Jaguar XJ har funnits i snart 40 år. Årets modell delar mycket med sina föregångare samtidigt som den erbjuder mycket nytt. Det är en modell som värdigt försvarar sitt ädla arv.

Första Intrycket

Jag erkänner, med risk för att bli kallad gubbe, jag gillar nya Jaguar XJ. För mig har Jaguar alltid representerat ståtliga bilar som bäst passar välbärgade herrar med hatt. Men ack, så fel jag har haft. Motorn är mycket piggare och körglädjen avsevärt bättre än vad jag hade vågat hoppats på.

Jag befinner mig i något slags fantasitillstånd på förnäma Stoke Park i England. Jag funderar över alla spännande historier väggarna skulle kunna berätta om de kunde tala. Det var bland annat på denna plats som delar av James Bond-filmen Goldfinger spelades in.

Plötsligt så är det dags att lämna Stoke Park och den smått overkliga atmosfären bakom mig. Utanför väntar verkligheten och den nya Jaguar XJ jag nu ska provköra. XJ har genomgått de största förändringarna sedan den blev med aluminiumkaross 2003. Trots det finns fortfarande de karaktäristiska mjuka Jaguar-dragen där.
När jag tar ett varv runt bilen finner jag att den rutmönstrade och kromade grillen, liksom den främre och bakre stötfångaren samt dörrtrösklarna har fått nytt stuk. Bakluckan pryds numera av en ny diskret spoiler och en stilren kromlist. Målsättning är att den nya utformningen ska ge ett sportigare intryck av bilen. Bakom framhjulen finns de nya ventilationsslitsarna, som hos de kompressormatade versionerna är av aluminium. När jag lyfter blicken en aning ser jag de nya yttre backspeglarna som blivit med integrerade blinkers.

Inredningen finns i flera utföranden, och du kan välja mellan paneler av aluminium eller trä. Jag glider ner i den bekväma och nydesignade förarstolen. Nu känner jag mig faktiskt lite vilsen. Här finns mängder av rattar, spakar och knappar att vrida, dra och trycka på. Med hjälp av den lilla justeringsspaken till vänster om rattstången går det att på elektronisk väg att anpassa pedalernas och rattens läge efter önskemål. Även förar- och passagerarstolen fram, och sidobackspeglarna har el-manövrering.
Som tillval finns ett avancerat ventilationssystem för framsätena. Kupéluften sugs in och passerar genom värmeväxlaren, där luften värms eller kyls innan den sipprar ut genom den perforerade läderklädseln.
Mycket är automatiserat, som exempelvis vindrutetorkarna och det elektroniskt styrda stötdämparsystemet (CATS) som per automatik anpassar dämpningen efter körförhållandena. Farthållaren är av adaptiv modell.

Som sig bör är Jaguar XJ full-smetad med säkerhetshöjande komponenter. Förutom antisladd-systemet (urkopplingsbart) finns främre krockkuddar och krockgardiner. Framsätena har integrerade whiplashskydd.
Centrerat i bilen återfinns den sju tum stora bildskärmen med pekfunktion. Här får du information om det mesta. Bilens Bluetooth-funktion gör det möjligt att para ihop upp till fem mobiltelefoner med bilens handsfreefunktion.

Motorerna i Jaguars modellprogram är oförändrade för året. Till mitt förfogande har jag två olika modeller – XJ 2,7D och en XJR 4,2 V8. Jag inleder med XJR:en. Motorljudet är knappt hörbart från kupén. Det är först då jag provocerar motorn rejält som den gör något större väsen av sig. Det underbara vinandet från kompressorn letar sig dock in i kupén när jag provkör den överladdade XJR:en.
Att en så här stor bil kunde röra på sig så här friskt var en glad överraskning för mig. Visserligen uppges den 4,2 liter stora V8:an vara med 395 hk på topp och ett maximalt vridmoment på 553 Nm. Motorn svarar blixtsnabbt på minsta förändring hos gaspedalen. Den sexväxlade automatlådan växlar imponerande snabbt och mjukt. Med ett knapptryck går det att byta mellan normalt- eller sportläge. Dessutom är det möjligt att växla manuellt.
Dieselmotorn hos XJ 2,7D är inte närmelsevis så stark som XJR:ens dito, men i övrigt är det mesta sig likt. Till sin fördel slukar den betydligt mindre bränsle, vilket ger avsevärt lägre driftkostnader. Det automatiska fjädringssystemet (CATS) fungerar mycket bra. När hastigheten är låg anpassar sig fjädringen till förmån för en mjukare och mer komfortabel funktion. Vid högre tempo styvas fjädringen upp samtidigt som karossen sjunker närmare vägbanan. Det bidrar effektivt till att bilen är kursstabil även i mycket höga hastigheter, samtidigt som komforten håller sig på en mycket hög nivå.

Jaguaren svänger villigt och tämligen exakt även då tempot trissas upp på de kurvigaste vägavsnitten. Bromssystemet är med låsningsfri funktion. När jag snabbt måste få stopp på bilen ser de rejäla bromsarna till att dämpa hastigheten effektivt. Totalt sett är Jaguar XJ en trevlig bil med limousinekänsla. Interiören ger ett mycket lyxigt intryck och kvalitetskänslan är överlag mycket god. Väljer du bort träpanelerna till förmån för aluminiumpaneler får du ett extremt stilrent stuk som sannolikt tilltalar den yngre publiken.
I sann Bond-anda avslutar jag med att koppla ur antisladdsystemet trots att min instruktör, vi kan kalla honom ”Mr Q”, varnar mig för att göra så. Ett par sekunder senare blir jag varse att han hade rätt…

Johan Ahlberg blir positivt överraskad.

 

Gillar man aluminium eller trä så kan man nu skräddarsy sin XJ efter tycke.

 

Jaguar XJR 4,2 S/C V8

Pris
926 000 kronor.

Motor
Bensin, 8-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompressormatad. Kompression 9,1:1. Borrning/slag 86/90,3 mm, cylindervolym 4 196 cm3. Max effekt 395 hk (291 kW) vid 6 100 r/min, max vridmoment 553 Nm vid 3 500 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ
Luftfjädring, adaptiva stötdämpare, krängningshämmare och dubbla triangellänkar bak och fram.

Styrning
Kuggstång, servostyrning med variabel utväxling. Vändcirkel 11,7 meter.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 7,5 tum, däck 235/55 VR 17.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 303, längd 509, bredd 190, höjd 146, spårvidd f/b 156/155. Tjänstevikt 1 659, maxlast 540, max släpvikt 1 900. Tank 85 liter.

Fartresurser*
Toppfart 250 km/h.
Acceleration 0-100 km/h 5,3 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 1,79, landsväg 0,87, blandad körning 1,21 l/mil. CO2 289 g/km.

* Tillverkarens uppgifter.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer