Första intrycket #342

Oavsett hur det står till med ekonomin, både privat och för företaget självt, så nog är Jaguar ett märke många trånar efter. Lättviktskaross helt i aluminium gör att en dieselmotor under huven inte är någon nackdel i det här fallet.

Basfakta

Pris
609 000 kronor.

Motor
6-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Dubbla turbo och laddluftkylare. Kompression 17,3. Borrning/slag 81/88 mm, cylindervolym 2 722 cm3. Max effekt 204 hk (152 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 435 Nm vid 1 900 r/min.

Kraftöverföring
Bakhjulsdrift. 6-stegad automatlåda.

Fjädring/hjulställ
Luftfjädring, adaptiva stötdämpare, krängningshämmare och dubbla triangellänkar bak och fram.

Styrning
Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,7 meter.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck
Fälg 7,5 tum, däck 235/55 VR 17.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 303, längd 509, bredd 186, höjd 145, spårvidd f/b 156/155. Tjänstevikt ca 1 660, maxlast ca 540, max släpvikt 1 900. Tank 85 liter.

Fartresurser*
Toppfart 225km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,2 s.

Bränsleförbrukning*
Stad 1,08, landsväg 0,65, blandad körning 0,81 l/mil.

* Tillverkarens uppgifter.


Spinnande & spännande

Kissen må ha rymt som kylarprydnad för länge sedan men visst är det ändå något speciellt med Jaguar. Linjespelet är som förr, men något har hänt med XJ – det sitter en oljebrännare under den veckade motorhuven!

Dieselmotorer är egentligen inget nytt för Jaguar, det sitter i både S- och X-type, men nu har det för första gången hamnat i företagets flaggskepp XJ.
Det handlar om en 2,7 liter stor sådan, samma återfinns i S-type, och den utvecklar 204 hk. God nog att sätta katten i spinn så att den avverkar 0-100 km/h på 8,2 sekunder. Maximalt vridmoment är 435 Nm vilket ger goda omkörningsmöjligheter.
Det finns dieselmotorer som är duktigare än så här, men det är få som upplevs tystare. Det har kanske inte så mycket med själva mot motorkonstruktionen att göra som hur den förpackats.

Som årsmodell 2006 har XJ 2,7 D fått en extra vägg mellan motorrum och kupé, och laminerade ljuddämpade fönsterglas. Dieselmotorn har därtill aktiv, elektronisk, motorupphängning som eliminerar vibrationer upp till 90 procent.
Reklamspråk kan tyckas, men det ska ett sjutusan till motoröra för att urskilja att det är en oljebrännare och inte en bensinmotor man för tillfället rattar.
Detaljer som ytterligare understryker detta är kraftigt ljudabsorberande material på motorhuvens insida och överdimensionerande tätningar mellan motorhuv och motorrum. Men står du utanför bilen och lyssnar så nog katten hör du att det är en diesel.
204 hk är ju ingen enorm effekt ur en dubbelturboförsedd V6-diesel, och det känns inte heller så. Visst går det undan, men effekten tar inte på något sätt musten ur föraren. Toppfarten stannar vid 225 km/h, men du har heller inte bränt så mycket bränsle på vägen dit. Vid blandad körning uppges XJ 2,7D dra 0,81 liter per mil. Landsvägskörning drar inte mer än 0,65 l/mil och det får ju anses vara rätt okej för en lyxglidare som denna.

XJ 2,7D kostar 609 000 kronor, exakt lika mycket som bensinalternativet 3,0 med 243 hk. Båda har sexstegad automat med karaktäristisk J-gate kuliss.
Dieselmotorn har partikelfilter och går alla förslag igenom vad gäller lägre vägskatt för dieselbilar med dylikt tjänar du (jämfört med 3,0) pengar på att köra diesel redan före 1 000 mil.

Visa kommentarer