättringarna med den nya XF 3,0 D S-motorn (engelsmännen kallar modellen XF V6D 600).

Jämfört med den tidigare 2,7 Dmotorn går accelerationen 0–100 km/h nu 1,8 sekunder snabbare, omkörning 80–110 km/h har kapats med 1,2 sekunder, bränsleförbrukningen har minskat med tio procent och koldioxidutsläppen har sjunkit med tolv procent. Detta samtidigt som effekten har höjts 33 procent och vridmomentet hela 38 procent.

 

I verkligheten innebär sifferexercisen att XF med dieselmotor nu är rejält kvick. När vi matar på uppför bergsvägarna mot Col de Vence på tusen meters höjd är det en relativt enkel bergsbestigning.

Förutsättningen är att man har rullat växelväljaren i sportläge och ställt det aktiva chassit i sitt hårdaste läge, annars fortsätter XF med sin avspända karaktär. Styrningen löper så där Jaguar-lätt som vi vant oss vid i nya XF och XK. Det krävs inga som helst krafttag för att vara snabb upp för berget, tvärtom. Mer av precision och nöje än svett och blod och glädjetårarna är inte långt borta.

Energiutsöndringen känns inte lika kraftig som i BMW 535d, men det kan vara det avspända chassit som döljer musklerna. Ett framtida test av XF 3,0 D S får visa om Jaguar har lyckats sätta tysken på plats eller inte.

 

I samband med nya motorer (en ny 5,0-liters V8-bensinare kommer samtidigt med dieselmaskinen) justeras utseendet på backspegelhusen, något för den inbitne Jaguar-entusiasten att lägga på minnet.

Förutom XF 3,0 D i Super-utförande kommer även en något mildare variant på 240 hk och 500 Nm. Identisk förbrukning och utsläppsnivå som S-versionen men 31 000 kronor billigare – ett val för den inte lika hårt prestandainriktade Jaguarägaren, det vill säga ett mycket litet fåtal.

Läs mer

TV-TV

Jaguar XF 3,0 D S

Pris
485 500 kr.
 
Motor
Diesel. V6 längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 84,0/90,0 mm, cylindervolym 2 993 cm3. Max effekt 275 hk (202 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 600 Nm vid 2 000 r/min.
 
Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift. Sexväxlad automatlåda.
 
Fjädring/hjulställ
Integrerade fjäderben/stötdämpare. Fram dubbla triangellänkar och krängningshämmare, bak multilänk med dubbla triangellänkar och krängningshämmare.
 
Styrning
Kuggstångsstyrning med servo. Vändcirkel 11,5 meter. Bromsar Ventilerade skivbromsar fram och bak Låsningsfritt system. Antisladdsystem.
 
Hjul
Fälg 8,5 tum, däck 245/40 R 19.
 
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 291, längd 496, bredd 188, höjd 146, spårvidd f/b 156/161. Tjänstevikt 1 820, maxlast ca 540, max släpvikt 1 850. Taklast 75. Tank 69,5 liter.
 
Fartresurser*
Acceleration 0–100 km/h 6,4 sekunder.
Toppfart 250 km/h.
 
Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 0,95, landsväg 0,55, blan dad körning 0,68 l/mil. CO2 179 g/km.
 
Skatt
4 867 kronor per år.
 
* Tillverkarens uppgifter

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer