Cherokee får nya motorer och slipper äntligen de sneda små lyktorna. Kan det få kunderna att komma tillbaka till Jeep?

Det här är nytt!

Motorn
Ny 2,2-liters diesel på 195 hk, ny bensinfyra på 270 hk.
Fotgängardetektering
Autobromsen reagerar nu även på människor.
Ny front
Strålkastare med LED-teknik.

Jag rattar uppdaterade Cherokee längs kusten i det sydöstra hörnet av Sicilien. Turistbroschyren beskriver kusten som en av de vackraste i Italien, kanske en av de vackraste i Europa. Ta skrytet med en nypa salt. Sicilien kan vara vackert på sina ställen, men framför allt slitet, utmärglat och nött av 5 000 år av civilisation.

Jeep Cherokee 2,2 Limited AWD (2019)

Styrningen är relativt tung och stadig. Den relativt hårda sättningen ger bilen en halvsportig känsla.

I Punta Secca stannar jag till vid huset alla deckarmissbrukare känner igen. Exakt här i viken simmar Montalbano i teveserien och här på dörren knackar banditer och offer på och stör Montalbano mellan antipasti och pastan. Fantastiskt.

Jeep Cherokee gör mig också glad. För en gångs skull låter sig begreppet ”ansiktslyftning” tolkas ordagrant. Ingen kan missa att nyllet har stöpts om och fått helt normala strålkastare. Borta är de gamla vågräta, smala getpupillerna som missprydde förra generationen. Nu har Cherokee stora LED-strålkastare.

Fler nyheter: Jeep har uppdaterat motorprogrammet och den nyrenade 2,2 liters-dieseln ger 195 hästkrafter, tio hästkrafter mer än förut. Motorn är finputsad för att klara de nya strängare avgaskraven som följer av att motorerna numer ska klara av att vara rena i verklig körning (så kallade RDE-tester) och inte bara i körcykeln. Bland annat har kompressionen sänkts för att få ner NOX-utsläppen. Ändå låter den mycket som en diesel på tomgång. Dessutom kommer en ny fyrcylindrig tvåliters bensinmotor på 270 hästkrafter till våren. Precis som förut paras motorerna med den nioväxlade automatlådan från ZF.

Jeep Cherokee 2,2 Limited AWD (2019)

Foto: Mikael Stjerna

Baklyktorna har ändrats en smula.

På de minst sagt knaggliga vägarna på Sicilien tycker jag att bilen känns överraskande småstötig. Men vägarna här är en utmaning. Styrningen är relativt tung och stadig. Den relativt hårda sättningen ger bilen en halvsportig känsla, men motor och låda talar ett annat språk. Lådan växlar nämligen framför allt mjukt och bekvämt, och med inte så lite eftertanke – en kick-down ger ingen omedelbar respons. Noteras kan att lådan inte väljer nionde växeln i 110 km/h, i den farten landar man i växel åtta. När jag sedan lägger i det manuella läget i samma fart får jag en rekommendation att växla upp till ”nian”. Märkligt.

Med nio växlar att tillgå kan motorn alltid hitta rätt varv att jobba på. Men bränsleförbrukningen har på papperet gått upp rejält med årets modellskifte. Förra modellen, med dieselmotor som gav 185 hästkrafter, noterades för en förbrukning på 0,54 liter per mil och 149 gram koldioxid i utsläpp. 2019 års modell som jag kör drar 0,69 liter per mil och tillskrivs 179 gram i koldioxidutsläpp. Frågan är om det beror på den nya WLTP-körcykeln eller de nya avgaskraven – eller är det månne en kombination?

Jeep Cherokee 2,2 Limited AWD (2019)

Foto: Mikael Stjerna

Parkeringshjälp med linjer som stöd.

Nytt är också att föraren har fått tillgång till bilvärldens förmodligen minst brukade utrustningsdetalj – rattpaddlar. Hur många rattpaddlare finns det egentligen? När jag tänker efter kan jag inte minnas att jag någonsin suttit i en bil där föraren faktiskt har använt paddlar för att växla.

I övrigt känner vi igen oss. Instrument­panelen ser snarlik ut, med samma skärmlösning. Mjukvaran i infotainmentenheten är förstås uppdaterad. Fyrhjulsdriften har olika program för maximal prestation i terrängen. Baksätet är rymligt i relation till billängden, kompakta 4,62 meter. Man sitter högt och har nästan­ en blick över framsätesbefolkningen. Bagageutrymmet har blivit 70 liter större trots identisk billängd. Jeep-folket på plats har lite svårt att förklara hur det har gått till, men menar att det har gjorts bredare. Men fortfarande saknar vi både skidlucka och tredelning av ryggstödet.

Jeep Cherokee 2,2 Limited AWD (2019)

Foto: Mikael Stjerna

Bagageutrymmet har blivit 70 liter större, trots samma yttermått på 4,62 meter.

Om förändringarna kan få fart på den avsomnade Cherokee-försäljningen i Europa återstår att se. Efter en stark öppning­ under premiär­året 2015 har försäljningstalen mer än halverats i Europa. I USA är Cherokee dock fortfarande en storsäljare. Faceliftade Cherokee anländer i månadsskiftet oktober/november till handlarna.

Jeep Cherokee 2,2 Limited AWD

Pris
455 000 kronor, säljstart i slutet av oktober 2018.


Motor
Diesel. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamrem. Cylinderavstängning. Turbo. Kompression 15,5:1. Borrning/slag 83,8/99,0 mm, cylindervolym 2 174 cm3. Max effekt 195 hk (143 kW) vid 3 500 r/­min, max vridmoment 450 Nm vid 2 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 9-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,6 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak.


Hjul
Plåtfälg/Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/60 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270, längd 462, bredd 186, höjd 168, spårvidd f/b 159/160. Markfrigång 21. Tjänstevikt 2 036, maxlast 459, max släpvagnsvikt 2 370. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 591-1 555 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 8,8 s, toppfart 202 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,77 l/mil, landsväg 0,60 l/mil, blandad körning 0,69 l/mil. CO2 179 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 7 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
10 893 kronor per år.

Rivaler

Alfa Romeo Stelvio 2,2 Turbo 210 Q4

Alfa Romeo Stelvio 2,2 180 hk
Stelvio är Alfa Romeos första modell i suv-segmentet och den sticker ut ordentligt med reptilsnabb styrning och ett hårt, sportigt chassi.
Pris: 439 000 kronor.

Mercedes GLC

Mercedes GLC 220 d 4Matic 170 hk
Mercedes GLC har blivit en stor succé på marknaden och är för närvarande den mest sålda suven i premiumsegmentet i Europa.
Pris: 422 900 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Jeep Cherokee 2,2 Limited AWD
NÄSTA Gamla och nya Formel E-bilen i duell