Djärv design och sportigare fram­toning anpassar Jaguar XJ till nya generationens lyxbilsköpare. Räcker det för att återupprätta ­märkets status?

Första intrycket #312

Spektakulärt designsprång som känns uppfriskande mitt i all annan tysk perfektion. Perfekt är inte XJ men väl delikat, särskilt inredningen. Lyckas i min mening platsa i de finare sammanhangen så väl som på kringelikrokvägarna.

Den här provkörningen börjar makligt i baksätet i den limousinförlängda Long Wheel Base, för att sluta i en bredsladd rakt ner i diket med en V8 5,0 Supercharged på 510 hästkrafter.

Man kan tycka att det säger något om undertecknad som bilförare, men framför allt är det ett bevis för spännvidden mellan lyxkryssare och hårdhudad racer i Jaguar XJ.
Nya modellen bryter med 42 års bilhistoria på flera sätt, främst formmässigt men också genom att vara mer av en ”drivers car” jämfört med de generationer XJ som producerats hittills. Tajtare chassi och mer återkoppling till föraren som dessutom involveras i att göra aktiva val över hur bilen ska bete sig, gör bilen mer inspirerande att köra.

Utgående XJ hade skvalpiga och inte särskilt nutida vägegenskaper. Sportmodellen XJR var dock ett undantag. Modellbeteckningen har inte överlevt till dagens XJ, men det har de riviga, smått lekfulla egenskaperna i dagens version, V8 5,0 Supercharged. Den lyckas på samma vis maskera vilket vansinnigt tempo det trots allt går att hålla med en bil som är lång som en pråm (512 centimeter), utan att det känns som att det går särskilt fort.
Precis som tidigare består karossen av aluminium, nitad, limmad och förstärkt med bitar i magnesium. Vridstyvheten har ökat med 11 procent. Hjälpramen är nu fäst direkt i aluminiumskelettet och inte som tidigare med gummi­bussningar. Vikten stannar på 1 796 kg för instegs­versionen V6 3,0D medan V8-modellen är knappt 100 kg tyngre.

I en halv mansålder har XJ sett i stort sett likadan ut och många hade väl trott (och hoppats?) att den skulle förbli evig som en slags lyx­bilarnas Porsche 911.
Förutom 1990-talets XJ40 har en Jaguar XJ aldrig ratats för designen. Den nya har redan blivit en vattendelare för jaguarentusiaster världen över. Snygg eller ful, rätt eller fel?
Svag försäljning på de stora marknaderna gjorde det allt svårare att förvalta den storslagna historiken. Nu tar Jaguar en medveten risk och hoppas att nya köpare kommer till, på bekostnad av några få stockkonservativa.
Förarorientering och individuell design gör inte Jaguar XJ unik i klassen. Här finns redan kufar som Maserati Quattroporte och ­Porsche Panamera som i andra änden konkurrerar med de hjulförsedda kassaskåpen Mercedes S-klass, BMW 7-serie, Audi A8 och Lexus LS.
Jaguar XJ kategoriseras någonstans mittemellan, originell och samtidigt ypperst grandios.

Instrumentbrädans förhållandevis låga position från vindrutan ger associationer till klassiska båtar. TFT-skärmen som ersätter de konventionella instrumentrundlarna känns modern och är pedagogiskt riktig. En ömsint detalj är att siffrorna som befinner sig närmast de ”analoga” mätarnålarna lyser starkare. Stora kromade ventilationsrundlar i jetmotorstil kontrasterar mot de återhållsamma pianosvarta konsolerna. Utformningen är dock mer visuellt spännande än solid och ändamålsenlig. Bräckliga Ford-pryttlar har kastats ut, men i fingerspetsarna känns en del detaljer billigare jämfört med konkurrenternas. Klangen i dörrtjoffet har inte den tyngd man förväntar sig.
Det är ett våghalsigt spel för en tillverkare som tar rejält betalt för sin produkt. Pris från 849 000 kronor för 3,0 V6 D i det enklaste utförandet. Den billigaste bensinaren 5,0 V8 (385 hk) kostar strax över miljonen och för den kompressormatade versionen får du lägga på ytterligare en halv, 1 469 000 kronor.
Den 12,5 centimeter förlängda versionen kostar cirka 60 000 kronor mer beroende på modell. Alla centimetrarna har kommit baksätet tillgodo och det är en fröjd att åka där bak. Takhöjden är inte den bästa under det sluttande taket, men personer runt 185 centimeter sitter bra. 

XJ befinner sig inte riktigt på samma högteknologiska planhalva som Audi/BMW/Mercedes. Däremot är det långt ifrån ett lågprisbygge. Här finns steglös dämparkontroll som anpassar fjädringen efter körförhållandena. Komfortmässigt åker man förnämligt, både sett till sittkomfort i fram- och baksäte samt bilens chassi. I komfortläget rullar bilen mjukt.
Dags att syna Jaguars utfästelser om de sportiga kvaliteterna. Via Jaguar Drive Control kan föraren välja tre olika inställningar som förutom chassit ändrar växlingspunkter och gasrespons. Antisladdsystemet har ett mellanläge som tillåter lite lagom svansviftning innan det griper in. Den välkalibrerade styrningen från XFR gör att man har full kontroll.
Man kan också koppla ur systemet helt och hållet för att sätta förarskickligheten på prov. Sagt och gjort låter jag 510 hästkrafter och 625 newtonmeter rusa genom den elektroniska diffbromsen och ut i däcken, 275/35 ZR20, som har marginellt fäste på den fuktiga asfalten. En millisekunds ouppmärksamhet just när den sexväxlade automatlådan tjongar i nästa växel på varvtalsstoppet blir ödesdiger. På retursladden följer piruett och perfekt parkering av bakhjulen i ett litet dike. Ridå.
Motoralternativen är tre på papperet, men är egentligen två. V8-motorn kan även fås utan överladdning och då har den 385 hästkrafter.
Så många som 80 procent av kunderna tros föredra dieseln med dubbelturbo och 275 hästkrafter. Det är en supersmidig motor vars avslappnade karaktär är önskvärd för den som inte vill uppsöka macken lika ofta. Har man råd är V8 Supercharged att föredra. Explosiviteten på låga varv imponerar, kompressor­matningen ger fullt vridmoment redan vid 2 500 r/min. Mullret är ganska diskret tills man trycker på lite. Bluddret vid gasuppsläpp kan jämföras med AMG:s V8:or, inte alls dumt. Accelerationen är brutal, 0 – 100 km/h går på 4,9 sekunder.

En liten besvikelse är att toppmodellen bara särskiljer sig från de två motorsvagare genom 20-tumsfälgarna (annars 19 tum), den elektroniska diffbromsen och lite annorlunda klädseltrim. Utrustningsnivån är med andra ord hög även i de billigare versionerna.
Det är uppenbart att Jaguar drar fördelar av att vara en tillverkare som inte är bundna av koncernstrategier. Tata Motors har gett britterna förtroendet att mer eller mindre sköta sig själva och det har de lyckats mycket bra med av nya XJ att döma.
En sympatisk och karaktärsfull lyxbil finner sin plats i en klass där tyskarna så markant dominerar. Tyvärr tillför den inte klassen något nytt, förutom att vara just ett sexigt alternativ.

jaguar xj v8 5,0 supercharged

Pris
1 469 000 kronor.

Motor
Bensin. 8-cyl V längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 92,5/93 mm, cylindervolym 5 000 cm3. Max effekt 510 hk (375 kW) vid 6 000-6 500 r/min, max vridmoment 625 Nm vid 2 500-5 500 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ
Fjäderben och dubbla tvärlänkar per sida fram. Luftfjädring och multilänk bak. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning
Kuggstångstyrning, elektrisk hydraulisk servo. Vändcirkel 12,7 meter.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. ESP.

Hjul
Fälgbredd 8,5 tum fram, 9,5 tum bak. Däck fram 235/35 ZR20 bak 275/35 ZR20.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 303, längd 512, bredd 189, höjd 145, spårvidd f/b 163/160. Tjänstevikt 1 892, maxlast ca 473, max släpvikt -. Tank 82 liter.

Fartresurser*
Toppfart 250 km/h (begränsad). Acceleration 0-100 km/h 5,1 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Blandad körning 1,21 l/mil. CO2 289 g/km.

Skatt
2 835 kronor.

* Enligt tillverkaren.

Visa kommentarer